2018.06.03. 06:58
Boldogságóra – mosolyogva tanulnak a diákok
Igen érdekes kísérletbe kezdtek két évvel ezelőtt a Boldogságóra nevű tantárgy bevezetésével a Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézményében.
Az alsó tagozatos diákok naponta olyan fogalmakkal szembesülnek, olyan ismeretekkel bővül gondolkodásuk, amellyel pozitívabban látják a világot, ezáltal személyiségük is jó irányba fejlődik.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány által alapított és kidolgozott Boldogságóra programban ma már több száz magyarországi és határon túli intézmény vesz részt.
A program küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az óvodás és az iskolás korosztály számára. Ehhez teljes körű szakmai és módszertani támogatást kap minden pedagógus, aki vállalja ezt az önkéntes feladatot. A foglalkozások elmaradhatatlan eleme a játék, a dalolás, a mesék, a rajzolás, sőt a relaxációs gyakorlatok, így a hét-tizenegy éves korosztály fejébe könnyebben ivódnak be a komolyabb, bonyolultabb dolgok. Mindenkinek van saját boldogságnaplója, de készítenek közösen hálakuponokat, tablókat, kisfilmeket is. A Keszegsuli a program eredményes megvalósításáért 2017-ben elnyerte az Örökös Boldog Iskola címet.
A program teljesen bevált, rendkívül hasznos az egyén alakításában, és remélik, sokáig folytatódhat Keszegen a boldogságra nevelés.
Amikor beléptünk a tanterembe, a gyerekek tekintetében nem riadtságot, az idegennel szembeni bizalmatlanságot láttunk, hanem a nyitottsággal, az értő figyelemmel, széles mosolyokkal találkozunk. A tanulóknak épp rajzórát tartott a program vezetője, Híves Márta tanítónő. Körbe-körbe mutatta a falon a diákok által készített faliképeket, pisszenést sem hallottunk, olyan elmélyülten alkottak a kicsik.
A Boldogságfal tabló közepén egy hatalmas, pirosra festett szív, felette a jelszó: Keszegsuli a legjobb! Mellette keresztrejtvényszerűen egymásba fonódó fogalmak: áldás, mosoly, derű, barátság, boldogság. A másik tablón a piramis egymásra épülő kockáit pillantottuk meg: rajta azok a cselekedetek, amelyek előrevisznek, s azok, amik hátráltatnak. Aktivitás, ötletbörze, összefogás, problémamegoldás, újratervezés, dicséret, ellentételéül a nyafogásnak, kifogásnak, halogatásnak, hogy végül a folyamatábra tetején megszülessen a végeredmény: a siker.
Ezt tanulják a gyerekek, ezeket az értékeket szívják magukba, így lesz belőlük tisztességes, udvarias ember, aki feláll a buszon, ha egy öreg néninek helyet kell adni, aki átsegíti a vak bácsit a zebrán, és nem érzéketlen a koldus iránt.
– Ez a kis iskola már régóta viselhetné a „Boldog Iskola” nevet, hiszen az alapokat Deák Ervin és Deákné Kónyi Aletta teremtette meg lelkiismeretes munkájával. Mi 2016-ban csatlakoztunk ehhez a Boldogságóra programhoz, amelyben az alaptantárgyak színvonalas oktatásán túl tanórai keretben és iskola utáni foglalkozások során alakítjuk a gyermekek pozitív életszemléletét – hangsúlyozta Híves Márta. – Minden hónapban egy kiemelt elv, fogalom köré csoportosítjuk a megbeszélendő mondanivalót, például hála, optimizmus, jó cselekedetek, célok, megküzdési stratégiák, megbocsátás, a mozgás öröme, fenntartható boldogság.
A terembe belépő Deák Ervin tagintézmény-vezető hozzátette, nagyon fontosnak tartják, hogy a szülők teljes mértékben biztosítják a támogató hátországot, hiszen maguk is látják, milyen jellemformáló erővel bír, ha nem csupán az egyes tantárgyak oktatására összpontosítanak, hanem azon felül kiemelten foglalkoznak a kicsik személyiségfejlődésével, vidám életérzésének kialakításával is. A tanulók rendszeresen szerepelnek az iskolai ünnepségeken kívül a falu kisebb-nagyobb rendezvényein is, mint például legutóbb az anyák napján vagy a falunapon.
Búcsúzásképpen a gyerekek vidám énekes előadással kedveskedtek nekünk, de aztán jött az egész látogatás könnyeztető slusszpoénja: két kislány, Dia és Nóri elénk állt, és azt mondták, az újságíró és a fotóriporter bácsinak adnak egy ajándékot. Egy rajzot, amit azalatt készítettek rólunk és nekünk, amíg mi ott jártunk a tanteremben…