Kettős fogás

2017.12.28. 10:12

Könyv jelent meg Deseő Csaba hegedűs-brácsásról

A 78 éves művész több mint három évtizeden át, 1966-tól 2000-ig járta a világot az Állami Hangversenyzenekarral (ÁHZ, ma Nemzeti Filharmonikusok), miközben szinte a kezdetektől, a hatvanas évek elejétől meghatározó alakja volt a hazai dzsesszéletnek.

A dzsesszben és a klasszikus zenében egyaránt nagy sikereket elérő muzsikus az MTI-nek is mesélt életéről.

„Szimfonikus zenekarban, kiváló karmesterek irányításával, kottából játszani nagyon szép feladat, felemelő érzés, ugyanakkor a saját egyéniség kibontakoztatására nincs lehetőség. Az ÁHZ a biztos hátteret jelentette számomra, de egyéni ambícióimat a dzsesszben tudtam megvalósítani”

- mondta Deseő Csaba.

A Gramofon Könyvek gondozásában megjelent, számos dokumentumértékű archív fotóval kiegészített, Kettős fogás című életrajzi könyvben a zenész gyermek- és ifjú évei izgalmas betekintést adnak a második világháború utáni évekbe, a kényszerű kitelepítések időszakába, az 1956-os forradalom néhány történésébe, a zeneoktatás akkori helyzetébe, majd a dzsessz magyarországi beindulásába, amely a Dália klub megalapításához köthető.

Az emlékek felidézése mellett a hegedűs támaszkodhatott korabeli feljegyzéseire, hiszen 1965 óta elteszi noteszeit, amelyekbe minden fontos tudnivalót felír zenei tevékenységéről.

„Viszonylag precíz ember vagyok, minden praktikus dolgot felírtam, és aztán szerencsére később nem volt szívem kidobni ezeket a feljegyzéseket. Talán soha nem jutott volna eszembe, hogy könyvet írjak, de tíz évvel ezelőtt egy kis kiadó biztatására nekivágtam. Aztán a gazdasági világválság idején a kiadó megszűnt, később pedig feleségem halála is elvette a kedvemet a folytatástól.

A Gramofon című klasszikus zenei és dzsesszfolyóiratba éveken át írtam lemezkritikákat, tavaly a lap vezetője, Retkes Attila jelezte, hogy kiadná visszaemlékezéseimet, így Márton Attila dzsessz-szakíróval közösen befejeztük az anyagot”

- idézte fel a hegedűs.

Deseő Csaba elmondta: az általa választott kettős életút ritka, kevés kollégája dolgozott és dolgozik a klasszikus zenében és a dzsesszben párhuzamosan.

„Mindkét műfajban otthonosan éreztem magam, ugyanakkor a dzsessz hozta meg számomra az ismertséget. Klasszikus zenén nevelkedtem, dzsesszt tizenkét évesen hallottam először a rádióban és elementáris hatással volt rám. Szerencsém is volt, mert a hegedű meglehetősen ritka hangszer a dzsesszben, indulásomkor Stéphane Grappelli volt talán az egyetlen dzsesszhegedűs, akit világszerte ismertek. Mellette a gitáros Django Reinhardt, valamint a nagy amerikai szaxofonosok, Cannonball Adderley, Stan Getz, John Coltrane játéka jelentette a fő inspirációt” – sorolta Deseő Csaba.

A muzsikus nevét a hetvenes-nyolcvanas években olyan hegedűs sztárok mellett jegyezték a nemzetközi színtéren, mint a francia Jean-Luc Ponty és Didier Lockwood vagy a lengyel Michal Urbaniak.

A dzsessz hosszú ideig tiltott volt Magyarországon, a fordulatot a Dália klub 1962 őszi indulása hozta meg – Deseő Csaba kvartettje 1963 januárjában játszott először a legendás helyen. A következő évtizedekben együtt zenélt mások mellett Berkes Balázzsal, Kovács Andorral, Kovács Gyulával, Vukán Györggyel, Pege Aladárral, Gárdonyi Lászlóval, Bosko Petroviccsal, a Benkó Dixieland Banddel és Tommy Viggel.

Később John Lewis, a híres Modern Jazz Quartet zongoristája Amerikába is elhívta. „Erősen kötődtem Magyarországhoz és Európához, Németországban és Horvátországban rengeteget játszottam. Az ÁHZ-vel eljutottam az Egyesült Államokba, Dél-Amerikába és Japánba is”.

Első lemezét, a Four String Tschabát egy német kiadó, az MPS jelentette meg 1975-ben, ezt követte két évvel később Magyarországon az Ultraviola, majd a Blue String, a The Swinging Violin, a Magic Violin, a Something New, Something Old, a Keep Cool, a Funky Violin, végül a legutóbbi darab, a 2003-ban a Gyárfás István Trióval közösen rögzített Tale. Ezek mellett is sok dzsesszlemezen hallható a játéka, a klasszikus zenében pedig az Állami Hangversenyzenekar tagjaként játszott számos lemezen, például Ferencsik János és Kobajasi Kenicsiro vezényletével.

„Előfordul, hogy meghallgatom egy-egy régi felvételemet, otthon számos rádiófelvételt is őrzök. Meglehetősen kritikus vagyok magammal szemben, ma már sok mindent máshogy játszanék” – tette hozzá.

Deseő Csaba évekkel ezelőtt gyakorlatilag visszavonult a koncertezéstől, csak nagyon ritkán vállal fellépést. Tíz éve szervezőként működik közre a fővárosi Háló Közösségi és Kulturális Központ dzsesszklubjában, ahol havonta egyszer rendeznek koncertet.

Borítófotó: Deseő Csaba hegedű- és brácsaművész próbál a budapesti Párbeszéd Házában 2014. február 11-én. MTI Fotó: Czimbal Gyula

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!