2022.02.22. 17:20
Hamarosan indulhat a hídépítés az Ipolyon Őrhalomnál
Heteken belül megkezdődik a folyón átívelő, gépjármű-közlekedésre is alkalmas híd építése Őrhalom és Ipolyvarbó között, a túlparti település templomának tövében. Ezzel régóta várt kapcsolat létesül a felvidéki barátokkal és ismerősökkel.
A részletekről nemrégiben hírlevélben értesítette a lakosságot Farkas Egon, Őrhalom polgármestere, amiben leszögezte, történelmi pillanat lesz majd, amikor először átmennek az elkészült létesítményen. Némi históriai kitérőt is tett, amelyben felvázolta, a múltban milyen összeköttetések voltak az ártéren keresztül a varbóiakkal, ami hosszú ideig megszakadt, míg felállíthatták a jelenlegi gyalogos fahidat.
A polgármester kifejtette, már húsz éve felmerültek lehetőségek Magyarország és Szlovákia között az Ipoly több pontján hidak építésére, és az első engedélyes tervek még 2007-ben elkészültek, ám késett a megvalósítás, egészen mostanáig.
Út vezet majd a hídhoz
Mivel az új őrhalmi átkelési pont a lakott területtől viszonylag távol lesz, ezért a Varbói út és a Kossuth út kereszteződésétől a vasúti síneket és az Új-árok elnevezésű holtágat keresztezve 1,2 kilométer hosszúságú és hat méteres szélességű, aszfaltozott út vezet majd az ártéren keresztül. A nyomvonal jelentős részben a meglévő terepszinten halad az Ipoly mértékadó árvízszintje alatt, ezért a pályaszerkezet kialakítása itt eltér a szokásostól. A humuszozás és tereprendezés után ötven centiméter vastag kőszórás kerül fel, a tetején szórt, stabilizációs burkolatalappal, erre fektetik rá az aszfaltréteget. Erre azért van főként szükség, mert árvíz idején akár másfél méteres vízoszlop is lehet a felület felett, és az elsodró hatás további csökkentése érdekében szegélyelemeket is lehelyeznek. A magassági vonalvezetés az Ipoly-hídhoz közeledve változik, kiemelkedik a terepszintből, ezen az utolsó szakaszon rézsűvédelem készül. Az út tényleges kivitelezési munkái 2022 tavaszán kezdődnek, méghozzá a vasúti átjárótól, természetesen betartva a természetvédelmi előírásokat, hiszen ez a terület a Natura 2000 rendszerhez tartozik.
A jelenlegi fahidat elbontják
Maga a híd harmincöt méter hosszú, kéttámaszú, acél főtartós, vasbeton pályalemezes, úgynevezett öszvérszerkezetű lesz, a jelenlegi fa gyalogosátjárót pedig elbontják. Itt az első munkák várhatóan az esztendő harmadik negyedévében, nyár végén indulhatnak. Az acélszerkezet több darabban érkezik majd a folyópartra, a kialakított szerelőterületen összeállítják, és így emelik be végleges helyére a szakemberek.
Farkas Egon hozzátette, a 22-es főút torkolatától a vasúti sínekig tartó Varbói utat kiszélesítik, a jelenlegi négy méterről hatméteresre, illetve a vasúti átjárót is átformálják. A bővítéssel együtt korszerűsítik a közvilágítás lámpatesteit. Ez a tevékenység már 2023-ra tolódik át. Végezetül a polgármester hangsúlyozottan kérte, az érintett építési területeken megnövekedő forgalom miatt a lakosság fokozott figyelemmel legyen, kellő türelemmel és megértéssel viszonyuljon a munkálatok végzőihez.