2022.03.01. 11:13
Négy fotóművész alkotásait állítják ki egyszerre a salgótarjáni galériában
Amit én csináltam meg, azt soha nem fogja megcsinálni senki más, amit meg más csinál meg, azt én nem fogom megcsinálni soha. Ezért kell emelnünk egymást, és nem pedig eltaposni – vallotta a 2017-ben elhunyt Bobály Attila Somoskőn élt szobrászművész, akinek számos alkotása található Nógrád közterein. A megyeszékhelyen a március 15-i nemzeti ünnepet szimbolizáló, Széchenyi Istvánt ábrázoló műve, illetve az augusztusi Szent István-naphoz kötődő királyszobra már-már emblematikus értékkel bír.
Valamennyien a megyei fotóklub egyesület tagjaiként öregbítik a közösség hírnevét
Forrás: NMH/H. M.
Nem véletlen, hogy e megszívlelendő gondolat lett a mottója négy fotográfus minap megnyílt közös kiállításának az évtizedek óta a József Attila Művelődési Központban működő fotógalériában. A tárlat szereplői – Csomor Imre, Simon Péter, Somodi György és Varga László – ugyanis pályatársi, baráti viszonyban vannak egymással, s ötletük megvalósítása – amely során arányos nagyságrendben osztották fel a rendelkezésükre álló teret – mindennél jobban bizonyítja ezt.
Homoga József – a Nógrád Megyei Fotóklub Egyesület elnöke – több ok miatt is szívesen vállalta magára a megnyitóbeszéd megtartását. Egyrészt azért, mert valamennyi alkotó az 1964-ben, azaz ötvennyolc évvel ezelőtt létrejött fotóklub tagja, mind a négyüknek volt már önálló kiállítása, amely ugyancsak az elnök méltatásával került nyilvánosság elé. Ezúttal azt is örömmel lehetett konstatálni, hogy már körvonalazódik a vírusjárvány okozta bezártságából való kiút. Persze – mint Homoga József is rámutatott – a négy fotós önálló személyiség, különböző karakter emberileg és a fotózással kapcsolatos felfogásukat, gyakorlatukat tekintve is.
Csomor Imre a pécsi főiskolai tanulmányai idején ismerkedett meg ezzel a művészeti ággal, amely számára elsősorban a diázást jelentette. A későbbiek során a diaporáma, majd az ebből kifejlődött digiporáma lett a kedvenc műfaja. Ilyen típusú műveivel – amelyekből egyet e kiállítás megnyitása alkalmából is bemutatott – sikeresen szerepelt több országos megmérettetésen. Ezen munkáinak szerves alkotórészét képezi a zene, amely munkásságában nemcsak hangulati elemként szerepel, hanem tartalmi gondolatokat is hordoz, segít megérteni a nem ritkán a kozmikus terekbe is elvezető mondandóját. Kiállított fotói – amelyeknek az Örökség és útravaló közös címet adta – közül ilyennek tetszik például A körforgás momentuma, a Sci-fi architektúra vagy az Alkonyati meditáció.
Somodi György – aki bevallottan gyermekkora óta lelkes művelője az amatőr fényképezésnek – esetében a természetfotózás áll a középpontban. Ez persze nem kevés fotós jellemzője, de nála különös, mondhatni egyedi hangsúlyt kap a képi világból sugárzó érzelemgazdagság. Ezt többek között a Holdkelte vagy a Lázadó patak című képe is igazolja.
Simon Péter a fotóklub egyik életre hívó személyiségénél, Brunczel Tibornál sajátította el az alapokat. Mint Homoga József rámutatott, ő is szuverén egyéniség, különösen az emberábrázolást, ezen belül a gyengébbik nem fotózását kedveli. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy ezen kiállításon szereplő képeinek mindegyikén egy, azonos hölgyet láttat különböző beállításokban.
Varga László – ahogyan a megnyitón is elhangzott – tépelődő alkat, ugyanakkor kreatív is. Alkalmasint szüksége van a megerősítésekre. Kísérletező hajlamát látszanak erősíteni a most bemutatott képei – köztük a hollókői vagy velencei ihletésű felvételek – amelyek főként a cianotípia, azaz a kéknyomat jegyében születtek.
A négy fotós ezúttal természetesen csak úgymond ízelítőt képes adni saját munkásságából, a szokásosnál kevesebb képpel szerepelnek, de így összeadódnak értékeik, sokszínűbb élményt nyújtanak a galéria látogatói számára.
Újabb rekordot állítottak fel
Az ötszázhuszonkettedik kiállítással újabb rekordhoz érkezett a Nógrád Megyei Fotóklub Egyesület. Ez országos és minden bizonnyal nemzetközi összevetésben is figyelemre, elismerésre méltó teljesítmény. Az 1970 óta rendszeresen cserélődő tárlatok között nemcsak a látnivalókban, művészi, esztétikai értékekben volt különbség, hanem a kiállítók létszámában is. Gyakran tartottak csoportos, kollektív bemutatókat, legjellemzőbb egy-egy személy szereplése volt. A jelenlegi négyes tárlat kuriózumnak számít.