2019.04.13. 20:00
Szorobánnal formálják a tehetségeket a szécsényi iskolában
A Páter Bárkányi János Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban a tehetséggondozás egyik formájának a szorobánt választották. Az intézetben Ludányiné Bella Szilvia igazgatóhelyettes, a szorobán jó ismerője koordinálja kollégái körében a szorobán használatát. Vele beszélgettünk a keletről, Japánból származó szorobán használatáról, előnyeiről.
Ludányiné Bella Szilvia és az első osztályos szorobánosok a Páter Bárkányi János iskolában
Forrás: N.M.H.
Fotó: Szenográdi Ferenc
Miért döntöttek a szorobán tanítása mellett?
Iskolánk pedagógusai kiemelt hangsúlyt fektetnek a képességek differenciált fejlesztésére, ezért tehetség-gondozásként megszerveztük a szorobán szakköreinket. Az alsó tagozatos évfolyamokon igen nagy az igény, így ott évfolyamonként működik egy-egy csoport. A felső tagozaton összevontan, 5–8. osztályosok alkotnak egy csoportot. A foglalkozásoknak lényege a matematika tantárgy megszerettetése, a számolási készség fejlesztése, biztos számolási technika alkalmazása, egy új szemléletmód kialakítása.
Mennyire segíti a gyermekek készségeinek, képességeinek fejlesztését a japán számolóeszköz?
A szorobán több mint egy eszköz. Vizuálisan mutatja a számok képét, manipulációs lehetőségekkel feltárja a műveletvégzés lényegét. Szemléletességével jól segíti a számfogalmak kialakítását. Eredményesebbé teszi a számolási készséget, fejleszti a logikus gondolkodást. Hozzájárul a számolási készség fejlesztéséhez.
Vannak-e előnyei ennek a módszernek? A gyakorlatban mennyire érzékelhető?
Megfelelő gyakorlás után a tanulók el tudnak szakadni az eszköztől, örömmel veszik észre, hogy fejben milyen gyorsan tudnak számolni, írásban történő számolásuk is gyorsabb és pontosabb. Tapasztaltuk, hogy javult a problémamegoldó képességük. A mértékegységek átváltását is egyszerűbben és gyorsabban elvégzik a tanulók. A szorobán lehetőséget ad a műveletek változatosabb megoldására.
Mennyire adottak a módszer oktatásának személyi feltételei az iskolában?
A feltételeink megvannak. Az iskolánkban több kollégám rendelkezik szorobán módszertani továbbképzésen szerzett tanúsítvánnyal. Ők műhelyfoglalkozások keretében adják tovább tapasztalataikat a fiatalabb munkatársainknak. Meg kell említeni Lénárd Lászlóné kolléganőmet, aki az egyik leglelkesebb híve a szorobánnak, és nagy segítségemre van a területi versenyek szervezésében, de sok támogatást kapunk Géczyné Ludányi Bernadettől, Lukács Lindától és Szvetlik Rékától is.
Melyik korosztálynál a leghatékonyabb ez a módszer?
A szorobán különösen 6–10 éves alsó tagozatos tanulóknál igen hatékony, a készségek fejlesztésére alkalmas. A négy alapműveletet gyorsan és könnyen el tudják vele sajátítani. A számfogalmak egyre biztosabban kialakulnak a fejükben. Csak megjegyzem, hogy a szakkör tagjai örömmel vesznek részt a foglalkozásokon, a sikerélmények doppingolják őket.