2021.08.28. 07:00
Felkészültek az oktatásra a nógrádi iskolák
Felkészültek szűkebb hazánk oktatási intézményei arra az esetre is, ha ismét szükségessé válna az áttérés a digitális munkarendre. Az előző tanév tapasztalataival gazdagodva a KRÉTA-rendszer is fejlődött, ahol az oktatáson kívül a szülőkkel való kapcsolattartás is lehetséges. Néhány tantárggyal ugyan nehezebben birkóztak meg tavaly a diákok az iskola falain kívül, de a pedagógusok bíznak abban, hogy idén javulni fog a helyzet, bármilyen formában is történjen az oktatás.
20210310 Zalaegerszeg Digitális oktatás a koronavírus járvány harmadik hullámában, Bátai Panna és Lili apukájukkal Bátai Péter tanulnak online. Fotó: Pezzetta Umberto pu Zalai Hírlap
Fotó: Pezzetta Umberto
A 2020/2021-es tanévben a Salgótarjáni Tankerületi Központ iskoláiban a legnagyobb feladatot a koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések hatékony végrehajtása jelentette.
– Az intézmények beszámolói azt mutatják, hogy az iskolák készen állnak a termen kívüli digitális munkarendre, amennyiben ez szükségessé válna – fogalmazott Simon Tibor, a tankerület vezetője.
Hozzátette: a tanév kezdetére kidolgozták a megfelelő protokollt. A pedagógusok különféle digitális csatornákat használhatnak a tanórák megtartására, illetve a kapcsolattartásra. A kínálatot ebben a tanévben bővítette a KRÉTA-rendszer új DTK modulja is, amely már integrálta a járvány első hulláma alatt szerzett tapasztalatokat is.
Simon Tibor azt is kifejtette, hogy a tanulmányi eredmények tekintetében a nehézségek ellenére is sikerült a korábbiakhoz hasonló színvonalon zárni a tanévet.
Ehhez nagyban hozzájárult az, hogy a tanév végén mind az általános, mind a középiskolák visszatérhettek a jelenléti oktatáshoz.
– A Salgótarjáni Tankerületi Központ általános és középiskoláiban általában a reál tantárgyakon túl esetenként a magyar nyelv és irodalom, illetve történelem tananyag elsajátítása jelentette a legnagyobb gondot a tanulók számára. A kollégák lelkiismeretes felkészítő munkájának köszönhetően azonban bízunk abban, hogy a diákok sikeresen veszik majd az akadályokat az augusztus végi javítóvizsgán – mondta.
Nagyné Barna Orsolya, a Balassagyarmati Tankerületi Központ vezetője arról tájékoztatott, hogy a hozzájuk tartozó intézmények is kidolgozták a saját protokolljukat arra az esetre, ha ismét szükségessé válna a digitális oktatás.
– Elmondhatom, hogy a legtöbb iskola zökkenőmentesen tudott átállni a digitális munkarendre, amikor azt elrendelték. Ahogy a hagyományos oktatásban is vannak alulteljesítő, sok hiányzást felhalmozó tanulók, az eltérő munkarendben sem volt ez másképp – mondta Nagyné Barna Orsolya.
A tankerületi vezető arra is kitért, hogy a diákokat az iskolák és a pedagógusok többféleképpen próbálták segíteni, például a feladatokat eljuttatták hozzájuk papír alapon és informatikai eszközöket kölcsönöztek a számukra, amiket otthon használhattak a tananyag elsajátításához.
Mint mondta, a 2020–21-es tanév végi eredményeket figyelembe véve elmondható, hogy a korábbi évekhez hasonló tanulmányi átlag született. A tantermen kívüli digitális munkarend bevezetésével összefüggésben nem tapasztalható, hogy egy-egy tantárgy követelményeit általánosan nehezebben sikerült volna teljesíteni.
Az év végi osztályzatok alapján a természetismeret, a fizika és a történelem tantárgyakból volt valamivel az átlag alatti a teljesítmény.
Digitális tapasztalatokat szereztek
Balassagyarmaton bizakodva tekintenek a kezdődő tanévre. Nagyné Barna Orsolya elmondta: remélik, hogy a diákokra is kiterjesztett oltási kampány és a megszerzett pedagógiai, munkaszervezési tapasztalatoknak köszönhetően kevesebb gonddal néznek szembe.
– Maximálisan fel vagyunk készülve arra az eshetőségre, ha ismét az online térben kellene megvalósítani a tanítást. Hálás vagyok mind a Balassagyarmati Tankerületi Központ intézményeiben dolgozók munkájáért, mind a szülők segítő együttműködéséért a koronavírus-járvány idején – mondta.
Simon Tibor, a Salgótarjáni Tankerületi Központ vezetője elárulta, hogy az érettségi eredmények összességében hasonlóan alakultak a fenntartásukban lévő intézményekben, mint korábban. Az iskolák felében pedig jobban is sikerültek, mint egy évvel ezelőtt.