hatékonyság

2018.02.13. 15:53

A női rendezők kevesebb pénzből több nézőt csábítanak moziba

A Rostocki Egyetem Médiakutató Intézetének kutatási eredményei szerint a női rendezők sokkal hatékonyabban használják fel a filmes támogatásokat, mint a férfiak.

A Star Wars fan waits with his mock light sabre for the start of the movie premiere of "Star Wars: The Force Awakens" in Helsinki, Finland on December 16, 2015. After months of teasing trailers that raised more questions than answers, and a Hollywood premiere Monday from which the celebrity audience emerged smiling but sworn to secrecy, some of the franchise's millions of fans finally got to see it for themselves. / AFP PHOTO / LEHTIKUVA / Vesa Moilanen / Finland OUT

Forrás: AFP PHOTO

Fotó: Vesa Moilanen

A főbb vonalaiban hétfőn ismertetett kutatás szerint a női rendezőknek átlagosan 13 euró támogatási pénzre van szükségük ahhoz, hogy egy nézőt becsalogassanak a mozikba, míg a férfi rendezők csak 41 eurónyi támogatásból tudnak moziba vonzani egy nézőt.

Elizabeth Prommer, az egyetem kutatója 117 olyan német mozifilm adatait vizsgálta, amelynek 2016-ban volt az ősbemutatója, és két német filmalap, a Filmförderungsanstalt (FFA) és Deutscher Filmförderfonds (DFFF) által folyósított támogatást vette figyelembe.

A vizsgált filmek 22 százaléka származott női rendezőktől, akik az FFA által szétosztott pénz 20, és a DFFF támogatásainak 17 százalékát kapták.

A Rostocki Egyetem kutatója megvizsgálta a közpénzfelhasználás hatékonyságát azoknál a „művészi ambíciójú” filmeknél is, amelyek a szövetségi kormány kultúra- és médiaügyi megbízottjától kaptak pénzt.

A kutatás eredménye szerint a női rendezőknek ebben az esetben is csak 18 eurónyi támogatásra volt szükségük egy-egy mozijegy eladásához, míg férfi kollégáik 31 euró támogatási pénz elköltése árán tudtak becsalogatni egy-egy nézőt a filmjükre.

Hasonló hatékonyságkülönbséget tártak fel a női és a férfi producerek között is: míg a nők már 17 euró támogatásból nyertek egy-egy nézőt a filmjükre, a férfiaknak 42 euróból sikerült ugyanez.

A kutatás feltárta azt is, hogy minél több nő dolgozik egy filmes csapatban rendezőként, producerként vagy forgatókönyvíróként, később annál több nő látható a vásznon is. A német filmekben a nők alulreprezentáltak, 30 év fölöttiek alig fordulnak elő. „Ha azonban a rendezés és a forgatókönyv is női kézben van, csaknem megduplázódik a nők száma a vásznon” – állapította meg Elizabeth Prommer.

A kutatás eredményeit részletesebben február 16-án a Berlini Filmfesztiválon ismertetik.

Borítókép: Illusztráció

Forrás: AFP/Vesa Moilanen

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!