2022.08.09. 09:00
Újabb veszély leselkedik Európára
A német gyárak és szénerőművek mellett még Franciaországban is le kellett állítani az atomerőműveket a vízhiány miatt – írja a Világgazdaság.
Európa legnagyobb szárazföldi folyóján, a Rajnán – amely Rotterdam és Antwerpen hatalmas kikötőit köti össze Németország ipari központjával és a tengerparttal nem rendelkező Svájccal – rendkívül alacsonyra süllyedt a vízszint, megnehezítve a folyami szállítást a gyárakba és az erőművekbe. Ez nem csupán a nagyobb iparágaknak okoz sürgető problémát, de hátráltatja az EU azon terveit is, amelyek szerint 2030-ig 25 százalékkal, 2050-re pedig 50 százalékkal növelnék az áruk vízi utakon történő mozgatását a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.
A tartósan alacsony csapadékmennyiség miatt vasárnap 49 centiméterre csökkent a Rajna vízszintje
Rajna-vidék-Pfalz tartományban, Kaub településnél, ahol amúgy is különösen sekély a folyó.
Ha nem esik több csapadék, nagy problémával nézünk szembe
– mondta Marc Daniel Heintz, a Nemzetközi Rajna-védelmi Bizottság (ICPR) titkárságának vezetője. És a következő két hétre sajnos nem jósolnak olyan mértékű felhőszakadást, amely növelné a vízszintet. Ha végül le kellene zárni a folyót a hajóforgalom elől, a társaságoknak vasútra és közútra kell cserélniük a teherszállítást. Ez azonban költséges és nem hatékony, mivel egyetlen uszály rakományának célba juttatásához több száz teherautóra vagy vonatkocsira van szükség – írja a Politico.
Még pár centiméter, és teljesen tarthatatlanná válik a folyami áruszállítás Európában.
Az energiaválságot is tovább súlyosbítja a vízhiány.
A teljes cikk ITT olvasható.
Borítókép: Alacsony vízszint a Rajnán 2022. augusztus 8-án / NurPhoto via AFP / Ying Tang / NurPhoto