Nógrád megye

2017.10.28. 18:38

Tanácsos tetőtől-talpig felkészülni az erdei túrára

Egy egyszerű erdei sétából is lehet tragédia – mint az elmúlt napok esete megmutatta –, ezért fontos, hogy körültekintőek legyünk túráink során.

Szabó Rita

Nagyon fontos, hogy valaki mindig tudjon a tervünkről, például egy otthon maradó családtag, vagy más esetben a szálláshelyünk recepciósa

A Novohard-Nógrád Geopark Nonprofit Kft. munkatársa, Szabó Sándor arra hívta fel a figyelmet: indulás előtt nagyon fontos szempont a túra térképen való megtervezése, amelyhez elengedhetetlen a térképolvasási ismeretek megléte. Az úti cél, az útvonal és a távolság feltérképezése után számítsuk ki, mekkora a túra várható időtartama, mikorra várható a visszaérkezés és van-e egyéni kondíciónk az adott távolság megtételére. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy valaki mindig tudjon a tervünkről, például egy otthon maradó családtag, vagy más esetben a szálláshelyünk recepciósa.

– Emellett ruházatunk terén is tanácsos felkészülni: kényelmes, az időjárásnak megfelelő, lehetőleg zárt öltözetben induljunk útnak. A lábbeli zárt túracipő, túrabakancs legyen. Célszerű, ha viseletünk minél feltűnőbb színezetű, kontrasztos – mutatott rá Szabó Sándor.

Hozzátette: hátizsákunk tartalmára is fontos ügyelni, kerüljük el a nélkülözhető tárgyakat, a feltöltött mobiltelefon, az iránytű, a tájoló, a GPS, a bicska, az egyéni elsősegély felszerelés, a tűzgyújtó szerszám és a síp – vészhelyzet esetére – azonban szükségszerű. Legyen nálunk magas energiatartalmú élelmiszer – keksz, csoki, esetleg szőlőcukor – és ami kulcsfontosságú: nagy mennyiségű ivóvíz. Útnak indulás előtt mérjük fel úti célunk terepi adottságait, az évszak és az időjárás figyelembevételével. Az őszi és a téli időszakban a vastag ködtakaró hirtelen kialakulásának fokozott veszélye van. Kockázatos lehet a szűz hó, illetve az avartakaró, a nyílt területeken az erős szél, az erdőben a fakidőlés, a sziklacsúcson a villámcsapás. Sziklafalakon fennáll a csúszás és a zuhanás, valamint a megszédülés és a tériszony veszélye. Hasadékban, barlangban is hasonló problémákkal nézhetünk.

Útnak indulás előtt mérjük fel , van elegendő kondíciónk a távolság megtételére!

Folyamatosan figyeljük a mobilhálózatokat, kapcsoljuk be a telefonhálózat-jelző funkciókat és ismerjük a a segélykérő telefonszámokat. A jelzett turistautakról lehetőleg sehol ne térjünk le, eltévedés esetén is próbáljunk meg úton maradni. Toronyiránt csak célpontunk helyzetének, irányának, várható távolságának ismeretében induljunk el. Sötét erdőben lefelé haladva például már látszanak az adott település fényei. Hang – kutyaugatás vagy éppen harangszó – alapján tájékozódni megtévesztő lehet, a domborzat „megvezetheti” a hangot, és lehet, hogy ennek nyomán éppen a kívánttal az ellenkező irányba indulunk el.Vész estén, ha szükség van rá, nyújtsunk elsősegélyt, kérjünk segítséget telefonon! Határozzuk meg a lehető legpontosabban a helyzetünket, mondjuk el a diszpécsernek, mi történt, hol vagyunk, vagy hol lehetünk, illetve mit látunk magunk körül.

– Ha segítségért kell indulni, a sérült lehetőleg ne maradjon egyedül, a visszavezető utat pedig alaposan jegyezzük meg! – zárta szavait Szabó Sándor.

Harmincezer túrázót jegyeztek idén

A Novohrad-Nógrád Geopark a világ első határon átnyúló – Magyarországot és Szlovákiát is érintő – geoparkja, amely tagja az Európai és Globális Geoparkok Hálózatának is. A páratlan palóc vidék történelmi hagyományait, a tájat és közösségeket is egyesíti, s fokozatosan építi ki és kapcsolja össze a látványosságokat a határ két oldalán: 64 magyarországi és 28 szlovákiai településen. Idén eddig csaknem harmincezer, kisebb-nagyobb túrát teljesítő személyt jegyeztek a Novohard-Nógrád Geopark Nonprofit Kft. eresztvényi látogatóközpontjában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!