2024.08.10. 11:30
Egyre többen szeretnének Nógrád vármegyében is motoros jogosítványt szerezni
Egyre többen szeretnének Nógrád vármegyében is motoros jogosítványt szerezni. A balassagyarmati Szent Imre Autósiskolában szintén évről-évre növekszik a motoros oktatásra jelentkezők száma. Majoros Gábor szakoktatóval egyebek mellett beszélgettünk a motoros jogosítvány megszerzésének a feltételeiről, az áráról, és a motoros balesetek megelőzéséről is.
Majoros Gábor, a Szent Imre Autósiskola szakoktatója portálunknak elmondta, hogy az autósiskola 2020-ban kezdte meg a motoros oktatást Balassagyarmaton. Az első szezonban 10-en jelentkeztek „A” korlátlan kategóriára. A következő években pedig a számuk növekvő tendenciát mutat, ugyanis 2021-ben 32, 2022-ben 34-en, 2023-ban 35-en, 2024-ben pedig már 25-en szereztek eddig valamely motoros kategóriában jogosítványt. Kiemelte, a tanulók többsége korlátlan „A”-ra jelEgyre többen szeretnének Nógrád vármegyében is motoros jogosítványt szereznientkezik.
– Mivel a korlátlan motoros jogosítvány feltétele – ha nincs előzmény „A2” kategóriában – a betöltött 24. életév, ezért ez a 25-35 év körüliek körében népszerű, de vannak ennél idősebbek is. Az eddigi legidősebb férfi tanulóm 64 éves korában vizsgázott. Ebben az évben az „A2” kategória ugyan a hölgy tanulók körében kedveltebb, de természetesen férfiak is választják. Tulajdonképpen a motorozás kortól és nemtől független, a vezetés élménye a lényeg – fogalmazott a szakoktató, aki kitért a motoros jogosítvány megszerzésének a feltételeire is.
Mik a motoros jogosítvány megszerzésének a feltételei?
– Általános feltétel, hogy a jelentkező tudjon biciklizni. Az oktatáshoz és a vizsgához is kötelező minden tanuló részére a motoros felszerelés. A jogosítvány megszerzésének feltételei pedig „AM” kategóriában (köztudatban kismotor) a betöltött 14. életév; „A1” kategóriánál a betöltött 16. életév; „A2” kategóriánál a betöltött 18. életév, valamint az „A” korlátlan kategória a betöltött 24. életév – mondta Majoros Gábor. Hozzátette: – A képzésre, illetve a KRESZ tanfolyamra ezen életévek előtt legfeljebb 6 hónappal fiatalabb jelentkezhet. Azonban vannak kivételek, amennyiben valaki 18 évesen megszerzi az „A2” jogosítványt, akkor 20 évesen jelentkezhet a korlátlan kategóriára.
Kifejtette továbbá, szinte minden kategória kétféle gyakorlati képzésből és 2 különálló vizsgából áll. Az első a jármű kezelés, majd sikeres vizsga után kezdődhet a forgalmi oktatás. Az itt tanultakat 1 órás vizsga keretében kell bemutatni a vizsgabiztosnak.
Mennyibe kerül manapság egy motoros jogosítvány?
– A jogosítvány megszerzésének ideje nagyban függ a tanulótól, az oktatótól és a szabad vizsgaidőpontoktól – mondta Majoros Gábor, aki rámutatott arra is, hogy a motoros jogosítvány ára is elég váltózó, ugyanis minden kategóriánál különböző, meghatározott óraszámot kell gyakorlással tölteni, illetve figyelembe kell venni, van-e a jelentkezőnek motoros előzménye.
– A vizsgadíjak az idei évben jelentősen megemelkedtek. Az „AM” kategória körülbelül 160 ezer forint, mely tartalmazza a KRESZ tanfolyamot, a gyakorlati oktatást és a 3 vizsgadíjat. A korlátlan „A” kategória 336 ezer 500 forint, mely szintén tartalmazza a KRESZ tanfolyamot, a vizsgadíjat, a 26 óra gyakorlati oktatást és 1 vizsgaórát. A Járműkezelési vizsgadíj 9 ezer forint, a Forgalmi vizsga díja 24 ezer forint – mondta a szakoktató, aki szerint nagyon fontos lenne, hogy a jelentkezők helyesen mérjék fel a magasságukat, a testsúlyukat és a saját képességeiket, ugyanis így ki tudják választani a számukra megfelelő kategóriát.
Hogyan előzhetőek meg a motoros balesetek?
Arra a kérdésünkre, hogy hogyan előzhetőek meg a motoros balesetek így válaszolt: – A motorkerékpáros baleseteknek a legjellemzőbb okai az emberi tényezőben és a járművezetői magatartásban rejlik. A közlekedésben résztvevők, első, legveszélyesebb forrása a baleseteknek a sebesség helytelen megválasztása, ami a motorost is érintő balesetek mintegy 60%-ában játszik szerepet. A második baleseti tényező az elsőbbség meg nem adása az irányváltoztatással járó, kanyarodás szabályainak be nem tartása. A harmadik a meggondolatlan, szabálytalan előzés. Ha a közúton minden közlekedő, betartaná a KRESZ szabályokat, és ha a motorosok sokkal kisebb kockázatot vállalnának, megelőzhető lenne a balesetek többsége.
A szakoktató végül kitért arra is, hogy alapvetően egy felgyorsult világban élünk, így mindig, mindenki siet valahová. Ez pedig a közlekedésben is érezhető, hiszen gyorsan, meggondolatlanul, vezetünk. Mint monda, körültekintő és megfontolt vezetést jelent a defenzív vezetési stílus, melynek a biztonság, a stressz csökkentése és az ezekből származó anyagi károk, veszélyhelyzetek csökkentése lehet az eredménye.