2022.08.15. 11:30
Franciaországban is veszélyben van a folyami szállítás
A teherhajók csak teljes kapacitásuk töredékével tudnak közlekedni, a megmaradt árut vasúton vagy közúton kell szállítani. Utóbbinak nagy hátránya, hogy többtucatnyi kamion kell egy hajó rakományának elszállításához, ráadásul a közúti közlekedés sokkal balesetveszélyesebb, mint a vízi – írja a V4NA.
Fotó: ANP via AFP
Egyre nagyobb gondokat okoz Franciaországban a rendkívüli szárazság, a hetek óta tartó csapadékhiány miatt ugyanis már a folyami áruszállítás is veszélybe került.
A Rajna vízszintje annyira alacsony, hogy a 2500 tonna kapacitású teherhajókat mindössze kilencszáz tonnával rakják meg, nehogy elérje a hajó feneke a meder alját. A kialakult helyzet miatt Franciaország elsőszámú gabonaforgalmat bonyolító folyami kikötőjének, a Rajna mellékfolyója, a Mosel partján lévő Metz kikötőjének tevékenysége is jelentősen lecsökkent.
Innen a franciák általában évente több mint kétmillió tonna gabonát exportálnak a Benelux államokba, Hollandiába vagy Németországba, ám ezen a nyáron a Rajna vízszintje kivételesen alacsony, a gabonasilók pedig tele vannak, de egyszerűen nem tudják a felhalmozódott mennyiséget elszállítani.
A mezőgazdasági szereplőket tömörítő és segítő Lorca nevű szövetkezeti csoport vezetője, Vincent le Ber elmondása alapján a folyami szállítás a leghatékonyabb módja a gabona szállításának, de az alacsony vízszint miatt ez most nem működik megfelelően, ezért a kapacitásuk harmadával közlekedő hajókról megmaradt rakományt vonattal és kamionokkal szállítják. Ezzel azonban több gond is van, először is,
míg egy teherhajó átlagosan el tud vinni kétezer tonnát, addig egy kamionra csupán harminc tonna fér, tehát több mint hatvan kamion szükséges egyetlen hajó rakományának elszállításához.
Vincent le Ber szerint további hátránya a közúti szállításnak a nagyobb balesetveszély, hiszen jelentősen kevesebb baleset történik a folyókon, mint közúton. Ezzel azonban még nem értünk a folyami áruszállítás problémáinak a végére, a rajnai szállítással foglalkozó francia társaság, a CFNR ügyvezető igazgatója, Jean-Marc Thomas szerint további nehézségeket okoz, hogy
az utóbbi időben az egekbe szökött a folyami áruszállítás költsége. Ennek okaként a németországi széntüzelésű erőművek újraindítását jelölte meg a szakember, amire az orosz gáz hiányának veszélye miatt került sor.
A szóban forgó erőművek működéséhez szükséges szenet hajóval szállítják, Németország számára ugyanis nincs alternatíva, és ez magával vonzotta az árak ugrásszerű megemelkedését. A fent említett okok miatt a menedzser a júliusi és augusztusi hónapokra a folyami áruszállítás 20-25 százalékos visszaesésére számít csak Metz kikötőjének esetében.
Nem csak Franciaországban vannak problémák, Németország legnagyobb vállalatai is megkongatták a vészharangot, arra figyelmeztetve, hogy a folyami forgalom jelentős fennakadása újabb csapást mérhet a logisztikai nehézségekkel már amúgy is sújtott gazdaságra. A Deutsche Bank Research adatai szerint a 2018-as aszály következtében – amikor októberben Kaub térségében 25 centiméteres volt a Rajna vízszintje – 0,2 százalékkal csökkent a német GDP, a folyami áruszállítás visszaesése tehát komoly gazdasági következményekkel jár.
Borítókép: Illusztrációfotó / ANP via AFP / Koen van Weel