2018.10.03. 08:21
Nagyon megy az optikusok szekere
Az utóbbi öt évben majdnem megduplázódott, 45 milliárd forintra rúgott az optikai eszközöket gyártó cégek árbevétele – derül ki a Nemzeti Cégtár adataiból.
A Világgazdaság szerdai lapszámának cikke szerint az optikai üzletek száma stagnál, ugyanakkor – főleg a nagy kereskedői hálózattal rendelkező cégeknél – stabil az árbevétel-növekedés. Mint írják, 2017-ben összesen 111 cég volt jelen Magyarországon a szektorban, és 2013 óta több mint 21 milliárd forintos együttes árbevétel-emelkedést értek el.
A hazai magánoptikák számát a Magyar Látszerész Szövetség 800-900-ra becsüli, a üzletek száma öt-hat éve gyakorlatilag stagnál, csak kisebb, 5-10 százalék körüli mozgások vannak a piacon – mondta a lapnak Leányfalvi Tamás, a szövetség ügyvezető alelnöke.
A magyar piac vezető szereplője a Grand Vision Hungary Kft., a negyven országban jelen lévő Grand Vision csoport magyarországi leányvállalata. A globális cég hazánkban két kiskereskedelmi hálózatot, a Vision Expresst és az Ofotért hálózatot működteti. A közel 150 boltot lefedő hazai multi árbevétele tavaly 21 milliárd forintot ért el a 2016-os 19 milliárd forint után.
A legnagyobb magyar kézben lévő optikai hálózat a 40 egységből álló Optic World. A vállalkozás nagykereskedést is üzemeltet, saját szemüvegkeret-gyártását ugyanakkor Ázsiába és Olaszországba helyezte.
A Grand Vision szerint a következő öt évben a globális szemüvegpiac évente várhatóan 5 százalékkal nő majd a fogyasztók életstílusa miatt.
Magyarországon csekély rétegnek támogatja a társadalombiztosító a szemüveglencséjét, ezért Szabadi Zsolt, a Magyar Látszerész Szövetség elnöke egy cafeteriatámogatás bevezetését tartaná indokoltnak, mivel a munkavállalóknak súlyos anyagi megterhelés egy szemüveg megvásárlása. Világtendencia, hogy a lakosság felének szüksége lenne valamilyen látáskorrekcióra, de például Magyarországon másfél millióan még sosem vettek részt szemvizsgálaton – ismertette a szövetség elnöke.
A legolcsóbb és legegyszerűbb egyfókuszú szemüveglencse kerettel együtt 40-60 ezer forintba kerül,
egy progresszív lencse ára pedig a több százezer forintot is eléri, ezért a látszerészszövetség elnöke szerint a tb-támogatás nagyobb arányú kiterjesztését is meg kellene fontolnia az egészségügyi kormányzatnak.
Az optikákban tapasztalható, szinte állandó jellegű 30-60 százalékos kedvezmények általában csak egy szűk termékkörre vonatkoznak, és behívó jellegűek. A kis optikákat óva inti a szövetség ettől az árháborútól, Szabadi Zsolt szerint ugyanis ez a helyzet egy szerencsétlenül túlértelmezett versenyhelyzet következménye. A gyártók által diktált ritmust is próbálják az akcióikkal követni az üzletek,
a lencsegyártó cégek például januárban a szemüvegesek egyik táborának, az irodai munkát végzőknek, szeptembertől pedig az iskolás gyerekeknek kínálnak akciókat.
Jó kezdeményezésnek tartja a piac az immár hagyományos Látás hónapja rendezvényt – idén októberben csaknem 300 magyar optika csatlakozott a felhíváshoz. Azt, hogy megéri a részvétel, az is bizonyítja, hogy az ingyenes szűrővizsgálatot kínáló akció alkalmával az optikusok forgalma akár 30-50 százalékkal is emelkedik.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható.
Borítóképünk illusztráció. Forrás: Shutterstock