2021.12.02. 17:17
Igazi kincs az Illyés Gyuláné iskola a speciális nevelési igényű gyerekeknek
Óvodás éveiktől egészen felnőtt korukig támogatja a speciális nevelést igénylő gyermekeket a salgótarjáni központú Illyés Gyuláné iskola. Az intézmény munkatársai a családoknak is segítséget nyújtanak, például az életviteli problémák megoldásában.
A tanulók egy része heterogén összetételű csoportokba is jár
Fotó: Beküldött
Az Illyés Gyuláné Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola központja Salgótarjánban található, ahol az értelmileg sérült gyerekek a számukra legmegfelelőbb képzést kapják. Feladatkörükbe tartozik, a Nógrád Megyei Reménysugár Egyesített Szociális Intézményben a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek ellátása is.
– Intézményünkben kizárólag szakértői véleménnyel rendelkező, sajátos nevelési igényű – enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos, illetve autista – gyerekek tanulhatnak. A Füleki úton két óvodai csoportban biztosítjuk az értelmileg sérült és az autista csöppségek nevelését. Azok pedig, akiket autista spektrumzavarral diagnosztizáltak, heterogén összetételű csoportba járhatnak, amiből három van a megyeszékhelyen – részletezte Fenes Andrea Anna.
Az intézményvezető arra is kitért, hogy a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek öt csoportban teljesíthetik a tankötelezettségüket: három csoport Balassagyarmaton, kettő pedig Salgótarjánban található.
– Egészen 23 esztendős korukig tanulhatnak nálunk a diákok, mert az általános iskola befejezése után háztartási ismereteket szerezhetnek és kerti munkás részszakképesítést kaphatnak. Ezeknek nagy hasznát vehetik majd a mindennapi életük során – fejtette ki az intézményvezető.
Mint mondta, bár az iskolájukban rendhagyó a tanterv, igyekeznek ugyanazokat a lehetőségeket biztosítani a gyengébb képességű fiataloknak, mint az ép társaiknak. Többek között nagy hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra, mert a tanulóik igenis képesek kiemelkedő teljesítményt nyújtani például a művészet és a sport területén.
– Büszkék vagyunk arra, hogy diákjaink rendszeresen indulnak megyei és országos sportversenyeken, emellett részt vesznek a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti rendezvényeken. A sikerélmény megélése hozzájárul ahhoz, hogy motiváltabbá váljanak a tanulásban is – fűzte hozzá Fenes Andrea Anna.
Hangsúlyozta: a pedagógusok kapcsolata a szülőkkel napi szinten rendszeres és túlmutat a tanításon, mert az intézmény munkatársai a felmerült különböző igények esetében segítséget nyújtanak a családoknak, például az életviteli problémák megoldásában is. Az iskolában gyógypedagógus szakemberek végzik a nevelő-oktató munkát asszisztensek segítségével.
– Az integráltan oktatott, sajátos nevelési igényű fiatalok sikeres fejlődése érdekében sérülésspecifikus ellátást biztosítunk az utazó hálózatunkon keresztül. Az érzelmileg rászoruló családokat mentálhigiénés szakemberhez irányítjuk – mondta.
Intézményük komplexitása többek között abban rejlik, hogy óvodás éveiktől egészen felnőtt korukig támogatják és kísérik figyelemmel nemcsak a gyerekeket, hanem az egész családot, hogy sikeresebb, boldogabb életet élhessenek.