2020.04.27. 11:24
Csökkentenék az iskolapadot elhagyók létszámát Nógrád megyében
Az Oktatási Hivatal adatai szerint a nógrádi tanulók 15,98 százalékát veszélyeztette a lemorzsolódás a tanév első felében. Az intézmények különböző projektekkel próbálják csökkenteni a kimaradó tanulók számát.
Forrás: Shutterstock
Lemorzsolódással veszélyeztetettnek azokat a diákokat tartják, akiknek az átlageredménye nem éri el a 3-ast, vagy a teljesítménye az előző tanévi átlageredményéhez képest legalább 1,1 jegy romlást mutat. Az Oktatási Hivatal a 2019/2020-as tanév első félévére vonatkozó adatai szerint Nógrádban a legrosszabb a helyzet: a statisztikák alapján a több mint 12 ezer tanulóból 1945-öt – a diákok 15,98 százalékát – veszélyeztette az iskolaelhagyás a tanév első felében. A szakközépiskolákban a legrosszabbak az eredmények, minden negyedik tanuló a lemorzsolódás határán billeg.
Az intézmények különböző projektekkel próbálják csökkenteni az iskolából kimaradók számát. A Salgótarjáni Szakképzési Centrum (SSzC) több programban is részt vesz.
– A szakképzési centrum fontos célja a végzettség nélküli iskolaelhagyás kezelése – mondta el portálunknak Baranyi Zoltán, az SSzC főigazgatója. – A lemorzsolódással leginkább veszélyeztetett 216 tanulónak tanórán kívüli alapkészség-fejlesztő foglalkozásokat is szervezünk.
Az SSzC tagintézményei ingergazdag környezetben, korszerű oktatótermekben és közösségi terekben biztosítják a kreatív ismeretszerzést a diákoknak. Az SSzC kereskedelmi és vendéglátóipari középiskolájában létrehoztak egy szobát, ami lehetővé teszi a tanórán a többiekkel együtt nem működő tanulókkal való egyéni foglalkozást is.
– Szervezünk osztály- és iskolai szintű kirándulásokat, rendhagyó tanórákat, vetélkedőket, különféle versenyeket, olyan programokat, amelyek emlékezetes és tartalmas diákéveket kínálnak – mondta Zérczi Miklós, az SSzC Mikszáth Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának igazgatója.
– Ha egy diák él a lehetőségekkel, akkor nemcsak szakmához és versenyképes jövedelemhez jut, hanem önálló életet is kezdhet.
A Balassagyarmati Tankerület intézményei is küzdenek a lemorzsolódás ellen.
– Arra törekszünk, hogy az esélyegyenlőségi szempontokat figyelembe véve segítsük a tanulók optimális fejlődését – mondta Nagyné Barna Orsolya, a Balassagyarmati Tankerületi Központ igazgatója. – Családi napokat szervezünk, közösségfejlesztő programokat tartunk és részt veszünk az erdei iskolai programban.
Egyénre szabott fejlesztési terv alapján foglalkozunk a gyerekekkel. Reggeli beszélgetőköröket és szülőakadémiát vezettünk be, valamint az intézményeink több olyan pályázatban is érintettek, amelyek a lemorzsolódás csökkentését is szolgálják.
Sokan felnőtt fejjel térnek vissza
– A tapasztalat azt mutatja, hogy aki kimarad a szakközépiskolából, azt a továbbiakban is a szülők tartják el. Majd a következő tanévben vagy egy-két éven belül újra megjelenik az oktatásban, esetleg feketén vállal munkát – mondta Zérczi Miklós, a Mikszáth Kálmán középiskola igazgatója. – A fiúk elsősorban az építőiparban helyezkednek el vagy betanított munkások lesznek. Sajnos megfigyelhető, hogy amelyik gyermek nem bírta az iskolát, az a több műszakos munkát sem viseli el. A lányok esetében a kiskorúságuk ellenére a családalapítás is egyre gyakoribb, az intelmek ellenére. Ők a legtöbbször felnőttként, hosszú munkásévek után kerülnek vissza az oktatásba. Itt gond lehet, hogy már a jelentkezéshez is minimum a 10. évfolyam befejezése szükséges.
Borítóképünk illusztráció