2020.05.30. 11:20
Két bringapálya is épülhet Nógrádban
Bringapálya építésére nyert pályázati támogatást két Nógrád megyei település, Somoskőújfalu és Szendehely. Az előbbi esetében a Vörösmarty úton alakítják ki az úgynevezett pumpapályát, ami nemcsak szórakozásra, de edzések megtartására is lehetőséget kínál a kerékpár szerelmeseinek.
Révész Máriusz a csömöri biciklipálya avatásán
Forrás: MTI
Fotó: Koszticsák Szilárd
Pozitív bírálatban részesült a település pályázata, amelyet az Aktív Magyarországért programban futókörök és bringaparkok építésére írtak ki.
Mint arról már röviden beszámoltunk, az MTI tájékoztatása szerint Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos szerdán tartott sajtótájékoztatót, amelyen elmondta: a kormány 652,5 millió forintos támogatásával összesen 1,35 milliárd forint értékben épülnek futó- és bringapályák 33 településen.
Ezek közül hét település kap anyagi segítséget futókör létesítésére, 379 millió forint támogatással pedig 26 településen épülhet bringapark. A támogatás mértéke ötvenszázalékos, a költségek másik fele – a létesítmény fenntartásával együtt – a pályázót terheli.
A nyertes somoskőújfalui pályázatról dr. Tóth László polgármester portálunk érdeklődésére kifejtette: már azt is tudják, hol építik fel a pályát.
– A Vörösmarty út mentén van egy másfél hektáros, törmelékkel feltöltött, füves terület. Ez jelen pillanatban semmiféle funkcióval nem bír, így ezt a helyet választottuk ki a bringapark számára. Én régóta biciklizem, így nagyon örülök neki, hogy egy ilyen létesítmény épül nálunk, és szerintem ezzel talán nem vagyok egyedül. A pályázatunk pozitív elbírálását azt hiszem, mások mellett a testületünk egy lelkes kerékpáros tagjának, Bíró Zsolt képviselőnek köszönhetjük. Ő volt az, aki nagy lelkesedéssel járt ennek utána, és intézte az ezzel kapcsolatos teendőket, így a siker leginkább az ő érdeme – mondta dr. Tóth László.
Hozzátette: a kiírás eredményeit 20-a környékén hirdették ki, így a kivitelezési munkálatok megkezdésével, illetve befejezésével kapcsolatban még nem tud konkrét dátumokról beszámolni. Az azonban biztos, hogy a lehető leghamarabb szeretnének hozzálátni.
Bíró Zsolt, a somoskőújfalui önkormányzat képviselője már húsz éve a Mountain Bike szerelmese.
– Szeretek kerékpározni, igaz, mostanában az elfoglaltságaim miatt kevesebb időm jut rá. Az a fajta pumpapálya, amit építeni fogunk, az utánpótlás-nevelés alapja. Külföldön például a gyerekek három–négy éves korban ilyen pályákon kezdenek el ismerkedni a kerékpározás alapjaival. Az ötlet létjogosultságát az is megerősítette bennem, hogy Somoskőújfaluban és Salgótarjánban is sok gyermek szeret biciklizni. Ez jó lehetőség a szórakozásra, edzésre is alkalmas lehet, ha valaki komolyabban akarja csinálni. A pálya természetesen a felnőttek előtt is nyitva áll majd, és háromtól 99 éves korig kínál kikapcsolódási lehetőséget a biciklistáknak – mondta Bíró Zsolt.
A bringapályák építésére támogatást nyerő települések között a nyugat-nógrádi Szendehely is szerepel. A település polgármestere, Altsach Ignác portálunk érdeklődésére elmondta: a 30 millió forintos beruházáshoz a fent nevezett pályázattal 15 millió forint támogatást kaptak.
A szendehelyi polgármester azt is kifejtette, hogy az 1000 négyzetméteres bringapályán 280 négyzetméternyi aszfaltos felület lesz. Az úgynevezett pumpapálya különlegessége, hogy nagy lendülettel és minimális pedálhasználattal lehet rajta végighaladni.
Altsach Ignác szerint előreláthatólag jövő évben készülhet el a pálya, amely a kerékpárosokon kívül a görkorcsolyások számára is megfelelő helyszín lehet a sportoláshoz.
Tekerni sem kell a pumpapályán
A bringapályáknak több fajtája is van, éppen ezért Bíró Zsolt többet is meglátogatott hazánkban, hogy megtudja: a somoskőújfalui területre melyik lenne a legoptimálisabb. A döntés végül az úgynevezett pumpapályára, más néven pump trackre esett. Amint a képviselő elmondta: az ilyen fajta létesítmények rendszerint kör alakúak, kis hullámok vannak bennük, amelyeken át kell biciklizni. Emellett a kanyarok egyfajta kilövőként szolgálnak. Ennek értelmében, amikor valaki keresztülhalad rajtuk, akkor felgyorsítja őt, és emiatt nem nagyon kell hajtani a kerékpárt. Lényegében minimális pedálhasználattal át lehet tempósan gurulni a pályán. Bíró Zsolt szerint a pálya előnye, hogy a gyerekek számára egy motorikus tanulási folyamatot tesz lehetővé, míg a felnőtteknek pedig egyfajta kihívást jelent.