Transzparens árazás

2018.07.16. 15:38

Az uniós szabályok követésére szólították fel az Airbnb-t

Az Airbnb azzal reagált: minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az ügyfelek azt az árat lássak foglaláskor, amelyet majd fizetniük kell.

Egyebek mellett az árak átlátható feltüntetésére szólították fel a szállást kiadók online piacterét üzemeltető, írországi központú Airbnb-t az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok és az Európai Bizottság – közölte az uniós bizottság hétfőn.

A tájékoztatás szerint a döntés oka, hogy az Airbnb árainak bemutatása és számos feltétele nem felel meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat tiltó uniós irányelvnek, a tisztességtelen szerződési feltételeket tiltó irányelvnek, valamint a polgári és kereskedelmi ügyekben a joghatóságról szóló rendeletnek.

Az Airbnb-nek egyebek mellett módosítania kell az árak bemutatását a weboldalán a keresés kezdetétől, hogy a fogyasztó azonnal a teljes árat lássa, amely tartalmaz valamennyi kötelező költséget és díjat, például a takarítási díjakat. Ha nem lehetséges előre kiszámítani a végső árat, egyértelműen tájékoztassák a fogyasztót a további díjakról.

Egyértelműen meg kell jelölni, hogy magán- vagy hivatásos vendéglátó tette-e az ajánlatot, mivel érvényben lévő fogyasztóvédelmi szabályok eltérőek.

A vállalat nem vezetheti félre a fogyasztókat azzal, hogy a lakóhelyük szerinti tagállamtól eltérő országban fordul bírósághoz. Egyoldalúan és indokolás nélkül nem határozhat arról, hogy mely feltételek maradnak hatályban valamely szerződés megszüntetése esetén. Nem foszthatja meg a fogyasztókat attól az alapvető törvényes joguktól, hogy személyes kár vagy egyéb kár esetén pert indítsanak a vendéglátó ellen. Nem változtathatja meg egyoldalúan a feltételeket anélkül, hogy erről előzetesen egyértelműen tájékoztatná a fogyasztókat és lehetőséget adna számukra a szerződés felmondására, a szolgáltatási feltételek nem biztosíthatnak korlátlan mérlegelési jogkört az Airbnb-nek a tartalom eltávolítása tekintetében – sorolták.

Az Airbnb visszatérítésre, kártérítésre és a kártérítési követelések érvényesítésére vonatkozó politikáját egyértelműen meg kell határozni, és e politika nem foszthatja meg a fogyasztókat attól a joguktól, hogy éljenek a rendelkezésükre álló jogorvoslati lehetőségekkel.

Végezetül az Airbnb-nek az online vitarendezési platformra mutató, könnyen hozzáférhető linket kell biztosítania a weboldalán, valamint az ide vonatkozó rendeletnek megfelelően meg kell adnia a vitarendezésre vonatkozó valamennyi szükséges információt.

A vállalatnak augusztus végéig kell előterjesztenie javaslatait. Miután az Airbnb megoldási javaslatokat tett a fentiek orvoslására, a Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felülvizsgálják a javasolt változtatásokat. Ha nem tekintik azokat kielégítőnek, jogérvényesítési eljárást alkalmazhatnak az Airbnb-vel szemben.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) június második felében fogadta el az Airbnb Ireland korlátlan felelősségű társaság magyarországi kötelezettségvállalását, amelynek alapján a társaság köteles módosítani a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatásait a díjairól.

A GVH 2016 októberében azért indított eljárást az Airbnb-vel szemben, mert feltételezhetőnek találta, hogy díjakkal, költségekkel kapcsolatos tájékoztatásai megtévesztik a fogyasztókat.

Az Airbnb a döntésre reagálva az MTI-hez eljuttatott közleményében megerősítette: minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az ügyfelek azt az árat lássak foglaláskor, amelyet majd fizetniük kell.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!