2018.11.09. 06:43
A nógrádi iskolákban is állandó vitatéma a mobiltelefon
Ma már szinte minden általános iskolai intézmény felső tagozatos diákja rendelkezik saját mobiltelefonnal. Pedagógusok szerint a mobil eszközök és internetes kütyük több ponton is zavarják a tanítást, illetve negatívan befolyásolják az iskolai környezetet is. Azonban vészhelyzet esetén jó célt szolgál az iskolatáskában lapuló készülék…
Fotó: Hegedűs Márk/Nógrád Megyei Hírlap
– A mobiltelefon használata vagy éppen használatának tiltása évek óta probléma az iskolákban. Ennek tulajdonképpen nincsen törvényi szabályozása.
A saját mobiltelefon akkor szolgálja a gyermek érdekeit, ha az egyedül iskolába járó, önállósodni kezdő diák a kapcsolatot tartja a szüleivel. Értesíteni tudja őket, hogy hol van, miért nem ér haza időben, mi az iskolai program, vagy nem várt esemény történik. Engedélyt kér, hogy tovább maradhasson a barátaival, programokra menjen velük. Ebben az értelemben a mobiltelefonnak gyerekőrző szerepe van. A mai okostelefonok ennél jóval többre képesek, nemcsak telefonálásra. Ez felesleges is az általános iskolába járó gyereknél, a többletfunkciókat az otthonában biztonságos körülmények között is tudja használni. Kifejezetten káros és veszélyes is lehet a telefon használata, ha az iskolában a tanulásról, a gyalogos közlekedésben a biztonságról tereli el a figyelmet.
A köznevelési törvény ezt az iskolák által elfogadott házirend hatáskörébe helyezi – mondta el a Nógrád Megyei Hírlap kérdésére Balázs Beáta, a dorogházi Móra Ferenc Általános Iskola intézményvezetője.
Hozzátette: ha egy iskola úgy dönt, hogy a házirendben külön foglalkozik a mobilhasználattal, például óra előtt ki kell tenni, vagy kikapcsolt állapotban kell tartani, akkor annak az intézménynek a diákjaira az adott házirend szabályai vonatkoznak.
Tiltás jelen pillanatban nincsen, a Klebelsberg Központ azt a szabadságot adja a pedagógusnak, hogy ha a tanuló telefonjával zavarja az órát, akkor azt elveheti a diáktól.
– A mobilügy a mi intézményünkben is felmerült, mint probléma. Nem támogatom, hogy a gyereknél a 21. században ne legyen eszköz. Ez adódik abból, hogy sok bejáró gyermekünk van, és mind a diákoknak, mind a szülőknek biztonságérzetet ad, hogy bármikor elérik egymást. Sőt, nem alapvetően a telefonnal van probléma, hiszen amíg telefonálásra használják, betölti funkcióját. De a jelenlegi okoseszközök szórakoztató, unaloműző funkciót is betöltenek. Sajnos, szemlátomást elvesznek a társas kapcsolatok, ráadásul – ami rosszabb – státuszszimbólumként is funkcionálnak – mondta el Balázs Beáta.
A dorogházi intézmény házirendje szerint és a közös megállapodás értelmében mindenkinél lehet mobiltelefon az iskola falain belül. Maguknál tarthatják a diákok, rendkívüli szükség esetén használhatják, de kikapcsolt állapotban kell tartaniuk.
– Az iskola wifi-jelszavát titkosítottuk, így sokaknál okafogyottá válik a mobilhasználat. Kivétel ez alól az a speciális eset, amikor az óra információs és kommunikációs technológiával támogatott. Ilyen esetekben szükségesek az okoseszközök a feladatmegoldáshoz is.
Törekszünk rá, hogy szünetben vagy a szabadidős foglalkozásokon gyermekeink a társas kapcsolatokra koncentráljanak. Az ügy érdekében az iskola folyosóján kihelyezett csocsóasztal nagy sikernek örvend – mondta el lapunknak az iskolaigazgató.