2024.10.31. 19:52
A Netfit eredmények is javultak Kazáron az aktív iskola programnak köszönhetően
A kazári Aba Sámuel Általános Iskola már évek óta részt vesz az Aktív Iskola programban. Az oktatási intézmény igazgatója, Róthné Tarsoly Anita elárulta, hogy több jelentős eredményt elértek már a kezdeményezésnek köszönhetően, így például jelentősen javultak a Netfit mutatóik is.
Igazi sikertörténet a kazári Általános Iskolában futó Aktív Iskola program. Róthné Tarsoly Anita, az oktatási intézmény igazgatója portálunk érdeklődésére elmondta: a Magyar Diáksport Szövetség alapította programhoz még a pilot időszakban csatlakoztak, így a kezdeményezésnek a kezdetek óta – a szó legszorosabb értelmében – aktív résztvevői. Hozzátette: azért fordultak e kezdeményezés felé évekkel ezelőtt, mert a Netfit – fizikai fittségi mérés – eredményeik országos átlag alatt alakultak.
Az Aktív Iskola programhoz csatlakozó intézmények a diákokat a testnevelés órákon kívül is arra ösztönzik, hogy sokat mozogjanak például tanítás előtt, egyes tanórákon, tanórai szünetekben vagy a délután folyamán. Emellett az Aktív Iskolák több és változatosabb mozgás- és sportlehetőséget biztosítanak. A kezdeményezés gyakorlatilag öt területre fókuszál, amelyek a következők:
- minőségi diáksport
- minőségi testnevelés
- egészséges életmódot támogató környezet
- partnerség és kommunikáció, illetve
- tanulói bevonódás.
Róthné Tarsoly Anita elárulta, hogy a kazári általános iskola az elmúlt tanévben valamennyi területet érintően figyelemre méltó eredményeket ért el.
Aktív szünetek is segítik a Netfit eredmények javítását
– Igyekszünk az intézményünket mindenféle szemléltető eszközzel ellátni, így például a gyerekeket mozgásra ösztönző fal- és betonfestéssel, illetve az ehhez kapcsolódó eszköztárunk folyamatos bővítésével – fejtette ki az aktív iskola igazgatója, aki arra is rámutatott, hogy a kazári intézmény életében egy másik fontos terület a tanulói bevonódás.
– Azt gondolom, hogy a program egészét tekintve Kazáron az aktív tanulói csapat a legsikeresebb terület. Tavaly nagyon sok gyerek vált az aktív csapat tagjává. Mindez egy felmenő rendszerben történik, tehát mindig a kis ötödikesek az újonnan csatlakozók, akiket a nagyobbak bevezetnek ebbe a programba. A tavalyi tanévben már sikerült eljutnunk odáig, hogy ezek a gyerekek egy-egy aktív szünetet – a pedagógus felügyelete mellett – önállóan levezényeltek. Ez azt jelenti, hogy különböző állomásokból álló feladatokat találtak és alakítottak ki, amelyeket a többi gyermek önként elvégezhetett az aktív szünetekben – mesélte büszkén Róthné Tarsoly Anita, aki azt is elmondta: az aktív csoport tagjai – tanári felügyelettel – zenés tornát is szoktak tartani. Az intézményvezető véleménye szerint a tavalyi évben ez a megmozdulás az Aba Sámuel Általános Iskolában jól kiforrta magát.
A délutánok is sportolási lehetőségeket kínálnak a tanulóknak
A felmérések szerint egy gyermek számára legalább 60 perc testmozgás lenne szükséges naponta. A kazári Aba Sámuel Általános Iskolában a mindennapos testnevelés mellett a szünetek adta lehetőségeket is igyekeznek kiaknázni a fent említett limit teljesítéséhez.
– Ezentúl délutánonként is próbálunk változatos mozgásformákat biztosítani a diákjainknak. Az idén lehetőség van például kerékpározni, röplabdázni, zumbázni, focizni de a tanulóink részt vehetnek önvédelmi foglalkozáson vagy akár népi táncot is tanulhatnak – sorolta az iskolaigazgató, aki úgy véli, hogy a sportolási lehetőségek e széles palettáján minden náluk tanuló gyermek megtalálhatja azt a mozgásformát, amelyet szívesen végez.
Számokban mérhető a pozitív változás
– Úgy vélem, hogy a tanulói közösség számára nincs annál motiválóbb, minthogy az iskolatársuk vezeti le ezeket a mozgásos tevékenységeket. Emellett a példamutatásra kiemelt feladatként tekintünk mind a pedagógusok, mind a szülői munkaközösség részről. A aktív szünetek során a tanárok is gyakran csatlakoznak a gyerekekhez és együtt mozognak, ezzel is ösztönözve az iskolaközösségünket arra, hogy mozogni minden életkorban jó – húzta alá az intézményvezető, aki azt is kifejtette: a programhoz való csatlakozásuk óta több iskolával kapcsolatban állnak, együttműködések is születtek. Hozzátette: folyamatos megújulásra törekszenek, így igyekeznek újdonságokat kipróbálni, illetve új módszereket bevezetni a mindennapok során. Az iskolaigazgató összegzésként úgy fogalmazott: tapasztalataik szerint a gyerekek egyre szívesebben kapcsolódnak be a mozgásos programokba a szünetekben, illetve a testnevelés órákon is jóval aktívabbak.
– Az Aktív Iskola program hozadéka az intézményünkben, hogy a Netfit mérési eredményeink javulása: az elmúlt tanévben sikerült országos átlag fölött teljesítenünk. Ez kiemelkedő fejlődés. És, ha ez még nem lenne elég, iskolai szinten a tanulmányi átlageredményeink is javultak. Tehát elmondható, hogy ez a program a kazári Aba Sámuel Általános Iskola számára mindenféleképpen pozitív változást hozott – összegezte Róthné Tarsoly Anita.