2022.07.28. 07:53
Építészhallgatók fejlesztik Nógrád és Diósjenő közösségi tereit
A Közösség–Tér–Település (KTT) csapata 2019-ben hozta létre azt a gyakorlati programot, amely elsősorban közösségszervező- és építészhallgatókkal dolgozik hazai kistelepülések fejlesztésén. Ezúttal Nógrádon és Diósjenőn tevékenykednek.
Tíz egyetemista vett részt a programban, közös létesítményeket hoztak létre a településen
Forrás: Beküldött
Kovács Vanda, a KTT képzésének vezetője elmondta, hogy a diósjenői projektben tíz hallgató vett részt. A program közösségi tervezése októberben indult a településen, interjúkkal, személyes és online kérdőívekkel, helyi idegenvezetők által vezetett sétákkal. Az volt a cél, hogy megtudják, a község mely tereit újítanák meg a helyiek szívesen és milyen funkciók hiányoznak ezekből a terekből.
– Az eredményeket közösségi térképen mutattuk be a civil szervezetek vezetőinek, és velük értelmeztük az addig begyűjtött információkat Diósjenőről. Akkor négy kiemelkedően fontos – a mi léptékünkhöz is – illeszkedő helyszínt jelöltek meg: a Gácser-kutat, a falu központjában lévő Nyárfa-sort, az annak folytatásában játékra használt fás területet, az útvégi „Ficakot” és az iskolaudvart. Ezek közül a helyi közösség online szavazással választotta ki az iskolaudvart – mondta portálunknak Kovács Vanda. A képzés vezetője kifejtette, hogy az építés közel egy hetet vett igénybe, amit kilenc hónapos közösségi tervezés és az építészhallgatók tervezési folyamata előzött meg.
– Az iskolában két, merőben különböző méretű és hangulatú udvar van. Az egyiket, a belső, betonos kisudvart a kisebb szünetekben használják, ám itt a fogócskán kívül nem sok játékra és pihenésre van lehetőséget. Ezért ide színes, strapabíró raklapbútorokat, hencsergőket terveztünk, amelyeken egyszerre több kisebb csoport is kényelmesen elfér. A gyerekek vágyai szerint a felsősöknek és az alsósoknak is készült belőle egy-egy darab. Az igazságos elosztással a régi padok felújítása és elhelyezése során is számoltunk. A krétafalat, amelyre év végén írni szoktak, táblafestékkel erősítettük meg, a benti játéklehetőségek bővítésére pedig aszfaltfestést terveztünk. Emellett fontosnak éreztük, hogy megmutassuk a nagy udvar káprázatos adottságait és az abban rejlő lehetőségeket – fogalmazott Kovács Vanda.
Hozzátette: kevés gyerek mondhatja el magáról, hogy iskolájának udvaráról olyan mesés kilátás várja, mint itt a Börzsöny. A kilátó, kinéző építmény erre akarja felhívni a figyelmet. A tervezéskor kiemelten fontos volt a játék, így inspiráltak minket a gyerekek rajzos tanácsai és a saját játékpedagógiai tapasztalataink is. A futópálya másik oldalán alakítottuk ki az archaikus kisházat, ami ugyanúgy alkalmas lehet a játékra, mint az osztály közös tízórai helyszínének. E mellé térelemként kerültek elhelyezésre körben a tölgyfa zsámolyok – az Ipoly Erdő Zrt. Diósjenői Erdészetének segítségével –, amelyek már az irányított játékhoz és a kültéri tanórákhoz is helyet adhatnak.
Kovács Vanda végül arra is kitért, hogy egy kis pihenést követően a napokban visszatérnek Nógrád községbe, ahol szintén egy hét alatt tervezik megvalósítani a közösségi létesítményt. Nógrádon az iskola mögötti udvaron építenek majd, azonban a tervek, a tér adottságai és a közösségi tervezés eredményeinek megfelelően nemcsak iskolai használatra, hanem azon túl a helyi ifjúsági igényekre is reagálnak.