2021.05.08. 06:50
Száguldozó ámokfutók miatt szidják a szelíd nógrádi motorosokat
Bakay László negyven éve ült először motorra, már akkor beleszeretett a kétkerekű járgányokba. Még ma is rendszeresen rója megyénk és országunk útjait, ha az időjárás engedi. A településeken áthaladva viszont tapasztalja, hogy az út mellett lakók sokszor a hátuk közepére sem kívánják a zajos gépeket, aminek gyakran hangot is adnak.
Bakay László nyeregben. A szabálytalankodók sokat rontanak a motorosok megítélésén
Forrás: NMH
Fotó: H. M.
Azt mondja a motoros, hogy amit ők éreznek vezetés közben, azt mással nem igazán lehet pótolni. A szabadság érzése párosul egy kis izgalommal, ez pedig a legtöbbekre nyugtatóan hat. A koncentrációban el lehet feledkezni a mindennapi gondokról.
Bakay László motorosként tudja, hogy sokan nem néznek jó szemmel rájuk. A kultúrájukat gyakran előítélet övezi, ami nem is teljesen alaptalan.
– Motoros és motoros között is óriási eltérések vannak. A negatív véleményalkotás azoknak köszönhető, akik száguldoznak és nem tartják be a szabályokat az utakon. Szomorú, hogy sok békés, kikapcsolódni vágyó embert néhol közutálat fogad – mondta Bakay László, aki arra is kitért, hogy a legtöbb motoros semmiféle problémát nem okoz, és ők is családapák, valakinek a gyermekei vagy testvérei.
Megfigyelhető viszont, hogy aki kétkerekűt és autót is vezet, az sokkal előzékenyebb velük. A jelzőlámpánál például a motoros a sor elejére mehet, de ez nem volt mindig így. Ezt a szabályt azonban nem minden gépkocsi sofőrje tartja be, és sajnos előfordul, hogy ráhúzza a motorosra a kormányt...
– Mostanság egyre népszerűbbek a túramotorok, amikkel nem száguldozni járnak az emberek. A gyorsasági motorok egészen mások, azokkal valóban elég nehéz betartani a sebességhatárokat. Szerencsére a Hungaroringen minden motorosnak van lehetősége kipróbálni a tudását. Oda még a rendszám sem feltétel – mondta.
Hozzátette: a megújuló utak miatt több lehetőségük van a motorosoknak bejárni a vidéket. Egy kétkerekűnél a burkolat minősége nagyon fontos szempont. Népszerűbb lett például a Szécsény felé vezető 22-es számú út.
Bakay László kifejtette: a motorostársadalomról kialakult rossz vélemény nagyrészt annak köszönhető, hogy egyre többeknek nyílik lehetőségük valamilyen nagyobb gép megvásárlására. Belecsöppenve ebbe a világba, kellő tapasztalatok nélkül, kockázatos manővereket hajtanak végre, mert megrészegíti őket a sebesség. Ettől úgy érezhetik sokan, hogy bármit megtehetnek...
Akadályokba ütköznek a terepen
A terepmotorosok mondhatják el a leginkább, hogy a legkevésbé sem szimpatizálnak velük. Több intézkedést is hoztak velük szemben, amelyek miatt ma már erősen korlátozottak a lehetőségeik. Nagyon kevés olyan földút maradt, amin hosszabb távon sem érint magán- vagy természetvédelmi területet.
– A legnagyobb szabadságot jelentheti, ha valaki terepmotorra pattan, olyan helyekre lehet eljutni, például egy erdőben, ahová még terepjáróval sem. A tiltások miatt egyre több helyen épülnek ki pályák, hogy biztonságosan és szabályosan űzhessék ezt a sportot – mondta el portálunknak Bakay László.