Felkészültség

6 órája

Így készül a pénteki havazásra a Magyar Közút az országban és Nógrádban

Az időjósok holnapra ígérik a 2024-2025-ös téli szezon első nagyobb hóesését. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. már november 10-én átállt téli munkarendre, így felkészülten néznek a várhatóan kiadós pénteki havazás elébe az ország egész területén, így Nógrád vármegyében is.

Veres Edina

Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. portálunkhoz eljuttatott tájékoztatásából kiderült, hogy a társaság november 10-én már átállt téli munkarendre, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban végzik majd a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is az állami kezelésű utakon.

Pénteken havazásra számíthatunk
Munkában a hótolólap. Pénteki havazásra számít az előrejelzések alapján a Magyar Közút
Fotó: MW illusztráció

„Az előrejelzések alapján a Szombathely-Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás. Az előzetes radarképek szerint éjféltől a nyugati vármegyékbe érkezik meg elsőként a havazás és utána szinte villámgyorsan át is vonul az országon, kora délutánra már minden területen elállhat a havazás” – olvasható a közútkezelő szervezet által ismert prognózis a közleményében. Aszerint legtöbb friss, nagyobb vízmennyiségű hó az alábbi vármegyékben valószínűsíthető:

  • Fejér,
  • Komárom-Esztergom,
  • Pest,
  • Nógrád,
  • Heves,
  • Borsod-Abaúj-Zemplén, és
  • Szabolcs-Szatmár-Bereg.

Mint írták, nagyobb mennyiségű hóra továbbá Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Hajdú-Bihar vármegye északi területein is számítani kell.

Feltöltött sótárolókkal várják a havazást

A Magyar Közút téli munkarendje értelmében 0-24 órában, 12 órás váltott műszakokban dolgoznak a szakemberek a téli hónapokban. A sótárolókat már feltöltötték, országosan 110 ezer tonna só és 2,5 millió liter kálcium-klorid oldat áll rendelkezésre. Ez egy átlagos télre elegendő mennyiséget jelent.

„Ezeket a készleteket, ahogy fogynak, úgy folyamatosan pótolja a közútkezelő. Már a hét elején elkezdték felszerelni az összes bevethető munkagépre a hóekéket és a sószóró adaptereket, emellett az érintett területeken a bérelhető gépeket biztosító alvállalkozókat is készenlétbe állították. Csütörtök estétől, még a havazás előtt a várhatóan érintett területeken előre kijuttatnak útszóró sót vagy kálcium-klorid oldatot” – fogalmaztak a beszámolóban, amelyben azt is kifejtették: a Magyar Közút a településeket összekötő fő- és mellékutakat – a településeken átvezető szakaszaikkal – és néhány autóutat üzemeltet. Ez 31 ezer kilométernyi útszakaszt tesz ki. A tájékoztatóban kiemelték: az autópályákért koncessziós társaságok felelnek, míg több mint 140 ezer kilométernyi belterületi út az önkormányzatokhoz tartozik.

Csak fekete útburkolat esetén fejezik be a hóekézést

Ahogy megérkezik a havazás és a friss hó a burkolaton eléri a 3-5 centimétert, onnantól a sószórás mellett a hóekézési munkák is beindulnak. A közutas gépek meghatározott sorrendben takarítják az utakat: első körben a gyorsforgalmi-, majd a fő-, végül a mellék- és bekötőutakon végzik el a beavatkozásokat.

„Érthető módon nem lesznek ott egyszerre minden autós előtt, de attól még folyamatosan dolgoznak, folyamatosan mozgásban lesznek és minden szükséges munkát elvégeznek, amíg az indokolt lesz. Amíg intenzíven havazik, még a folyamatos munkavégzés mellett sem lesz mindenhol száraz és fekete a burkolat” – hívta fel az autósok figyelmét közleményében a Magyar Közút, arra is kitérve: folyamatos havazás esetén egy-egy útszakaszra többször is visszatérnek, egészen addig, amíg a hóhullás el nem áll. A hóekézést csak akkor fejezi be, ha már újra fekete lesz a burkolat.

Húsz munkagéppel végzi Nógrádban a közút a síkosságmentesítést

Érdeklődésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője arról tájékoztatta portálunkat, hogy Nógrád vármegyében a mintegy 960 kilométernyi, általuk kezelt hálózaton összesen 20 munkagépet tudnak bevetni a téli időszakban a salgótarjáni és a balassagyarmati mérnökségeken keresztül.

– Az előbb jelzett úthálózatba nem tartoznak bele a településeken belüli utak többsége, városokban és falvakban csak az azokon átvezető országos utak üzemeltetését látjuk el. A belterületi utak nagy részéért így az önkormányzatok felelnek, tehát társaságunk csak az állami utakon, míg az önkormányzatok csak az önkormányzati utakon avatkozhatnak be – húzta alá a kommunikációs osztályvezető, azt is hozzátéve: a téli időszakra szűkebb hazánkban összesen 4600 tonna útszóró sót, 36 tonna kálcium-klorid granulátumot, 60 ezer liter kálcium-klorid oldatot és 300 tonna érdesítő anyagot halmoztunk fel eddig.

Dombos szakaszokon önmentő anyagot is találnak a bajba jutott sofőrök

– Érdemes megjegyezni, hogy egy átlagos télen Nógrádban 2500 tonna útszóró só fogy – mutatott rá Pécsi Norbert Sándor, aki arra is felhívta a sofőrök figyelmét, hogy a dombos szakaszokon önmentő anyagot is kihelyeztek a közlekedőknek, illetve a hófúvásveszélyes helyekre hófogó rácsokat helyeztek ki.

A közútkezelő társaság emellett a sofőröket is óvatosságra intette. A szervezet arra kérte az autóvezetőket, hogy csak megfelelő állapotú téli gumikkal felszerelt autóval induljanak útnak a havazással érintett területeken, és a szokásosnál is vezessenek óvatosabban. Legyenek körültekintőek és számoljanak hosszabb féktávokkal, rosszabb tapadással.

 


 

 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában