2019.01.13. 10:47
Salgótarjánban is meghonosodott a felolvasószínházi sorozat
Az új év elején Balogh László nógrádmegyeri plébános lelkiekben tekintett vissza az óévben megélt pillanatokra, történésekre és kifejtette, mit vár 2019-től, miben szeretne fejlődni.
Balról: Farkas Zoltán, Bánfi Kata és Szívós Győző a Zenthe Szalon előadásán
Forrás: N.M.H.
A 2012-ben alakult Zenthe Ferenc Színház – népszínházi jellegének, alapküldetésének hangsúlyozása mellett – az utóbbi bő két esztendőben egy új formát is meghonosított a városközpontban kialakított Zenthe Szalonban.
Az úgynevezett felolvasószínházról van szó, amely külföldön már korábban teret nyert, de egyre inkább terjed Magyarországon is. Alapvetően kétféle variánsa ismert. Az egyiket az éppen aktuális előadásokra való felkészülés folyamatában használják a rendezők, hogy érzékeltessék az általuk fontosnak tartott gondolatokat, a színészekkel közösen értelmezzék a kiemelendő hangsúlyokat.
A másik változat – a Zenthe Ferenc Színház ezt alkalmazza – önálló műfajnak tekinti a felolvasószínházat, amely keretében színre, pódiumra kerül egy-egy drámai alkotás. Korábban látható volt például Nicholas Wright kanadai író Mrs. Klein vagy a XX. századi erdélyi klasszikus, Sütő András Káin és Ábel című műve. A jelenlegi szezonban szerepelt már T. Pataki László Kit szerettél, Ádám? című, Madách-témájú írása, legutóbb pedig Popper Péter pszichológus, író, egyetemi tanár bűnügyi játékát, lélektani drámáját, az Útvesztőt tűzték műsorra.
A téma egy rendházban elkövetett gyilkosság utáni nyomozás története, ami azonban sokkal több egy kihallgatás-, illetve szembesítéssorozatnál. Ugyanis az igazságkeresés közben felszínre kerül a gyanúsítottak közötti bonyolult viszonyrendszer, s szinte az egykori hitvitákat idéző szellemi párharc bontakozik ki a nyomozást vezető Marton százados (Szívós Győző) és Prior rendházfőnök (Farkas Zoltán) között. A többi szerepet Bánfi Kata, Erdélyi Gábor, Házi Anita, Kántor Zoltán személyesíti meg. Fontos funkciója van a narrátornak, P. Kerner Editnek, amennyiben – mint a rádiójátékokban szokás – érzékelteti a körülményeket. Az előadás dramaturgja és rendezője Sándor Zoltán, akinek a figyelme nemcsak a szövegolvasásra, a mozgáselemekre, hanem a hiteles háttér, légkör jelzésszerű érzéketetésére is kiterjed.