2023.06.04. 06:50
Halló?! – Nógrád-szerte leáldozott már a telefonfülkék ideje
Nógrádban a Magyar Telekom Nyrt. Balassagyarmat primerkörzetében összesen 54, míg a Vodafone Magyarország Salgótarján primerkörzetében 107 nyilvános telefonkészüléket üzemeltet. A lakosok manapság már alig használják a telefonfülkéket, mégis gyakran megrongálják azokat.
A lakosok manapság már alig használják a telefonfülkéket, mégis gyakran megrongálják azokat
Forrás: MW | Illusztráció
A Magyar Telekomnak és Vodafone Magyarországnak, mint egyetemes szolgáltatónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettsége, hogy szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú településen legalább egy, ennél nagyobb településeken pedig háromezer lakosonként legalább egy nyilvános telefonállomást működtessen. Nógrádban a két szolgáltató 161 telefonfülkét üzemeltet.
Érdemes-e még fenntartani?
A Magyar Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága megkeresésünkre elmondta: 2020. év végén megújult hírközlési szabályozás értelmében a közeljövőben várható döntés arról, hogy az egyetemes szolgáltatás elemének a további fenntartása indokolt-e. Hozzátették: vállalatuk a határozatban foglalt kötelezettségnek továbbra is eleget tesz, biztosítva a határozatban foglalt darabszámot.
– A Magyar Telekom a kötelezettségen felül nem üzemeltet nyilvános telefont az említett körzetben, így leszerelés nem, vagy csak kivételes esetben történhet. Erre az érvényben lévő hatósági kijelölési határozat megváltoztatásával, megszüntetésével lenne csak lehetőség – közölte a Magyar Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága.
Rongálják a telefonfülkéket
A Telekom kommunikációs igazgatósága arról is tájékoztatott, hogy a 35. primer (távbeszélő körzet) területén üzemelő nyilvános távbeszélő állomásoknál 2022-ben 57 alkalommal regisztráltak rongálásra visszavezethető hibaelhárítást.
– A rongálók elsősorban üvegeket törnek ki, tönkreteszik a telefonkészülék kézibeszélőjét és eltömítik az érmecsatornát. A legtöbb nyilvános távbeszélő állomást – szám szerint hatot – Balassagyarmaton üzemeltetünk, itt történt tavaly a legtöbb, összesen 18 rongálás – ismertette a szolgáltató. Kiemelték: a telefonfülkéket havonta ellenőrzik, takarítják, illetve a lakossági bejelentésekre soron kívüli is takarítást rendelnek el. Hangsúlyozták: igyekeznek a fülkéket rendben tartani, a szennyezéseket eltávolítani, a rongálásokat javítani annak érdekében, hogy a távbeszélőhelyeket ügyfeleik a jövőben is rendeltetésüknek megfelelően tudják használni.
Manapság alig használják a telefonfülkéket
A Magyar Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága szerint egy nyilvános készüléket havonta átlagosan kevesebb mint húsz percig használnak az ügyfeleik, de vannak olyan készülékeik is, amelyekről egyetlen hívást sem indítanak.
– A felhasználói szokások folyamatos változásával összefüggésben tapasztaljuk, hogy évről évre fokozatosan esik vissza a nyilvános állomások forgalma, azonban a települések egyes területein – mint például a lakótelepek, buszpályaudvarok, vasútállomások, belváros, főterek, sétálóutcák, vagy a kórházak környékén – továbbra is adódhatnak olyan élethelyzetek, amikor szükség lehet nyilvános állomásokra – közölték.
Hozzátették, folyamatosan vizsgálják az állomások forgalmát és – a vonatkozó jogszabályi előírások adta lehetőségek keretei között – az állomásokat megszüntetik ott, ahol a szolgáltató tartós forgalom visszaesést tapasztal. A leszerelt fülkéket szétbontják, egyes elemeiket újra felhasználják, de több alkalommal előfordult, hogy a helyi közösségek „könyvtárat” alakítottak ki a szolgáltató által adományozott üzemen kívül helyezett fülkékben.