Diáksport

2024.06.26. 19:47

Példát mutat a kazári testnevelő, az év szaktanárává választották

A minap átadták a nógrádi Év tesitanára díjakat. A 30 évnél fiatalabb testnevelőknél Varga Viktória, a kazári Aba Sámuel Általános Iskola pedagógusa kapta a legtöbb szavazatot, aki példát mutat tanítványainak.

Bakos László

Varga Viktóriát választották a legjobb testnevelőnek

Forrás: Beküldött fotó

– Miért a testnevelést választotta?
– Óvodáskorom óta sportolok, 12 évig teniszeztem országos és nemzetközi szinten. Gimnáziumban már sporttagozatra jártam, mert egyértelmű volt, hogy az életem további részét a sport fogja meghatározni. Négyszer átvehettem Nógrád megye Jó tanuló, jó sportolója díját a teniszben elért sikereim és kiváló tanulmányi eredményeim miatt. Már gimnazistaként részt vettem tenisztáborok szervezésében, és nagy álmom volt, hogy egyszer én is edző legyek. A tanulmányaimat az egri egyetemen folytattam, ahol testnevelőtanár képzésen alap-, majd mesterdiplomát szereztem, közben kétszer is köztársasági ösztöndíjban részesített az egyetem. Mesterképzésemet már levelező tagozaton végeztem el annak érdekében, hogy a hétköznapokban már délutáni foglalkozásokat tarthassak általános iskolás gyerekeknek, ezáltal gyakorlati tapasztalatokat szerezzek a szakmában. Teljes állású tanárként kezdtem el dolgozni egy falusi iskolában, ahol jelenleg is tanítok. Idén a hetedik tanévemet töltöm Kazáron, ahol az évek során folyamatosan több, újabb, nagyobb feladatot és szerepet kapok az iskola életében. A sport gyermekkorom óta az életem része, így nem volt kérdés, hogy ezt az utat fogom folytatni felnőttként is. Az alapvető készségekhez és motivációhoz társult a gyermekszeretet és az egészséges, aktív életmód iránti elköteleződésem, melyek véglegesen a tanári pályára szólítottak.

példát mutat
Példát mutat a kazári testnevelő, diákjai szívesen mozognak az óráin
Forrás: Beküldött fotó

– Hogyan változtak a gyerekek azóta, hogy elkezdett tanítani?
– Testnevelés óráimon mindig aktívan részt veszek a tanítási-tanulási folyamatban, a tanulókkal együtt mozgok, a gyakorlatokat bemutatom. Úgy gondolom, ez számukra nagy motivációt jelent, hogy közösen mozgunk, és látják, hogy a különféle sportmozgásokat hogyan kell kivitelezniük. Szívesebben és ügyesebben dolgoznak azokon az órákon, amikor a tanár is aktív résztvevője a munkának. Munkába állásom óta bevezetésre került iskolánkban az aerobik és zumba táncok oktatása, mely nagy népszerűségnek örvend a lányok körében. Az első pár évben csak felső tagozatosoknak oktattam zumbát, később viszont már az összes osztályban. A kisebbek talán aktívabbak, mozgékonyabbak és sokszor kifáradhatatlanok; a nagyobbak viszont már igazán fejlett mozgáskultúrával és táncos készségekkel rendelkeznek, látványos mozdulatokat tudnak előadni. Rendszeres szereplői vagyunk iskolai és falusi rendezvényeknek, melyre impozáns koreográfiákkal készülünk. Ebben nagy mozgósító erőt és lehetőséget látok, mert szabadidejükben, hétvégén is eljönnek a rendezvényekre fellépni.

Szeretik a tanítványai
Forrás: Beküldött fotó

– Nem csak az órákon fontos a mozgás.
– Az Aktív Iskola programhoz való csatlakozásunk óta tanórák közti aktív szüneteket szervezünk, több és nagyobb szabású sportrendezvényeket, sportfesztiválokat, melyek mind-mind a testmozgásra ösztönzik a tanulókat. Iskolánkban én vagyok ennek a programnak a fő mozgatórugója, melyet szívvel-lélekkel végzek, és úgy gondolom, hogy az elmúlt két évben jelentős mértékű pozitív változást és fejlődést tapasztalhatunk a gyerekek mozgásos készségeiben és testmozgáshoz való hozzáállásában. Természetesen van még hova fejlődni, és továbbra is az egészséges aktív életmód felé kell terelnünk a fiatal generációt, de összességében véleményem szerint a gyerekek lelkesebbek, aktívabbak és kitartóbbak a sportolás kapcsán, mióta tanítom őket.

– Milyen eredményeket értek el a tanítványai a vezetésével?
– Országos versenyeken még nem igazán vettünk részt a tanítványaimmal, viszont a környező iskolákkal rendszeresek a futó- és focibajnokságok. Diákolimpia mezei futóbajnokságon már több éve versenyzünk diákjaimmal, ahol a körzeti döntőben mindig szép helyezéseket érünk el. Az idén a vármegyei döntőre is sikerült öt tanulóval továbbjutni.

Példát mutat diákjainak, fő sportága a tenisz

– Mely sportágak állnak közel a szívéhez?
– Fő sportágam mindig is a tenisz volt, melyet a legmagasabb szinten űztem. Sajnos jelenleg ezt nem oktatom, de a közeli terveim között szerepel ennek megvalósítása. A sportágak közül a zenés tánc, a talaj- és szertorna, a röplabda és a kosárlabda állnak közel hozzám. A Bozsik-programban rendszeresek az edzések, foglalkozások, körzeti bajnokságokra és baráti mérkőzésekre járunk. A lányok számára zenés-táncos foglalkozásokat tartok heti rendszerességgel, minden évfolyamon. Az elmúlt évben a kerékpározás oktatásával is próbálkoztam, a falubeli diákokkal többször mentünk kerékpárral iskolába és az Aktív közlekedés hete programot is kipróbáltuk.

– Miért szép ez a szakma?
– „A sport nemcsak egy játék, hanem egy életforma.” Véleményem szerint a gyerekeknek való példamutatás az egyik legfontosabb tényezője, hogy egy pedagógus sikeres legyen. Célom a sportolás megszerettetése, az aktív életmódra nevelés, a gyerekek önértékelésének fejlesztése, továbbá egészségi állapotuk javítása is.
A testnevelés tanításában a legszebb, hogy minden órán motivációt és önbizalmat adunk a gyerekeknek arra, hogy küzdjenek céljaik eléréséért és megtapasztalják, hogy sikert csak kitartással és kemény munkával tudnak elérni. Én rendületlenül hiszem és vallom, hogy a pedagógus szakma a legszebb hivatás.

Rengeteg fiatalt megmozgat a foglalkozásain
Forrás: Beküldött fotó

– Mi a véleménye a mindennapos testnevelésről?
– A mindennapos testnevelés törvénybe iktatása hatalmas előrelépés, megvalósítása pedig óriási felelősség, melyben a testnevelést oktatóknak kiemelt jelentősége van. A fiatalok egészséges életvitelének kialakításához nélkülözhetetlen a napi szintű testmozgás, mely megalapozható egy jó testnevelőtanár példamutató munkája révén. Szükségszerű a testnevelés, az egészség, valamint a sportos életvitel közötti pozitív összefüggés tudatosítása a tanulók körében. A testnevelés órák mellett szóló érvek között szerepelnek a személyiségformáló nevelő hatások: a rendre, a fegyelmezett magatartásra, a szabályok betartására, az önértékelésre, a társak megbecsülésére és tiszteletére való nevelés. A testnevelés órák után a gyerekek nyugodtabbak, fegyelmezettebbek, jobbak a mentális képességeik, tartósabbá válik figyelmük.

– A tehetség, vagy a szorgalom a fontosabb, ha valaki sikeres sportoló szeretne lenni?
– A tehetségek felismerése kulcsfontosságú, ám ehhez elkötelezett, tudatos szakemberekre van szükség. Egy sportág vonzóvá tétele, a gyerekek érdeklődésének felkeltése, pozitív és sikerélmények segítségével grandiózus lehetőségekre tehetünk szert. Úgy gondolom, ahhoz, hogy valaki sikeres sportoló legyen, nem elég pusztán a tehetség. Természetesen szükség van a sporthoz szükséges fizikai és mentális képességek meglétére, de kellő szorgalom és motiváció hiányában ezek a képességek kiaknázatlanná válnak. Véleményem szerint a kevésbé tehetséges sportolók sokszor sikeresebbé válnak, mint a tehetségesebbek, mert szorgalmuk, akaraterejük és kitartásuk magasabbra viszi őket.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában