tömegközlekedési problémák

2020.12.15. 20:00

Leharcolt járművekre cserélték a klimatizált Balassagyarmati vonatokat

A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) több tucat dízelmozdony és motorvonat átcsoportosítását kezdte meg októberben. „Megkaptuk a vasutasok által csak roncsoknak nevezett, teljes felújításra váró Bz-állományt” – így kommentálta Balassagyarmat polgármestere a változásokat.

Lászlók Judit

A MÁV döntése értelmében telephelyenként azonos típusú és gyártmányú mozdonyok, motorvonatok üzemelnek. Balassagyarmaton ennek nem örülnek

Forrás: NMH

Fotó: Hüvösi Csaba

Az átcsoportosítási intézkedéssel kapcsolatban megkerestük a vasúttársaságot. A MÁV-START Kommunikációs Igazgatósága kérdésünkre azt válaszolta, hogy októberben több tucat dízelmozdony és motorvonat átcsoportosítását kezdték meg, azért, hogy hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék a járműgazdálkodást.

Ennek kapcsán Balassagyarmatról öt darab klímás Bz-t csoportosított át a vasúttársaság. A MÁV szerint a légkondicionálás kivételével a komfortban nincs különbség, hiszen a helyükre léptetett szerelvények belső terükben megegyeznek az átcsoportosított járművekkel. Ugyanakkor, a vasútvállalat a klimatizálás tekintetében nyárig megvizsgálja a lehetőségeket.

A Bz-motorvonatok honos telephelyévé vált Balassagyarmat

Töredékére csökkent az erőforrás-pazarlás

A kommunikációs igazgatóság válaszában arra is kitért, hogy az éves költségvetés és a járműállomány adottságainak figyelembevételével kell az optimális működést megvalósítani, azonban a járványhelyzet okozta utasforgalmi- és bevételcsökkenés is rákényszeríti a vasútvállalatot a takarékosabb megoldások felkutatására és megvalósítására. A mozdonyok, motorvonatok átcsoportosításáról szóló döntést alapos szakmai vizsgálatok előzték meg. Az így keletkezett megtakarítások szolgáltatásfejlesztésre fordíthatók.

Az intézkedés egyik kiemelt célja a szakosodás: lehetőség szerint telephelyenként azonos típusú és gyártmányú mozdonyok, illetve motorvonatok üzemelnek majd. Térségenként így homogénebb mozdony- és motorvonat-állomány jön létre. Az eddigi járműelosztás olyan helyzeteket eredményezett, hogy egyes telephelyeken bizonyos típusú mozdonyból csak néhány darab üzemelt. Emiatt egy-egy típus megléte esetén ugyanúgy hozzáértő szakembert, szerelőt, raktárkészletet kellett fenntartani egy adott telephelyen, mint ahol akár tucatnyi mozdony, motorvonat szolgált az adott típusból. Ez a fajta erőforrás-pazarlás az átcsoportosítás következtében a töredékére csökkent.

A MÁV döntése értelmében telephelyenként azonos típusú és gyártmányú mozdonyok, motorvonatok üzemelnek. Balassagyarmaton ennek nem örülnek
Fotó: Hüvösi Csaba / NMH

A vasúttársaság mérlegelte a kihasználtságot is

Az intézkedés amiatt vált most szükségessé, mert a KISS motorvonatok érkezése miatt a budapesti Istvántelken lévő karbantartóbázison helyet kellett felszabadítani az új járművek szervizeléséhez, napi forgalomba állításához. A Dunántúlon Pécs, Celldömölk, Székesfehérvár, Dombóvár és Szombathely, a Dunától keletre pedig Hatvan, Szentes, Békéscsaba, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony és Balassagyarmat volt érintett az átcsoportosításokban. A nyugat-nógrádi város a Bz-motorvonatok honos telephelyévé vált. A cél az volt, hogy a decemberi menetrendváltástól már minden vonalon rendelkezésre álljon a menetrend biztosításához szükséges megfelelő járműállomány.

Az átszervezésekkel lehetővé váló további szolgáltatásfejlesztési lépéseket 2021 során tervezi felterjeszteni a MÁV-START a közszolgáltatások megrendelője, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felé. Az intézkedéssorozat bevezetése előtt a vasúttársaság mérlegelte a járműparaméterek kihasználtságát is – tájékoztatta lapunkat a MÁV Kommunikációs Igazgatósága.

Hosszabb útvonalon járnak

A vasárnap hatályba lépett új menetrend értelmében a Budapest–Hatvan–Miskolc csatlakozó vasútvonalon az alábbiak szerint módosul a kínálat. Balassagyarmatról Aszódra naponta a korábbi 2 hajnali, reggeli vonat helyett 3 indul Balassagyarmatról: 3:58-as, 4:45-ös és 5:50-es indulási időpontokkal, amelyek mind a fővárosi, mind a gödöllői és hatvani utazások esetében kedvezően befolyásolják a munkába, iskolába eljutás lehetőségeit. Miután a 4:45-ös vonat munkanapokon Aszódról tovább közlekedik Hatvanba, átszállásmentes kapcsolatot biztosít a Galga-völgye településein élők hatvani utazásaihoz is. A Balassagyarmatról Aszódra közlekedő vonatok indulási időpontja mindennap csaknem egységes lesz. Az 5:50-kor induló vonat munkanapokon meghosszabbított útvonalon, szintén Hatvanig jár. Aszódról Balassagyarmatra 9:43-kor új vonat indul. Az új vonat munkanapokon meghosszabbított útvonalon, Hatvanból indul 9:15-kor. Ezzel párhuzamosan az Aszódról 7:43-kor Balassagyarmatra közlekedő vonat útvonala hosszabb lesz, munkanapokon Hatvanból indul 7:15-kor. A 78-as számú vonal „felső” szakaszán nincs változás: maradt a napi négy vonatpár Balassagyarmat és Ipolytarnóc között. A 75-ös számú, Vác–Balassagyarmat vonalon csak az indulási és érkezési időpontok módosultak.

Teljesen megdöbbentek a kedvező nyári hírek után

Az üggyel kapcsolatban megkerestük Csach Gábort, Balassagyarmat polgármesterét is, aki elmondta: az idei nyáron kedvező folyamatok indultak a MÁV Balassagyarmatot érintő vonalain. A kormány visszavonta az úgynevezett járványügyi csonka menetrendet, aztán új utastájékoztató rendszer épült ki az állomáson, valamint hosszú évek után végre normális utasillemhely is létesült.

– A december 13-án életbe lépett új menetrendekben is sikerült előrelépnünk, hiszen az aszódi vonalon délelőtt új vonatpár indult, illetve hétköznap két vonatpár közvetlenül közlekedik Balassagyarmat és Hatvan között. Az elmúlt néhány évben hét Bz-kocsit újítottak fel a vonalon, ami nemcsak szépészeti és műszaki beavatkozást jelentett, hanem légkondicionáló-beszerelést is. Nincs ebben semmi különös, hiszen 2020-ban tulajdonképpen evidensnek kellene lennie, hogy egy vonaton van légkondicionáló – fejtette ki Csach Gábor.

– Aztán megdöbbentünk, amikor mindenféle előzetes tájékoztatás nélkül egyik napról a másikra az egész észak-magyarországi régióból Debrecen–Szentes–Békéscsaba térségébe csoportosították át a felújított vonatokat. Cserébe pedig megkaptuk a vasutasok által csak roncsoknak nevezett, teljes felújításra váró Bz-állományt. Ez utóbbival az a baj, hogy az Alföld sík területein is rossz műszaki állapotúnak bizonyuló motorkocsik az itteni dimbes-dombos tájon még gyengébben működnek majd. A vasúti kocsikat futott kilométertől függően 8–12 évente kell korszerűsíteni. Így szomorúan tapasztaltam, hogy 15–17 éve futó kocsikat is a városunkra sóztak – tette hozzá.

Alternatívát kínálnak a buszokra

Kelet-Nógrád vasútvonalának a folytatásban is térségi szerepet szánnak: közvetlen fővárosi összeköttetést továbbra sem tartalmaz a menetrend, ugyanakkor a hatvani vasútvonal felújításának köszönhetően jelentősen változik – egyben bővül – az elővárosi menetrend. Budapest és Gödöllő között egész nap félóránként közlekednek személyvonatok. Budapestről Gödöllő, Aszód és Hatvan térségének elérhetőségét az Egerbe egész nap óránként közlekedő Agria InterRégió vonatok, valamint munkanapokon délután új Z80-as zónázó vonatok biztosítják. Új járatként jelenik meg egy vonat Hatvanból 17:10-kor, így munkanapokon 13 és 19 óra között óránként járnak a szerelvények Somoskőújfalu felé. Érdemes ugyanakkor az új menetrendet áttekinteni a vonatra szállóknak attól függetlenül, hogy abban nagy változások nem találhatóak. Ennek oka, hogy néhány perccel módosulnak – jellemzően 5 perccel korábbra kerülnek – az indulási időpontok Somoskőújfaluról. A kisebb módosítások jellemzően a csatlakozások biztosítását szolgálják, így például reggelente, a Budapest irányába közlekedő Borsod Intercity-hez. Ez 5:24-es salgótarjáni, városközponti felszállással, hatvani átszállással és 7:40-es budapesti érkezéssel már alternatíva lehet a főváros környéki csúcsforgalomban sokszor tíz perceket vesztő távolsági autóbuszjáratok mellett.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában