2022.03.07. 17:24
Országosan egyedülálló kezdeményezéssel előzhetik meg vadbaleseteket a 21-es főúton
Egy, a közösségi oldalra feltöltött videófelvétel tanúsága szerint, nemrég a 21-es számú főúton rövid ideig szinte teljesen megállt a forgalom az onnan menekülő gímszarvasok miatt. Az efféle balesetveszélyes esetek megelőzése érdekében a Nógrád Megyei Vadász Szövetség elnöke, Szabó László ötlete nyomán a Magyar Közút Nonprofit Zrt. egy országosan is egyedülálló, kísérleti jellegű változtatást tervez végrehajtani a négysávosított főutat határoló vadhálón.
Országosan egyedülálló, kísérleti jellegű változtatást terveznek a 21-es melletti vadhálón
Forrás: Hegedűs Márk/NMH
Fotó: Hegedus Mark
A Facebook egyik megyei közlekedési eseményeket szemléző csoportjában megosztott videó szerint nemrég több gímszarvas esett csapdába a főutat határoló vadkerítésnél. Az állatok a drótfonat mellett vágtatva, kétségbeesve próbáltak agancsaikkal átjárót keresni a kerítésen, többször nekiugorva annak.
A 21-es főút mellett csapdába esett szarvasokról hírportálunkon is beszámoltunk már korábban.
Sőt, januárban egyik olvasónk arról küldött videókat a Nool-nak, amint Bátonyterenyénél a teljes főutat ellepték a vadak.
Megkerestük Szabó Lászlót, a Nógrád Megyei Vadász Szövetség elnökét, aki elmondta, hogy mivel a mostani eset nem egyedi, emiatt elkezdett megoldást keresni a problémára. Innen ered az egyirányú vadátjáró kapu ötlete. Hároméves munka eredményeképp a közelmúltban egy asztalhoz ülhettem az Innovációs és Technológiai Minisztériumban – mások mellett – a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatójával és Nógrád megyei igazgatójával, illetve a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökével is. Megállapodtunk, hogy a kapukból próbaképp néhány tucatot kihelyezünk a 21-es számú főút mentén, és ha beválik, akkor azt országszerte alkalmazzuk – hangsúlyozta Szabó László.
Elárulta: az egyirányú vadátjáróból kettő mintadarab már elkészült, amelyeket Vizslás és Salgótarján között korábban a helyileg illetékes vadásztársaság már ki is helyezett. A kapuk helyét a drótkerítések kivágásával alakítják ki úgy, hogy egy fakeret tetejéhez egyenként rögzített, tíz centiméter átmérőjű akácrudak lengőajtóként nyitnak szabad utat az út felől érkező vadnak. Alul egy küszöbszerű ütköző azt biztosítja, hogy csupán egy irányba – a kerítésen túli zöldterület felé – tudjanak átjárni az állatok.
Lehel Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád megyei igazgatója megerősítette, hogy a vadbalesetek megelőzése és csökkentése érdekében soron kívüli beavatkozást terveznek végrehajtani. Ennek keretében 52 egyirányú kaput fognak várhatóan telepíteni a 21-es számú főút Heves–Nógrád megyehatár és Vizslás-Újlak közötti szakaszain. Igazgatóságunk a műszaki átadás – 2019 augusztusa – óta folyamatosan monitorozza az élővad-megjelenést, valamint a vad-gépjármű ütközéseket a 21-es főút kerítéssel érintett szakaszain. A begyűjtött adatok alapján a meghatározott gócpontok közvetlen közelében kijelölték a kollégák a kapuk helyét. Ezek főként a kerítés sarok- és töréspontjainál találhatók, hiszen a vad számára ezek kedvezőbb pozíciót biztosítanak a kapu használatára – közölte Lehel Zoltán.
Elmondta: a beavatkozás a 21-es főút továbbfejlesztésével valósulhat meg. E projektre tavaly decemberben indított közbeszerzési eljárást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Sikeres közbeszerzési eljárás esetén a kapuk kihelyezése akár már idén megkezdődhet.
Félnek áthaladni az építményen
Szabó László szerint a 21-es számú főút mellett korábban kialakított vadkiugró dombok megmászására semmi sem készteti az állatokat.
– A vad a többméteres emelkedőre egy természetes akadályként tekint, és kikerüli azt a drót mellett haladva. Ha mégis felmegy rá, biztos, hogy nem veti a mélybe magát, hiszen a földből csak az út felőli részen van kialakítva kaptató. Emellett egy vadátjáró is épült megyénkben, azonban a szerkezet gyenge hatásfokkal működik. Ennek oka, hogy az erdőlakóknak létrehozott „felüljárón” nincs rejtőnövényzet, a forgalom miatt zajos, és az állatokat a közúti lámpák fényei is zavarják – magyarázta Szabó László. Az illetékesek megígérték, hogy cserjékkel ültetik majd be a vadátjárót, így remélhetőleg az erdőlakók is át mernek majd kelni az építményen.