2022.01.30. 11:30
Padlólemez helyett farmernadrág: Nógrádban is egyre több a „mókolt” autó
A „mókolás” mesterei szűkebb hazánkban sem kímélik a gépkocsikat. Hajmeresztő ötleteik előtt megdöbbenve állnak a szerelők, akik szeretnének rendes munkát végezni. Legyen szó a tuningolásról, vagy simán egy jármű karbantartásáról, érdemes megnézni, milyen szakember kezébe adjuk az autónkat. Egy feladatot ugyanis számos módon el lehet végezni, de nem mindegy, hogy a küszöbünk helyére fémlemez vagy krumpliszsák kerül.
Néha a fejét fogja a tulajdonos, hogy mi minden kerül elő egy alapos szerviz után
Forrás: Illusztráció | Shutterstock
Alkalmanként összefuthatunk olyan járművekkel az utakon, amelyekről lerí, hogy sok átalakításon estek át, de a munkát nem szakember végezte. A világháló is tele van az ilyen gépkocsik vicces fotóival. A jelenséget manapság legtöbbször már nem is a „sufnituning” megnevezéssel illetik, hanem egyszerűen a „Jóska” nevet társítják a felturbózás ezen módjához. Nem kell azonban rögtön a volt szovjet csodamasinákra gondolni, az újabb autókat is elérte a szakavatatlan mesterek keze.
Kovács Péter, salgótarjáni autószerelő portálunknak elmondta: többször szembesült már hajmeresztő javításokkal 25 éves pályafutása során.
Néhány évvel ezelőtt teljesen ledöbbentem egy autó javítása során azon, hogy a küszöb rohadását úgy próbálta meg kijavítani valaki, hogy hálós krumpliszsákot tett a hiányzó fém helyére, majd azt vonta be gittel. Bontásig nem is látszott, hogy mekkora probléma van a karosszériával – árulta el a szakember.
Mint mondta, alig dolgozta fel a barbár megoldás tényét, amikor észrevette, hogy az ülés alatt lévő padlólemez hiányzó részét farmernadrággal pótolták. Az autó egyébként tíz éve volt a hölgytulajdonos birtokában, aki lehet, nem is tudott arról, hogy korábban miként végezték el a javításokat a járművén.
Többször találkozni olyan kivitelezéssel is, hogy építőanyaggal toldozzák-foltozzák a sérült kasznit. Néhány mester már olyan szinten űzi az efféle munkát, mintha létezne a karosszéria-kőműves szakma.
A karancsberényi Vízvári Vivien egy autóalkatrészeket forgalmazó cég területi képviselője. Nap mint nap lát az utakon szabálytalanul módosított autókat.
– Fontos kellene, hogy legyen a biztonság az utakon, de sok esetben az autótulajdonosok ezt figyelmen kívül hagyják. Mivel én autóversenyeken is indulok, látom, hogy néha azonnal kell valami megoldást találni egy felmerülő problémára akkor is, ha nem áll rendelkezésre megfelelő alkatrész! Egy versenypályán bizonyos fokig belefér a jóskatuning, hiszen nem viheti magával a csapat az egész szerelőműhelyt. Közúton viszont felelőtlenség a szakszerű javítások elmulasztása!
A rendőrség nem vezet statisztikát a szabálytalanul módosított autókról, de az ellenőrzéseken teljes körűen vizsgálják a járműveket.
– Ha a jogszabálytól eltérő változtatásokat észlelnek a rendőrök, akkor a szabálysértés miatt a gépkocsi üzembentartója 5 ezer forinttól 150 ezer forintig terjedő pénzbüntetéssel sújtható – közölte Dankóné Nagy Éva, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
Költséges hobbi az autóversenyzés | Aki többet szeretne kihozni a járművéből, mint amennyit a gyári lehetőségek megengednek, mélyen zsebbe kell nyúlnia. A nagyobb terhelésre tervezett alkatrészek ugyanis drágábbak, és nem elég valamit csak lecserélni, sokszor át is kell építeni az autót. Kadlót József 31 éves salgótarjáni autóversenyző és versenyautó-építő elmondta: ha valakinek az a célja, hogy erősebbé tegye a gépkocsiját, akkor a legjobb, ha szakember segítségét kéri. – A fiatalok körében gyakori, hogy Ladákat vásárolnak, és azokat otthoni körülmények között feltuningolják. Nem olcsó, ha valaki megfelelően szeretné átépíteni a járművét, de kifizetődőbb, mintha feleslegesen költené a pénzét olyasmire, ami végül nem váltja be a hozzá fűzött reményeket – mondta Kadlót József.