2020.09.20. 11:28
Kedvelt szakma: nincs hiány a mozdonyvezetőből Nógrád megyében
Minden alkalommal velünk együtt utaznak, de mégsem találkozunk velük, szinte soha nem látjuk őket. Ők azonban nagyon is figyelnek ránk, elsősorban ugyanis az ő felelősségük az utasok biztonságos eljuttatása egyik állomásról a másikra. A vasparipán a mozdonyvezetők kezében a gyeplő.
20200813 Nyíregyháza fotó: Pusztai Sándor PS Kelet-Magyarország Vadonatúj, korszerű IC+ kocsikkal szerelte fel a Nyíregyháza felé közlekedő IC járatokat a MÁV.
Forrás: NMH
Fotó: Illusztráció
Hazánkban 2326 mozdonyvezető, 155 motorvonat-sofőr és Flirt motorvonat-vezető áll a MÁV-Start Zrt. alkalmazásában. Közülük 16 női motorvonat-vezető található.
Szűkebb hazánkban a különféle szakterületeken 433 embert foglalkoztat a MÁV Zrt. Legtöbben, 232-en a forgalmi szakterületen dolgoznak, ezenkívül pályafenntartási és ingatlankezelési, illetve műszaki – biztosítóberendezési, energiaellátási, távközlési – területhez kapcsolódó munkaköröket töltenek be. Ezek az emberek széles körű vasúti ismeretekkel és tapasztalattal rendelkeznek, sokan már több esztendeje, évtizede elhivatott vasutaskollégák, de fiatalabbak is egyaránt megtalálhatóak a munkatársak között – tájékoztatta portálunkat a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága.
A vállalatcsoportnál számos munkakört hirdetnek, amelyeket a karrieroldalukon folyamatosan közzétesznek. Bizonyos helyekre – pályamunkás, váltókezelő, kocsirendező – már általános iskolai végzettséggel is be lehet kerülni. Tekintettel azonban arra, hogy a vasúti szaktudást csak a speciális ismeretek belső képzésével lehet elsajátítani, több beosztásban – villanyszerelő, festő, bádogos, lakatos, burkoló – is előny a szakirányú szakmai végzettség megléte.
A jelentkezőknek a kiválasztást követően sikeresen meg kell felelniük az orvosi alkalmassági vizsgálatokon, csak ezt követően létesíthetnek munkaviszonyt. Szinte kivétel nélkül, valamennyi munkakörben szükséges vállalni a továbbképzést. A vasúti ismereteket, szaktudást csak a vállalatcsoport saját képzőintézményében, a Baross Gábor Oktatási Központban lehet elsajátítani. Ezek időtartama a betöltendő munkakörtől függ, 2 hónaptól akár 2 évig is terjedhet. A képzés alatt a kollégák alapfizetésben, valamint valamennyi béren kívüli juttatásban is részesülnek.
A legkedveltebb szakmák egyértelműen azok, amelyek a vasútüzemmel közvetlenül összefüggnek, így a mozdonyvezető, a korszerű motorvonatok, a Flirt, a személykocsik, InterCity+ karbantartását végző járműszerelő, a forgalmi szolgálattevő, a váltókezelő, a kocsirendező és pályamunkás. Idén kiemelkedően sok pályakezdő fiatal döntött a vasút mellett, jellemzően közlekedés-, építő- és gépészmérnök végzettséggel.
Nógrád megyében a helyi sajátságoknak köszönhetően minimális a munkaerő-cserélődés. Az ott dolgozó kollégáink többnyire csak egészségügyi okokból vagy nyugdíjazás miatt hagyják el a vasutat, illetve előszeretettel ajánlják családtagjaiknak, ismerőseiknek is. Szinte minden meghirdetett pozícióra többen jelentkeznek, és rövid idő alatt találnak alkalmas jelöltet az üres állások betöltésére. Jelenleg a nagyobb kihívást a diplomás közlekedésmérnök végzettséget igénylő munkakör betöltése jelenti.
A vállalatcsoport kiszámítható, biztos munkahelyet kínál, ami a jelenlegi vírushelyzetben kiemelkedő jelentőséggel bír a jelölteknél. Az alapbért munkakör szerint, beosztástól függően pótlékok, készenléti díj egészíti ki, ami akár a 40 százalékot is elérheti. A fizetésen felül a családtagok részére is vasúti ingyenes utazást, 4 százalékos önkéntes nyugdíjpénztári tagsági hozzájárulást, 3 ezer forint egészségpénztári támogatást, év végén pedig bruttó 350 ezer forintos bónuszt biztosítanak munkatársaik számára.
Szerencsésnek tartja magát
– 1996. augusztus 2-án tettem le a szükséges vizsgákat, és azóta mozdonyvezetőként tevékenykedem. A balassagyarmati telephelyhez tartozom, ezért a leggyakrabban a Balassagyarmat–Vác, illetve az Ipolytarnóc–Aszód vonalat járom – mondta el portálunknak Bakos Zsolt.
A szécsényi származású mozdonyvezető hozzátette: már gyermekként megragadta a vasút, hiszen annak közelében laktak, valamint az édesapja hálókocsi-kalauzként tevékenykedett, illetve a bátyja is a cégnél dolgozott.
– Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen a pályán töltött 24 év alatt még soha nem gázoltam el senkit. Egyszer az általam vezetett vonat oldalába jött bele egy autó, de személyi sérülés ott sem történt – emelte ki Bakos Zsolt.