potenciál

2021.02.24. 16:10

Egyre nagyobb üzlet a női sport

Egyre inkább csökken a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között, s bár utóbbi ezen a téren egyelőre még messze elmarad előbbitől, a szponzorok és befektetők számára is egyre nagyobb potenciál mutatkozik a női sportban – állapította meg legfrissebb előrejelzésében a Deloitte.

Hungarian Gyor Audi ETO's players pose with the trophy at the end of their final match of the EHF Women's Champions League Final Four competition between Hungary and Macedonia at the Papp Laszlo Arena in Budapest on May 13, 2018. (Photo by ATTILA KISBENEDEK / AFP)

Forrás: AFP

Fotó: Attila Kisbenedek

A könyvvizsgálattal, adó- és egyéb tanácsadással, továbbá jogi szolgáltatásokkal foglalkozó cég prognózisa alapján a női sportból származó bevételek idén az egymilliárd dollárt sem fogják elérni, pedig 2018-ban az összes sportból származó globális bevétel 480 milliárd dollár volt, ugyanakkor a szakértők szerint a következő években komoly nézőszám-, ezáltal pedig bevételnövekedésre lehet majd számítani a nőknél.

„Az utóbbi években a női sport bebizonyította, hogy képes kivívni a nagyközönség figyelmét is. Az Egyesült Államokban például a női tenisz US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié.

Ennek is köszönhetően jelentősen nő az érdeklődés a tv-s jogokért és a szponzorációs lehetőségekért” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője. „A magyar női sportban érdemes kiemelni a Győr kézilabdacsapatát, amely 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is megnyerte a Bajnokok Ligáját. A csapatot a főszponzor Audi mellett több nagyobb cég is támogatja, mint például az OTP Bank vagy a Szerencsejáték Zrt.

A női sport üzleti értéke – bár alacsonyabb egyelőre a férfi sportokéhoz képest – folyamatosan növekszik és várakozásaink szerint ez a tendencia a jövőben is megfigyelhető lesz.”

A sportágak bevételének legjelentősebb részét a televíziós közvetítési jogok jelentik, s mivel ezek értéke a közönség méretétől függ, a női sportoknak megfelelő számú nézőt kell vonzaniuk ahhoz, hogy jelentős bevételhez jussanak.

A Deloitte kimutatása alapján a női sportok között a futball tartja a rekordot a legnagyobb tévés nézőszám tekintetében. A 2019-es franciaországi világbajnokságot összesen 993 millió ember nézte a tévében, további 482 millióan pedig digitális platformokon keresztül követték. Csak a döntőt 260 millióan nézték élőben.

A közönség növekedésével és a tv-adások, valamint egyéb csatornák bővülésével párhuzamosan a női sportok közvetítési jogainak piaca is fejlődik. A kimutatásban kiemelik, hogy a BBC például 10-12 millió eurót fizetett az Angliában sorra kerülő 2021-es (2022-re halasztott) női labdarúgó Európa-bajnokság jogaiért azzal az egymillió euróval szemben, amit a Channel 4 fizetett 2017-ben. Franciaországban a Canal Plus és a TF1 közösen szerzett jogokat a női EURO-2021-re 13 millió euró értékben, ez több mint kétszerese a 2017-ben kifizetett 5 millió eurónak.

Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy a női sportok is tízezres látogatószámot vonzanak, ez főleg a válogatott tornákon figyelhető meg.

A női labdarúgó-mérkőzések mindenkori rekordja az 1999-es vb-döntő volt, az Egyesült Államok-Kína mérkőzést 90 185-en nézték meg a helyszínen,

de 2019 novemberében azt is 77 868 szurkoló látta, ahogy az angol nemzeti csapat kikap Németországtól a londoni Wembley Stadionban. Hasonlóan impozáns számokkal büszkélkedhet a WNBA, az amerikai női kosárlabdaliga, amely a 2019-es szezonban 1,33 milliós látogatottságot regisztrált. A legmagasabb nézőszáma a Los Angeles Sparksnak volt, a csapatot otthoni meccsein összesen 192 224-en nézték meg, ami meccsenként átlagosan 11 307 szurkolót jelent.

A sportban lévő szponzorációs szerződések globális értékét 44,9 milliárd dollárra becsülik évente, ennek egyelőre töredéke kötődik csak női sporthoz – írja a Deloitte, amely azonban megállapítja, hogy az erősödő televíziós nézettség és emelkedő nézői számok egyre több szponzort ösztönöznek arra, hogy női sportokra fókuszáljanak. A cég szerint a 2023-as női labdarúgó-világbajnokságra minden válogatott rendelkezni fog egy, a férfi csapattól különálló szponzorszerződéssel.

„A szponzorációk mellett a befektetések is nőnek, főként akvizíciók révén. 2020-ban a francia Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollárt fizetett az amerikai NWSL seattle-i csapatának 89,5 százalékos részesedésért. A Real Madrid 2019 júliusában indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon megszerzésével, amelyet 500 ezer euróért vásárolt fel” – mondta Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.

Hozzátette ugyanakkor, hogy nem csak felvásárlás révén érkezik tőke a női sportba, hanem pénzdíjakból is. Példaként említette a 2019-es női labdarúgó-világbajnokságot, amelynek 30 millió dollár volt az összdíjazása, s ebből négymillió a győztes csapatot illette.

„Ezek is jól mutatják, hogy a női sportnak óriási potenciálja van, egyre nagyobb értéket jelent a szponzoroknak, befektetőknek és a szurkolóknak egyaránt” – fogalmazott.

Forrás: MTI

Borítókép: a győri kézicsapat a 2018-as BL-sikert követően

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában