Együttműködés

2024.01.12. 17:20

Mintegy hárommilliárd forintból készült el az Ipoly-híd Drégelypalánknál

Ünnepélyes keretek között tartották meg a Drégelypalánk-Ipolyhídvég közötti híd projektzáró rendezvényét péntek délelőtt Drégelypalánkon. A Szent Borbála híd 2,9 milliárd forintból épült fel, amely már a negyvenedik átkelési pont Magyarország és Szlovákia között.

Lászlók Judit

A 48,5 méteres szabad nyílású hidat 2,9 milliárd forintból építették fel Drégelypalánk és Ipolyhídvég között

Forrás: Facebook/Szijjártó Péter

A projektzáró rendezvényen Juhász Péter, Besztercebánya megye alelnöke elmondta, hogy több mint 10 évvel ezelőtt kaptak lehetőséget arra, hogy összekapcsolják Szlovákiát és Magyarországot minél több közúti kapcsolattal és híddal. Azonban az akkor induló új megyei ciklusban számos nehézséggel kellett szembenézniük, de végül elindulhatott a híd építése. A csúszások és a technikai bonyodalmak ellenére pedig pénteken befejeződhetett a projekt.

Ezt követően Balla Mihály, a térség országgyűlési képviselője osztotta meg a gondolatait a jelenlévőkkel, amelyben elsőként megemlékezett az 1943-ban a Don-kanyarnál történt tragédiáról. Mint mondta, ez a történelmi tény megmutatja, hogy a háború csak pusztulást és bajt hoz magával. Mi azonban tudjuk jól, hogyha békében élünk és jó partneri kapcsolatban vagyunk a környező országokkal, akkor tudunk építkezni. 

A nemzeti értékeket szem előtt tartja a kormány

A rendezvényen részt vett Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is.  – A Szent Borbála híd építésének befejezése egy évtizedes beruházási munka folyamatát jelenti – mondta a külügyminiszter. 

Hozzátette:

 Egyúttal pedig jelenti egy nemzeti stratégiai program folyamatos végrehajtásának nagyon fontos mérföldkövét. 2010-ben, amikor hivatalba lépett a polgári kormány Magyarországon, akkor világossá vált, hogy a nemzeti érdekeket szem előtt tartó, annak érvényesítésére irányuló kormányzás veszi kezdetét.

 Ennek a kormányzásnak egy nagyon fontos célkitűzése volt az, hogy az együttműködéseket, barátságokat mélyítsék más országokkal, más nemzetekkel. Különösképpen érvényes ez a célkitűzés a szomszédos országok vonatkozásában. Szijjártó Péter hangsúlyozta: 2010-ben azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy minden szomszédunkkal javítják a kapcsolatot.

A külügyminiszter kiemelte, Szlovákia esetében ez a cél hatványozottan is igaz, hiszen a hét szomszédos ország közül Szlovákiával a leghosszabb Magyarország határa, összesen 654 kilométer, amelyet 2010-ben 22 ponton lehetett átlépni. Azonban 2014-ben Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák miniszterelnök aláírtak egy megállapodást arról, hogy jelentős mértékben növeljék a két ország közötti, határátkelési lehetőségek számát. 

Ennek köszönhetően épült meg a Szent Borbála híd, amely már a 40. határátkelési pont a két ország határán. 

Tizennégy év alatt pedig 18 új átkelési pontot sikerült átadni és az összes tervezett Ipoly-híd is megépült. A külügyminiszter mindezt sikertörténetnek nevezte és jelezte, Magyarország készen áll ennek a folytatására új hidak, utak és vasútvonalak építésével. Hangsúlyozta, ezért izgalommal várják Szlovákia miniszterelnökének budapesti látogatását jövő héten, amely lehetőséget ad a további egyeztetésekre. 

Szlovákia kiemelt kereskedelmi partnere hazánknak

Szijjártó Péter közölte azt is, hogy az elmúlt évek kapcsolatépítésének köszönhetően Szlovákia immár a harmadik legfontosabb kereskedelmi partnere a magyar gazdaság szereplőinek, és 2022-ben több mint 17 milliárd eurós kereskedelmi forgalmat bonyolítottak le, amire korábban még nem volt példa. 

– A jövőben is elkötelezettek maradunk amellett, hogy Magyarország határán minél több határátkelési pontot létesítsünk. Annál is inkább, mert a Szent Borbála híd megépítése, több évszázados ötlet, még a 15. században Hunyadi János rendelte el az átkelési pont építését, amely aztán a második világháborúban megsemmisült és azóta volt az álma az itt élőknek, hogy megépüljön.

– ismertette a külügyminiszter, hozzátéve: – Ennek megépüléséig az a méltatlan helyzet állt elő, hogy 20 kilométert kellett kerülni a parassapusztai átkelő felé. Mostantól kezdve néhány perc alatt át lehet majd kelni a határon. Itt Magyarországon egy kilométernyi, Szlovákiában 400 méternyi utat kellett építeni ahhoz, hogy ez a 48,5 méteres szabad nyílású híd megépüljön 2,9 milliárd forintból – ismertette Szijjártó Péter. 

Az Ipoly áradása miatt nem volt megközelíthető

Szijjártó Péter rávilágított: az Ipoly áradása nem tette lehetővé a híd megközelítését közúton, ezért az eseménynek a drégelypalánki művelődési ház adott otthont. Állítása szerint, hogyha ezt az utat magasabban építették volna meg, akkor most a víz elárasztotta volna a falut vagy legalábbis annak egy részét. Ugyan a jövőben elő fog fordulni, hogy az Ipoly áradása miatt évente pár hétig nem lesz járható az út, de marad még 48 hét, amelynek során az emberek örömmel veszik majd igénybe az utat. Végül azt kívánta, hogy az árhullám levonultát követően minél többen használják majd az új Ipoly-hidat. A Szent Borbála híd ünnepélyes átadójára várhatóan tavasszal kerül majd sor. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában