2022.01.07. 13:49
Érdemesnek látják a vasút felélesztését Romhány és Diósjenő között
A tavaly október végén, Balassagyarmaton rendezett vasútmentő konferencia záró jegyzékének egyik pontjában fogalmazták meg az aláíró szervezetek képviselői, hogy érdemes lenne újraindítani a közlekedést a tizenöt éve „átmenetileg” szünetelő Diósjenő–Romhány vonalon.
Borítóképünk illusztráció!
Forrás: MTI
Fotó: Máthé Zoltán
Az utolsó személyvonati szerelvény 2007. március 3-án zakatolt be a romhányi állomásra. A MÁV helyi dolgozói búcsúztatót tartottak, a fekete zászlót is feltűzték az épületre. Sokan fejezték ki sajnálkozásukat, hogy a vasúttársaság ideiglenesen a közlekedés szüneteltetése mellett döntött, az utasok azonban kevésbé lelkesedtek amiatt, hogy a sínpár állapota miatt Diósjenőig ötvenöt percig tartott a menetidő a húsz kilométeres távon. Azóta a vágányok minősége mit sem javult, nyári időszakban rendszeresen felverte a gaz az állomások területét, különösen Rétságon mutatkoztak elszomorító körülmények. Ráadásul a 2-es főút és a vasútvonal találkozásánál lévő kereszteződésben az aszfalt is megsüllyedt, emiatt pedig az autóstársadalom tagjai tiltakoztak.
Menet közben eltelt szűk tizenöt esztendő, senki nem lépett a szakasz megmentése érdekében, és rövid vagy középtávú elképzelések sem születtek az esetleges fejlesztést tervezve. Gere József, a balassagyarmati csomópont korábbi főnöke egy beszélgetésben felvetette, hogy talán Diósjenő és Rétság között lenne értelme a szakasz újranyitásának, mondván, a Budapestre tartó autóbuszjáratok igen zsúfoltak, míg vasúton jóval kényelmesebben – igaz, hosszabb ideig utazva – lehet eljutni a fővárosba.
Ekkor jött a képbe a tavaly októberi vasútmentő konferencia, amelyen szóba került a Diósjenő–Romhány vonal helyzete, mi több, a résztvevők a záró memorandumban is megfogalmazták, hogy a megváltozott gazdasági, közigazgatási és demográfiai körülményekre való tekintettel kérik ezen az úton a személyszállítás újraindítását. A tárgyalások után hangzott el, hogy az érintett települések önkormányzatai részéről Tolmács, Rétság és Bánk polgármestere szeretné, ha a falujában újra megállnának és áthaladnának a szerelvények, ám többen úgy vélekedtek, Romhány nem partner az ügyben, hiszen a kiürült állomás helyén állítólag kamionparkolót szeretnének létesíteni.
– Félreértés, hogy nem támogatjuk a vasút újraindításának ötletét – reagált a hírre Vezér Attila, Romhány polgármestere. – Ha az illetékesek ezt alkalmasnak látják, mindenképpen támogatjuk a vonalszakasz forgalmának visszatérését. Ráadásul a kerámiagyár komoly fejlesztéseket tervez az üzemegységben, és nem mindegy, hogy a megnövekedő közúti szállítások mekkora mértékét terelhetik át a vágányokra. Annak idején, hétvégente népszerű volt a turisták körében ez a szakasz, sokan jöttek el hozzánk vagy éppen Bánkra a vonattal.
Balla Mihály országgyűlési képviselő még 2021-ben nyilatkozott a témában, elsősorban a Vác és Diósjenő közötti résszel kapcsolatban, kiemelve, ezen a vonalon érdemesebb lenne korszerűbb és gyakrabban forduló motorkocsikat szolgálatba állítani, hiszen sok az ingázó, a diák és a munkás, nem beszélve arról, hogy egyre többen vásárolnak ingatlant a Pest megyei nagyváros agglomerációjában, amelynek szerves területe a délnyugat-nógrádi vidék.