2023.02.07. 17:31
Magyar darts-bajnokkal matekoztak a rétsági gyerekek
A világon egyre népszerűbb darts sportág matematikai oktatásba bevezetéséről tartottak bemutatót kedden kora délután a nyugat-nógrádi város általános iskolájában. A harmadikos diákok és nevelőik nagy élvezettel merültek fel az újdonság rejtelmeiben.
Székely Pál egy dartshoz kapcsolódó, matematikatanulást segítő számítógépes programról tartott bemutatót a rétsági gyerekeknek
Forrás: Nool
Fotó: Hüvösi Csaba
Az elmúlt évtizedekben többfajta új módszert kidolgoztak a szakemberek, amellyel közelebb hozhatják, egyúttal érdekesebbé, kedvelhetőbbé tehetik a matematikát. Ezek közé tartozik a darts bevonása az oktatásba, amelynek magyar változatát a sportág egyik legjobb honi éljátékosa, a tanári diplomával rendelkező Székely Pál alakította ki, ő látogatott el most a nógrádi fiatalokhoz.
– Mintegy nyolc-kilenc évvel ezelőtt kezdtem el azon gondolkodni, hogy a nyugaton már működő példák alapján miként lehetne interaktívabbá, játékosabbá tenni a matematikát – avatott be a részletekbe az ötletgazda. – Kézenfekvő volt, hogy a saját magam által űzött darts lett a választás, hiszen itt igen komoly szerep jut a menet közbeni önálló gondolkodásnak, a fejszámolásnak. Ennek alapján teremtettem meg a darts matek rendszerét – tette hozzá Székely Pál.
A bemutató során elöljáróban szóba került a darts története, amely a messzi középkori Angliába nyúlik vissza, ezen kívül a sportág leghíresebb személyiségei videó-bejátszásokon tárták elő kivételes tudásukat arról, hogy hogyan lehet mindössze kilenc nyíl pontos célba juttatásával megnyerni az adott játszmát.
Ezután következtek a gyerekeknek szánt feladatok, és a harmadikos kisdiákok meglepően élelmesen oldották meg a feladványokat. Ilyen volt például, hogy a körtáblán pusztán emlékezetből bejelöljék, a húsz szám közül melyik hol található, és a dupla és tripla értékű felületeket milyen színek jelzik. Hasonlóképpen ügyesen gondolkodtak, amikor Székely Pál azt kérdezte tőlük, hogy 419-ről a 315-ig milyen dobási variációkkal lehet eljutni. Egy kislegény villámgyorsan kiszámolta, a kettő között 104 a különbség, tehát két „bull” értékű ötvenes dobással és egy sima négyes találattal elérhető az eredmény, de a többiek másfajta megoldásokat is találtak.
Az előadó végül kifejtette, örülne, ha szerte az országban minél több intézményben alkalmaznák hasznos módszerét a matematika oktatásában.