2024.10.10. 20:00
Életre kelnek a legófigurák a nógrádi tanodák robotika foglalkozásain (fotók)
Különleges foglalkozás várja hétről-hétre vármegyénk három településén a diákokat. A robotika szakkörön a programozás alapjaiba kóstolhatnak bele a hátrányos helyzetű diákok. Vannak közöttük, akik korábban nem is láttak legót, most abból építik a laptop által vezérelt alkotásokat.
Életre kelnek a legófigurák a nógrádi tanodák robotika foglalkozásain
Forrás: Nool.hu
Fotó: Vendel Lajos
Apró legókockákból épülnek az egyszerű szerkezetek, amik laptopok segítségével kelnek életre. A robotika szakkör még a menőbb iskolákban sem szokványos foglalkozás, a hátrányos helyzetű településeken meg egyenesen ritkaságszámba megy. A Nógrád Vármegyei Cigány Kisebbségi Képviselők és Szószólók Szövetsége a mátraverebélyi, a lucfalvai és a bátonyterenyei tanodáiban biztosítja ezt a különleges lehetőséget a nehéz sorsú diákoknak.
Robotika szakkörön sajátítják el a programozás alapjait
Legózni minden gyerek szeret. Azonban vannak olyan hátrányos helyzetű családok, amelyek nem engedhetik meg maguknak a drága játékot. A különféle érzékelőkkel, motorokkal, színes ledekkel ellátott készleteket pedig, amelyek egy számítógépes alkalmazással életre is kelnek, bizony keveseknek van lehetőségük kipróbálni. Egy Máltán bejegyzett civil szervezetnek köszönhetően azonban Nógrád vármegye három településén bepillanthatnak a robotika alapjaiba a diákok.
– A mátraverebélyi, a lucfalvai és a bátonyterenyei tanodákban heti rendszerességgel tartunk robotika szakkört, a három helyszínen mintegy 45 diáknak van így lehetősége játékos formában elsajátítani a programozás alapjait – tájékoztatta portálunkat Somoskői Tamás, a a Bátonyterenyei Tanodahálózat munkatársa.
Mint mondta, egy máltai önkéntes által kerültek kapcsolatba a The Foundation for Global Human Dignity elnevezésű szervezettel, amely a tanoda három munkatársának továbbképzést biztosított a fenti foglalkozáshoz, emellett eszközöket is kaptak a szakkörök elindításához. Időközben adományokból tudták fejleszteni a digitális eszközparkot, de továbbra is várják cégek és magánszemélyek felajánlásait. Akár használt, de még jó állapotú laptopokat, akár anyagi támogatást, amivel a legó készleteket gyarapítani tudnák.
Számos kompetenciát és készséget fejleszt
– A robotika foglalkozásokon a gyerekek szintjéhez igazítva vezetjük be őket a programozás világába, játékos módon, a népszerű legókockák segítségével. A tevékenység egyszerre fejleszt több kompetenciát. Egyrészt az együttműködés képességét, emellett a matematikai és logikai gondolkodást is – fogalmazott Somoskői Tamás. – Éppen ezért szeretnénk a tanodák pedagógiai programjába beépíteni ezt a különleges lehetőséget, annak érdekében, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek is elmélyülhessenek ebben a világban.
A mátraverebélyi tanodában délután 14 órakor már gyülekeznek a tanulók. Előveszik a könyveket és elsőként a másnapi házi feladatokat készítik el az ott dolgozók segítségével. Majd minden gyerek elé laptop kerül, egyelőre csak a programnyelvvel ismerkednek Zagyi Bence, tanoda mentor irányításával.
Életre kelnek a legófigurák
– Elsődleges feladatunk a felzárkóztatás, éppen ezért minden hétköznap 12 és 18 óra között várjuk a diákokat, akikkel pedagógusok tanulnak együtt. Azonban márciustól minden csütörtökön a robotika világában kalandozunk. Először a digitális eszközökkel, a tabletekkel, laptopokkal ismerkednek a gyerekek, hiszen legtöbbjüknek nincs arra otthon lehetősége – ismertette Bence.
Az ingyenesen letölthető alkalmazás programozási nyelve és felülete is gyerekbarát. A legókba érzékelők és motorok vannak, így azokat mozgatni lehet, sőt akár a gyerekek hangján is megszólalhatnak. A felépített kislány ruhájának színe változtatható, a dínó ugrani tud. Egy különleges világ nyílik meg a robotika által a diákok előtt, akiknek ezáltal fejlődik a logikai képessége, illetve a digitális eszközök használatában is jártasságot szereznek.
A programozás alapjaiba kóstolhattak bele a hátrányos helyzetű diákok
Fotók: Vendel Lajos