színesebb, érthetőbb

2020.07.07. 07:05

Csökkent, de érdekesebb lett a kémia tananyaga

Az ősztől használatos tankönyvekkel életközelibb feladatokat kapnak a diákok, mikrosütőről, atomerőművekről is tanulhatnak.

Érezhetően csökkent, ugyanakkor a diákok számára érdekesebb lett a kémia tananyaga az ősztől használatos új tankönyvekben – mondta el a Magyar Nemzetnek a Nemzeti alaptanterv szerint átdolgozott kötetek egyik fejlesztője. Bárány Zsolt Béla szerint az új kiadványokban figyelemfelkeltő, a mindennapi élethez közel álló feladatok és kísérletek színesítik a tanulnivalót, a szakszavak pedig sokkal inkább összhangban vannak a 14–15 éves korosztály szövegértési képességeivel, mint korábban.

Csaknem háromezerféle tankönyvből taníthatnak a pedagógusok a következő tanévben, a kötetek közül 61 már a szeptembertől hatályba lépő új Nemzeti alaptanterv (NAT) előírásainak megfelelően készült. Az 1., 5. és 9. osztályosoknak szóló, átdolgozott tankönyvek újdonságairól magukat a tankönyvfejlesztőket kérdeztük, elsőként a kémiakönyvekről, amelyekben jelentősen csökkent a tananyag.

„A kémia óraszáma évek óta folyamatosan csökken, ám ezt eddig sosem követte a tananyagtartalom érdemi mérséklése. Az új NAT szerint azonban 7–8. évfolyamon a leckék több mint harmada kikerült a tananyagból, a 9–10. évfolyamon pedig mintegy negyedével mérséklődtek a tudnivalók. A tantervi változásokhoz alkalmazkodva két kilencedikes tankönyvet és egy munkafüzetet dolgoztunk át, ezenfelül az egyik, jelenleg forgalomban lévő hetedikes tankönyvhöz készült kiegészítés, amelyet a hatosztályos gimnazisták használhatnak” – mondta Bárány Zsolt Béla.

A kétféle kilencedikes kémiakönyv jellegében nagyon eltér egymástól.

„Az A jelű könyvet azon iskolák számára ajánljuk, amelyek alapórában, vagyis heti egy órában tanítják a kémiát. Ez tisztán a kerettantervi minimumot tartalmazza, rengeteg gyakorlati példával, sok-sok ábrával és érdekességgel színesítve a tananyagot. Középpontban az aktív tanulás szerepel, rengeteg mindennapi példával. Ez a megközelítés jobban felkelti a diákok érdeklődését, jobban alkalmazkodik a korosztály fejlettségi szintjéhez, mint a korábbi, a szakszavak mennyisége pedig összhangban van a 14−15 éves tanulók szövegértési képességeivel” – magyarázta.

„Kiemelt célunk volt, hogy a természettudományokat közelebb vigyük a gyerekekhez, ezért többek közt olyan hétköznapi problémákat dolgozhatnak fel az órákon az osztályok, mint a mikrohullámú sütő, az okostelefon vagy az edzésen használt pulzusmérő működése, de szóba kerül például, hogy miért lehet forró olajban krumplit sütni, miért fut ki a pezsgő a palack kinyitásakor, mit tartalmaznak az érintőképernyők vagy éppen mi történik az atomerőművekben. Foglalkozunk továbbá azzal is, hogy miért nem szabad fürdővízben ülve elektromos hajszárítót használni, hogyan hegesztik a vasúti síneket, illetve hogy mi köze van a veseműködésnek a csontritkuláshoz. Csupa olyan téma kerül terítékre a tankönyvben, amely alkalmas arra, hogy felkeltse a gyermekek, de remélhetőleg a tanárok és a szülők érdeklődését is” – mutatott rá a tankönyvfejlesztő.

Ezzel szemben a B jelű tankönyv inkább azon gimnáziumok számára készült, amelyek emelt óraszámban oktatják a tárgyat. „A tehetséggondozásban részt vevő, esetleg természettudományos pályára készülő fiataloknak szánt könyv szorosan követi a hagyományos, a tudomány logikája szerinti építkezést. Ez a kötet a kerettantervi minimum mellett jelentős mennyiségű kiegészítő tananyagot is tartalmaz, de az egyes leckék után található feladatok között ebben is megjelennek az aktív tanulás elemei: a megértést támogató elemzések, szintézisek, értékelések, projektmunkák” – magyarázza Bárány Zsolt Béla.

Hozzátette: új fogalmak és korábban nem tanított tartalmak csak elhanyagolható mennyiségben, egy-egy oldalnyi terjedelemben jelentek meg a könyvekben, a vezérelv minden kötet esetében az ismeretanyag csökkentése volt, hogy több idő legyen a tudnivalók alaposabb gyakorlására.

Az új Nemzeti alaptantervnek megfelelően megújult kiadványokban minden tantárgy esetén frissült a képanyag, az illusztráció is. PDF-formátumban egyébként valamennyi könyv elérhető a Tankönyvkatalógus.hu oldalon. Az ősszel induló tanév fontos újdonsága lesz továbbá, hogy kiteljesedik az ingyenes tankönyvellátás, vagyis már egyetlen évfolyamon sem kell fizetni a könyvcsomagokért.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában