2023.11.04. 12:20
Fontos jól látni: a tiszta szélvédő mellett kampányolnak a nógrádi rendőrök
Nem győzik hangsúlyozni a „Látni és látszani” elvet a rendőrök, a közlekedés során ugyanis mindkét tényező elengedhetetlen. Mivel sokan nem is gondolnak bele, hogy milyen veszélyes szituációkat teremthet egy koszos szélvédő, így ezúttal ezt a kérdéskört járjuk körbe.
Veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő
Forrás: www.kreszvaltozas.hu
Noha első hallásra bagatellnek tűnik a koszos szélvédő problémaköre, azonban az őszi-téli időszakban a gyalogos- és kerékpáros elütések, valamint gyakorta az elsőbbségadás elmulasztásából származó balesetek jó része vezethető vissza az autóból való rossz kilátásra – tudtuk meg a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányságtól. Mint fogalmaztak, az autóból történő jó kilátás elsődleges fontosságú, amelynek alapja a tiszta szélvédő, hisz egy koszos szélvédő jelentősen gátolja a kilátást, különösen alacsonyan beeső napfénynél, hiszen a szélvédőre rakódott kosz „szétteríti” a beeső fényt. Hozzátették, a súlyos balesetet okozók közül, az ügyészség által nyilvánossá tett esetekben szép számmal hivatkoztak például az őket elvakító napfényre...
A nógrádi rendőrök tehát javasolják a gyakori ablakmosást és ablaktörlést, mert a fényterülés problémája nem csak beverő napfényben fordul elő, hanem sötétben is, ugyanis a szemből jövő autók fényszóróinak a fénye ugyanígy szétterül a mocskossá vált szélvédőn és akadályozza a kilátást. Főként igaz ez a hegyes- dombos vidéken autózóknál, az utak szintkülönbségei miatt akaratlanul is sok az elvakító pillanat vezetés közben, ráadásul a nagyobb fénytelítettségű led-fényszórók elterjedésével az ilyen vakító hatás is nőtt, még tiszta szélvédővel közlekedve is.
A vezetéstámogató rendszereket is befolyásolhatja a piszkos szélvédő
„A szélvédő tisztántartásának fontossága még hangsúlyosabb az utóbbi évek autótípusainál bevezetett vezetéstámogató rendszerek jó működéséhez. Ezek érzékelőinek egy részét a szélvédő mögött helyezik el a gyártók, rendszerint a felső középső részen: az elhelyezésük itt a legkevésbé zavaró a sofőr szempontjából, mert ezen a részen helyezik el a belső visszapillantótükröt is, amely a kilátásba amúgy is betakar (egy olyan szélvédő felületen, amelyen át leginkább az eget nézegethetné a vezető, így kevésbé lényeges területe az üvegnek az átláthatóság szempontjából). Az elhelyezési pont azonban a legtöbb típusnál kívül esik az ablaktörlő törlési területén, így a rendszeres üvegtisztítás nem elhanyagolható” – írja hírportálunkhoz eljuttatott közleményében a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság.
Mint arról beszámoltak, a vezetéstámogató rendszerek addig működnek, amíg értékelhető jeleket kapnak az érzékelőiktől. Értelemszerűen ideális vezetési körülmények között ezek a rendszerek is inkább működőképesek, míg romló körülmények között, például erős csapadékban, vagy olyan szituációkban, amikor erős a sárfelhordás, például autópályán eső után, de leginkább havazás után-, és közben, az olvadék-felhordás, amely általában szennyezőbb, mint az esővíz, tehát amikor a szélvédő koszolódása is fokozott, akkor az érzékelők „megvakulására” is nagyobb az esély.
A rendőrök meglátása szerint ilyen esetekben tehát megeshet, hogy olyankor hagyhatják cserben a sofőrt a vezetéstámogató rendszerek, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rájuk, így ennek a szituációnak a megelőzésére is törekedniük kell az olyan sofőröknek, akik számítanak (illetve rendszeresen támaszkodnak) a vezetéstámogató rendszerek működésére.
Számos lehetőség van rá, hogy hatékonyan fellépjünk a koszos szélvédő ellen
A szélvédő tisztántartására jónéhány segítő eszközt kifejlesztett az elmúlt időszakban az autóipar. Ahogy arról a www.kreszvaltozas.hu-n is beszámoltak, a kosz feltapadásának a titka, hogy megkapaszkodik az üveg apró, számunkra nem látható felületi egyenletlenségeiben. Modern felületkezelő szerekkel “simábbá” tehető a szélvédő felülete, s így egyrészt nehezebben tapad meg a kosz, mivel lepereg, nem kenődik, hanem cseppekbe összeáll, amelyen át valamivel jobb a kilátás. Másrészt pedig ablaktörléskor a lapátok könnyeben le tudják tolni, szétkenés nélkül, egy lapát lendülésre, nem kell hosszasan törölni és minden alkalommal mosófolyadékot is használni. Ilyen szereket autósboltokban, barkácsáruházakban is beszerezhetünk, emellett jó szolgálatot tehet az autókozmetikákban kérhető lehetőség: a szélvédő nanokezelése.
A felületkezelő szerek használatával tehát a szennyeződés feltapadása ellen és a könnyebb tisztításért is tesz az autós, sőt, ilyen anyagot a visszapillantótükrök üvegfelületén is érdemes alkalmazni. A szakemberek szerint a megelőzés mellett ugyanakkor a szélvédő és az üvegfelületek tisztántartása a fontos. Nem szabad lustának lenni, ha koszos a szélvédő, az oldalablakok, vagy a hátsó üveg, inkább érdemes kiállni ilyen esetekben egy benzinkútnál, ahol mindig van ablakmosó lehetőség, s megtisztítani az üvegfelületeket.
A hozzáértők javasolják azt is, hogy rendszeresen ellenőrizzük az ablakmosó tartály telítettségét, autónkban pedig célszerű taralékként is benne tartani egy flakon ablakmosó folyadékot. Az elmúlt 10-20 évben gyártott autók zöme már jelzi is, ha fogyóban van a tartályban a folyadék, ez segítség, de ne feledjük el, hogy a fényszórómosóval is rendelkező autók mosófolyadék felhasználása is intenzívebb a mosások során, nem véletlenül nagy kapacitásúak az ablakmosó rendszerek tartályai.
Mi a helyzet az ablaktörlő lapátokkal?
„A jó kilátásért fontos, hogy az autó ablakmosó-, törlő berendezései jól működjenek, így ellenőrizni kell ebben az időszakban az ablaktörlőlapátok állapotát: ha csíkot húz, akkor már a végét járja, kopott-, szakadozott az éle. Ha ugrál az se jó, hisz akkor vélhetőleg már öreg, megkeményedett a lapát anyaga. Mindkét esetben cserélni kell” – hívja fel a figyelmet a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság.
Mint azt kifejtették, az ablakmosóknál a leggyakoribb probléma, hogy a vízsugár „rossz helyre megy”, a szervizek azonban be tudják állítani a megfelelő szórásképet. A rendőrök ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy az nem feltétlenül hiba, ha az ablakmosót álló helyzetben üzemeltetve a folyadék jó része a tetőn landol, ugyanis ezeket a rendszereket úgy tervezik, hogy országúti-, vagy autópályatempón is rendesen működjenek, ehhez kell a nagyobb folyadéknyomás, mert haladás közben a légáram a szélvédőre tolja az álló helyzetben a tetőre jutó mosófolyadékot. Álló helyzetben szakaszosan működtetve a mosóberendezést, rövid „fröcskölésekkel” lehet elérni, hogy a szélvédőre kerüljön és ne a tetőre a folyadék.