2023.11.10. 19:28
Jöhet a tél! – Nógrádban felkészült a Közút a hideg hónapokra
Munkagépek és síkosságmentesítő anyagok tekintetében is felkészült az év leghidegebb évszakának beköszöntére a Magyar Közút Nonprofit Zrt., benne a Nógrád Vármegyei Igazgatóság is. Ezzel kapcsolatban Lehel Zoltán, a társaság Nógrád vármegyei igazgatója tájékoztatta a sajtót pénteken.
Lehel Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád vármegyei igazgatója
Forrás: Nool
Fotó: Sz. P.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén is november 10-én állt át téli üzemmódra. Nem kivétel ez alól a szervezet Nógrád Vármegyei Igazgatósága sem. Pénteki sajtótájékoztatóján Lehel Zoltán, a közútkezelő társaság vármegyei igazgatója – Fülöp Georgina és Vincze Zsolt, azaz a salgótarjáni és a balassagyarmati mérnökség vezetőinek társaságában – tájékoztatta a sajtót a felkészültségük mértékéről.
Első lépésként Lehel Zoltán megmutatta a megjelenteknek azt a videót, amelyen egy közutas dolgozó négyéves kislánya énekelt a havas napokért. Ezt követően a vármegyei igazgató elmondta: jobban szereti a felkészülni helyett, azt a kifejezést használni, hogy „előkészültek” a télre.
– Mondhatni, az előkészítést majdnem április 23-án, a téli szolgálat letelte után elindítottuk, de lényegében ezt a feladatot leginkább nyár elején szoktuk elkezdeni. Ekkor a téli gépeket egyenként fokozatosan felkészítjük a télre – emelte ki Lehel Zoltán.
Az országban közel 31 ezer kilométernyi közúthálózat tartozik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe, ebből a Nógrád Vármegyei Igazgatóság 960 kilométernyi fő- és mellékutat tart fenn és kezel. A társaság 2023-2024-es téli gépparkja szűkebb hazánkban 20 nehézgépjárműből, 2 rakodógépből, valamint 2 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordóból áll.
A vármegyei igazgató ezután azt is elárulta, hogy a két mérnökségen a két nagy sótárolót is feltöltötték sóval, ami azt jelenti, hogy Salgótarjánban és Balassagyarmaton is hozzávetőleg 2000 tonna sóval számolnak. Hozzátette: emellett mindkét mérnökségen található két nagy siló, amely nedvesített sószórásra alkalmas kalcium-kloridot tartalmaz. Tekintettel rá, hogy 20-20 ezer liter van egy-egy silóban, ennek köszönhetően a két mérnökségen együttesen bő negyvenezer literrel vághatnak neki a leghidegebb évszaknak. Ezentúl 16 tonna kalcium-klorid granulátum és 378 tonna érdesítő anyag áll rendelkezésre szűkebb hazánkban. Ezzel kapcsolatban Lehel Zoltán úgy fogalmazott, hogy egy közepesen erős tél anyagszükségletével bírnak jelenleg.
Mindent rendben találtak a gépszemlén
Ezt követően a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vármegyei igazgatója a gépszükségleteikről beszélt. Aláhúzta, hogy november 7-én Salgótarjánban, majd egy nappal később Balassagyarmaton tartottak gépszemlét, amely során mindent rendben találtak.
Azt gondolom, hogy a mi részünkről megtörtént az előkészület. Ez alkalommal szeretnék rendhagyó lenni, és azt a kérdést intézte a közlekedő állampolgárokhoz: Ők is felkészültek?
– tette fel a költői kérdést Lehel Zoltán, aki ezután felsorolta, hogy mi mindenre kellene odafigyelniük a sofőröknek télen. Említette egyebek mellett a téli gumikat, a hőmérséklethez megfelelő fagyálló folyadékokat, mint az ablakmosó vagy épp a hűtőfolyadék. Kitért továbbá arra is, hogy a járművekbe mindenképp érdemes bekészíteni takarót, élelmiszert és meleg ruhát is.
– Legyen az autóban legalább egy kis lapát. A kollégáik már kihelyezték az önmentő anyagokat azokra az útszakaszokra, amelyek hóátfúvás és síkosságveszélyesek. A lapáttal az állampolgár le tudja szórni az utat, így könnyebben el tud indulni – mondta a vármegyei igazgató, aki arra is felhívta a figyelmet, az is fontos, hogy a járművek üzemanyaggal legalább a tank felső harmadáig töltve legyenek, de lehetőség szerint inkább teletankkal induljanak útnak az autósok.
– Magyar elvárás az állampolgároktól a „fekete útburkolat”. Igyekszünk ezért mindent megtenni, de ehhez időre van szükségünk. Az országos közútkezelői szabályzat tartalmazza az útbeosztás, amely szerint autópályával nem rendelkezik a megye. Így a rangsorban az első helyen az autóutak, majd a főutak állnak, aztán a négy számjegyű összekötő utak és az öt számjegyű bekötő utak következnek – mutatott rá Lehel Zoltán, aki hangsúlyozta: e hierarchia szerint végzik a síkosságmentesítést, a sószórást és az ekézést is, amikor elkezd esni a hó, majd folytatta:
Arra se számítson senki, hogy amint elkezd esni a hó, akkor azonnal elindulunk az ekékkel, hiszen a hónak egy bizonyos mennyiséget el kell érni ahhoz, hogy használni tudjuk ezeket az eszközöket
Az utak prioritásával kapcsolatban Kelet-Nógrádot érintően elmondta: a 21-es számú főút, a 22-es főút Szécsénytől Salgótarjánig tartozik a kelet-nógrádi mérnökséghez, valamint a 23-as főút.
– Ez utóbbi érdekes lesz, hiszen Bátonyterenyénél készül a tehermentesítő, pontosabban a projektben használt megnevezése szerint az elkerülő, amit reményeink szerint december közepére átadnak. Ez azért fontos, mert a forgalmat az elkerülőre terelik rá. A régi 23-as, ami a körforgalomtól ment ki a településen keresztül, le lesz zárva két oldalról, ugyanis az ott található híd teljes szélességben el lesz bontva – emelte ki Lehel Zoltán, aki ezután a nyugat-nógrád mérnökséget fő „csapásirányai között”, amelyek okozhatnak problémát a 2-es út Szendehely emelkedő szakaszát említette elsőként. Ezt követte a 22-es út nyugati-nógrádi mérnökséghez tartozó része, majd a fontossági sorrend harmadik helyére a 2108-as út került.
12 órás váltott műszakokban dolgoznak
Zárásként Lehel Zoltán kifejtette: a társaság a télies időjárás beálltával 0-24 órában, 12 órás váltott műszakokban dolgozik majd a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján. Természetesen a társaság és az igazgatóság háza táján addig is akad feladat, amíg nem köszönt be az igazi tél. Ilyenkor a közútkezelő társaság munkatársai egyebek mellett a lokális burkolatjavítási munkákat, valamint a már megkezdett útfelújításokat folytatják.