2021.07.12. 19:58
Tárlat, amely a 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra hangol
A száz éve született és negyven éve elhunyt Pilinszky János Harmadnapon című versrészletét választották az Eucharisztikus Kongresszusra hangoló, Erdő Péter bíboros fővédnökségében megvalósuló kiállítás mottójául.
Budapest, 2021. július 12. Az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszushoz kapcsolódó, az És fölzeng a világ című kortárs művészeti kiállítás részlete Budapesten, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő székházában a megnyitó napján, 2021. július 12-én. MTI/Balogh Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Balogh Zoltán
„A pandémia okozta kényszerhelyzetből a jövőbe tekintve, a lélek harmóniáját és nyugalmát kívánják helyreállítani a szakrális témájú alkotásokon keresztül” – fogalmazott Monszpart Zsolt, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) főigazgatója a kiállítás nyitórendezvényén – írja a Magyar Nemzet.
A tárlat vezérfonalát az anyagba öntött lélek adja, hiszen a négy kiállító művész közül Aknay János műalkotásai megformálásához vásznat használ, Bráda Tibor üveget, Pogány Gábor Benő fémet és márványt, Péreli Zsuzsa pedig gobleinszőnyeget.
„A múlt évben az eucharisztikus kongresszust a járvány miatt el kellett halasztani” – emlékeztetett Erdő Péter. Mint mondta, az előkészületekben azóta is hazai és határon túli egyházi szervezetek, távoli földrészek közösségei, több ezer önkéntes vett és vesz részt. A számos karitatív, tudományos és művészeti esemény Magyarországot új fényben mutatták meg a világnak, de erősödtek az ökumenikus és vallásközi kapcsolatok is.
„Annak, hogy a lelkünk a normalitáshoz visszatérjen, van egy mélyebb, belső feltétele is. A bizalomnak kell helyreállnia. A bizalomnak
az orvostudományban,
a gyógyszergyártásban,
a tömegtájékoztatásban,
a közintézményekben,
a nemzetközi együttműködésben,
amelynek tényleg minden nép javát kell/kellene szolgálnia”
– fogalmazott a bíboros, aki szerint elszigetelve nem lehet hatékonyan szembenézni a természet erőivel, így a járványokkal sem. Mint mondta, a bizalom a teremtő és megváltó Isten végső alakja; ezt fejezi ki a szent művészet, vagyis az ars sacra is, amely tulajdonképpen kiáltás az örökkévalóság után és bizonyíték, hogy van miben és kiben bíznunk. Ennek lehetnek részesei azok, akik megtekintik az EMET székháza aulájában szeptember 12-ig tartó, ingyenesen látogatható kiállítást.
„A magyar kultúra páratlansága, hogy egyedülálló művészetünk összhangban van a magyar nép lelkével, múltjával, hagyományaival, hitével, valamint a Kárpát-medence természeti szépségével.
Ez fellelhető a képzőművészetünkben, a zenénkben, az irodalmunkban egyaránt” – fejtette ki Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, aki úgy véli, a művészet örök lelki táplálékunkként egyidős az emberiséggel és a legmélyebb gondolatainkat fejezhetjük ki általa.
„A történelem során számos alkalommal bebizonyosodott már, hogy egy nép valódi erejét és hosszú távú megmaradását nem a hatalom határozza meg, hanem a földi és transzcendens világhoz és az önmagához való viszonya
– mondta Kásler Miklós, aki rámutatott arra is, hogy Nyugat-Európa nagy része elvesztette a nemzeti identitását, nem törődnek saját kultúrájukkal, múltjukkal és tradícióikkal. Ezzel ellentétben, ha a magyarság megőrzi keresztény hitét és hagyományait, megerősödve tekinthet a jövő felé.
A tárlat az aktuális járványügyi szabályozások szerint tekinthető meg szeptember 12-ig, munkanapokon 10 és 16 óra között. A rendezvény fővédnöke: Erdő Péter bíboros, Esztergom-budapesti érsek.
Borítókép: Az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszushoz kapcsolódó, az És fölzeng a világ című kortárs művészeti kiállítás részlete Budapesten, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő székházában a megnyitó napján, 2021. július 12-én.