2019.12.16. 09:18
Nemzetközi avantgárd kiállítás nyílt Pécsen
A tizenkét tematikus egységből álló tárlat a kortárs művészet átalakulását kíséri végig.
Párizs, 2019. február 8. Látogató Victor Vasarely néhai magyar mûvész Sharing Forms címû kiállításán a párizsi Pompidou kulturális központban 2019. február 8-án, a megnyitó után két nappal. Az optikai festészet legjelentõsebb képviselõje, Vásárhelyi Gyõzõ munkáiból válogatott tárlat május 6-ig látható. MTI/EPA/Ian Langsdon
Forrás: MTI
Fotó: EPA/Ian Langsdon
A modern művészet és az avantgárd közép-európai fejlődésének 1908 és 1928 közé eső, drámai változásokkal teli időszakát mutatja be százötven műtárgyon keresztül a Janus Pannonius Múzeum (JPM) pénteken megnyílt pécsi tárlata.
A közgyűjtemény közleménye szerint a
Törésvonalak – Avantgárd művészet Közép-Európában című, tizenkét tematikus egységből álló tárlat a kortárs művészet átalakulását kíséri végig a táblaképtől a szobrászaton, grafikán, tipográfián, filmforgatókönyveken és fotográfiai kísérleteken át a folyóiratokig és időszakos kiadványokig.
A kiállítás az Osztrák-Magyar Monarchia különböző területeiről, az utódállamokként létrejövő Csehszlovákiából, Magyarországról, Lengyelországból, Romániából és a Szerb-Horvát-Szlovén Királyságból származó művészeket kapcsolja össze.
A két tucat hazai és nemzetközi gyűjtemény által kölcsönzött alkotások között mások mellett Kassák Lajos, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Moholy-Nagy László, Tihanyi Lajos, Uitz Béla és Bortnyik Sándor műveit állítják ki.
Mellettük a pécsi bauhäuslerek közül Forbát Alfréd, Molnár Farkas és Weininger Andor munkái kerültek be a válogatásba.
A tárlat ízelítőt ad a kelet-közép-európai avantgárd kiemelkedő alakjainak művészetéből is,
így mások mellett Bohumil Kubista, Josef Capek, Otto Gutfreund, Marcel Janco, Stanislaw Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Ljubomir Micic, Avgust Cernigoj munkásságát is megismerhetik a kiállítás látogatói.
A tárlat nemzetközi programként valósul meg a JPM közleménye szerint. Az Olmützi Művészeti Múzeum által kezdeményezett Years of Disarray / Törésvonalak című kiállítás egyrészt az Európai Kulturális Örökség Éve programsorozathoz járult hozzá 2018-ban, másrészt a kontinens történelmében mérföldkőnek számító 1918-as évnek állít emléket, amely az első világháború befejeződését és az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlását, valamint az utódállamok formálódásának kezdetét is jelzi.
A kiállítás így az utódállamok történetének első évtizedében zajló művészeti fejlődést és azt a feszültséggel teli atmoszférát közvetíti, amely az egykori monarchia művészeti központjait is jellemezte a világégés előtt.
A közleményben jelezték: az Olmützi Művészeti Múzeum szakmai profiljának homlokterében a közép-európai művészet áll. A kiállítás regionális változatait pedig Magyarország mellett Lengyelországban és Szlovákiában is megrendezik, emellett egy cseh kiadó gondozásában átfogó tanulmánykötet is napvilágot lát a projekthez kapcsolódóan.
A tárlat jövő március végéig a Modern Magyar Képtár pécsi Papnövelde utcai kiállítóhelyén tekinthető meg.
Borítókép: illusztráció