2021.09.08. 06:57
Helyi járat helyett marad a távolsági? Buszhiányra panaszkodnak a tarjániak
Panaszkodnak a salgótarjániak a helyi járati közlekedésre, hiszen egyes peremkerületekre egyáltalán nem járnak ilyen autóbuszok.
Rónafalu, Rónabánya és Szilváskő felé távolsági busz jár
Forrás: NMH
Fotó: H. M.
Maga a városvezetés is elégedetlen a lassan évtizedes feltételrendszer mellett működő szolgáltatással, ami ráadásul mára szinte finanszírozhatatlanná vált. A Volánbusz Zrt. nyitott a menetrend és a buszok által bejárt területek bővítésére, amennyiben azt az önkormányzat megrendeli és persze megfizeti. A szerkesztőségünkhöz eljuttatott panaszos levélben rónafalui lakosok azt sérelmezik, hogy nem jár helyi autóbuszjárat a belvárosból a lakóhelyükre, pedig az is Salgótarjánhoz tartozik. Megemlítették, hogy korábban már gyűjtöttek aláírást ez ügyben, mégsem történt változás.
Megkeresésünkre a városüzemeltetési iroda azt a tájékoztatást adta, hogy a helyi személyszállítási közszolgáltatás fenntartása évről évre egyre nagyobb terhet jelent a város költségvetésének.
Tavaly 416 millió forintba került az önkormányzatnak, idén pedig – a szerződés alapján – várhatóan meghaladja a 600 millió forintot ez a kiadás. A központi költségvetés 2020-tól már nem biztosít normatív közlekedési támogatást a személyszállítási szolgáltatáshoz – közölte a városüzemeltetési iroda.
Több városlakó azt is nehezményezi, hogy szemben egyes peremkerületekkel, Somoskőújfaluba továbbra is mennek salgótarjáni helyi járatok, noha az már 2007 óta nem a megyeszékhely része.
Ezzel kapcsolatban a városüzemeltetési iroda azt írta, hogy a község önkormányzata a közigazgatási határon kívül nyújtott kiszolgálás biztosítására a megfizetett teljes összeg 5,8 százalékát téríti meg, ami ez évben az összes működési költség 8,7 százalékát jelenti.
A tájékoztatás arra is kitért, hogy a helyi járati közlekedés feltételrendszere – ami alapvetően máig nem változott – 2012-ben alakult ki. Ez a korábbi közlekedési színvonal csökkentését, ugyanakkor a még gazdaságosan fenntartható szolgáltatást jelenti. Az önkormányzatnak – a törvény értelmében – ki kell fizetnie a szolgáltatónak a bevételekkel nem fedezett költségeket is.
A pandémia miatt létrejött helyzetet és az egyre csökkenő saját bevételeket tekintve szinte finanszírozhatatlanná vált a helyi személyszállítás teljes körű biztosítása. A menetrendet – a meglévő feltételrendszer mellett – folyamatosan igazítják a felmerülő jogos igényekhez, de ez az elmúlt évtizedekben soha nem biztosította a város teljes lefedettségét a szolgáltatással.
A jelenlegi városvezetés elégedetlen a salgótarjáni helyi személyszállítás színvonalával. A szolgáltatásba bevont járművek átlagéletkora 17,5 év, a nyújtott futásteljesítmény pedig kevés a szükségeshez képest. Mint fogalmaznak, az önkormányzat az elmúlt években törekedett a szolgáltatás színvonalának emelésére.
2020-tól egy elektromos busz is bekerült a járműparkba, továbbá az elmúlt öt évben hozzávetőleg öt százalékkal növelték a futásteljesítményt. Egyes városrészek esetében az utazási lehetőséget a helyközi járatok helyi személyszállításba történő bevonása biztosította és biztosítja jelenleg is. Ide tartozik többek között Rónafalu, Károlyi telep és a Szécsényi út is – írták.
A városüzemeltetési iroda tájékoztatása szerint Rónafalu és Rónabánya 24 lakója által aláírt bejelentés érkezett február elején a területi képviselőn keresztül. Azóta mindössze egy lakossági észrevételt jeleztek a helyi járatokkal le nem fedett településrészekről. A jövőt illetően a helyi személyszállítással és a helyközi járatok igénybevételével kapcsolatban az önkormányzat egyeztetést kezdeményezett a szolgáltatóval és a minisztériummal a fennálló helyzet javítása érdekében.
Készen állnának a járatbővítésre
A Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága portálunk megkeresésére közölte, hogy a társaságuk nyitott az újabb területek helyi járatokkal történő kiszolgálására. A megyeszékhely menetrend szerinti autóbusz-közlekedését közszolgáltatási szerződés alapján végzik. A helyi önkormányzat a menetrendi és a szolgáltatási paraméterek meghatározója, mint megrendelő és finanszírozó. – A vállalatunk mindig a megrendelő által meghatározott menetrend alapján köteles közlekedtetni az autóbuszjáratait. Ennek megfelelően a menetrend-, illetve hálózat-módosításról az önkormányzat hozza meg a döntéseket – közölte a Volánbusz Zrt. A társaság – tájékoztatása szerint – a menetrend szerinti helyi személyszállítási tevékenységet átlagosan 26 autóbusszal biztosítja Salgótarjánban. Az iskolai előadási napokon 296, míg a tanszünetben 283 helyi járat közlekedik naponta.