z-generáció

2019.05.17. 06:50

Nemcsak apja, de app-ja is van a mai gyerekeknek

Innovatív válaszok a 21. század iskoláinak kihívásaira, avagy Hogyan tanítsuk tanulni a „Z generációs” fiatalokat? címmel tartott szakmai konferenciát a Vármegyeházán a Balassagyarmati Tankerületi Központ.

Sziládi Krisztina

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg központ elnöke

Forrás: NMH

Fotó: Torjay Attila

Nagyné Barna Orsolya, a Balassagyarmati Tankerületi Központ igazgatója köszöntő beszédében hangsúlyozta, az idei konferencia előadói maguk a tankerületi központ pedagógusai, akik napi szinten kapcsolatban vannak az említett nemzedék diákjaival, ezáltal a legjobban ők ismerik a mai tanulók által támasztott követelményeket.

– A Z-generáció tagjai beleszülettek a modern technológia világába, nem ismerik az internet előtti életet – világított rá az igazgatónő. Hozzátette: amíg a pedagógusok közül többen küszködnek például egy portfólió feltöltéssel, nehezen szokták meg a digitális tábla használatát, addig a mai diákoknak a számítógép, az okostelefon és a közösségi hálók megléte nem csak hétköznapi dolog, hanem létszükséglet is.

Ezek a fiatalok különleges kihívások elé állítják az oktatási rendszereket. Már akkor sok ismerettel rendelkeznek, amikor az iskolapadba érkeznek, a digitális világnak köszönhetően pedig minden információt könnyen elérnek. Számukra az a fontos, hogy hatékony rendszerben, érdekes, interaktív órákon fejlődhessenek, mert meg akarják érteni és át akarják élni azokat a dolgokat, melyekről tanulnak. Ez újabb kihívást támaszt a pedagógusok elé – emelte ki Barna Orsolya. Az információs társadalom időszakának küszöbén egyre többet hallunk a megújuló iskoláról, a tanítási folyamatot érintő kihívásokról. Gyakran elhangzik az innovatív jelző is, amikor kreatív, alkotó kedvű pedagógusokról, a hagyományos frontális oktatástól eltérő pedagógiai módszerekről beszélünk.

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg központ elnöke
Fotó: Torjay Attila / NMH

A konferenciát megnyitó Hajnal Gabriella, az országos Klebelsberg Központ elnöke elmondta, kár azon gondolkodnunk, jó-e vagy sem, hogy ebben a digitális világban élünk, az viszont mindenképp megfontolandó, hogy gyermekeink kezébe mikor és milyen eszközt adunk. A mai pedagógusoknak is az a feladata, hogy a rendelkezésre álló eszközöknek megtalálják azt a lehetséges felhasználási módját, amely valóban előre mutató. Az új kerettantervek kialakításakor az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy az élménypedagógia minél nagyobb teret kapjon az oktatásban. Az elnök asszony kiemelte, hogy ma már az információk egy pillanat alatt elérhetők az internetről, de a pedagógus személyisége nem pótolható. Az innovatív módszertani anyagok tárháza kifogyhatatlan, és szerencsére sokszor nyúlnak vissza a tanárok a jól bevált korábbi, nem digitális eszközökhöz is. Nevelés nélkül nincs oktatás, és azt nem lehet gépekkel helyettesíteni – hangsúlyozta Hajnal Gabriella. Megemlítette, hogy a családokat is minél nagyobb mértékben be kellene vonni a nevelés folyamatába, az lenne az ideális és igazán célravezető, ha a család és az oktatási intézmény ugyanazokat az irányelveket képviselné.

Az ünnepélyes megnyitót a nyertes pályaművek bemutatása követte. A tankerület különböző iskoláiból érkezett pedagógusok saját szakterületükön belül dolgoztak ki egy-egy jól bevált, kipróbált módszertani eszközt, melyet sikeresen alkalmaznak a hétköznapokban és ezeket megosztották a jelenlévő kollégáikkal.

A tankerület tanárai adtak elő

Nagyné Barna Orsolya kiemelte, hogy a konferenciára szándékosan nem külsős előadókat hívtak, saját intézményükben szólították meg a pedagógusokat, pályázatot hirdetve az innovatív módszerek felkutatására. Mint azt ismertette, a pedagógusok jelentős része keresi a megfelelő módszereket, melyekkel színesíti, kiegészíti, élményszerűvé teheti munkáját, nem ijed meg a kihívásoktól, és hajlandó ezt a kollégák számára is átadni, megmutatni. Így lehetőség nyílik arra, hogy irányt mutassanak a többiek számára, hogy a tanítás-tanulás folyamatát miképpen lehet megváltoztatni, hogyan lehet a tanulók érdeklődését felkelteni, milyen változásokon keresztül vezethet el az út a sikerhez tanulónál és pedagógusnál egyaránt. Egy-egy új módszer, ha nem is teljes egészében adaptálható, de adhat új ötleteket, ami előre visz és hatékonyabbá teszi az iskolai munkát.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában