Sínen

2022.01.07. 13:49

Érdemesnek látják a vasút felélesztését Romhány és Diósjenő között

Címkék#vasút

A tavaly október végén, Balassagyarmaton rendezett vasútmentő konferencia záró jegyzékének egyik pontjában fogalmazták meg az aláíró szervezetek képviselői, hogy érdemes lenne újraindítani a közlekedést a tizenöt éve „átmenetileg” szünetelő Diósjenő–Romhány vonalon.

Hegedűs Henrik

Borítóképünk illusztráció!

Forrás: MTI

Fotó: Máthé Zoltán

Az utolsó személyvonati szerelvény 2007. március 3-án zakatolt be a romhányi állomásra. A MÁV helyi dolgozói búcsúztatót tartottak, a fekete zászlót is feltűzték az épületre. Sokan fejezték ki sajnálkozásukat, hogy a vasúttársaság ideiglenesen a közlekedés szüneteltetése mellett döntött, az utasok azonban kevésbé lelkesedtek amiatt, hogy a sínpár állapota miatt Diósjenőig ötvenöt percig tartott a menetidő a húsz kilométeres távon. Azóta a vágányok minősége mit sem javult, nyári időszakban rendszeresen felverte a gaz az állomások területét, különösen Rétságon mutatkoztak elszomorító körülmények. Ráadásul a 2-es főút és a vasútvonal találkozásánál lévő kereszteződésben az aszfalt is megsüllyedt, emiatt pedig az autóstársadalom tagjai tiltakoztak. 

Menet közben eltelt szűk tizenöt esztendő, senki nem lépett a szakasz megmentése érdekében, és rövid vagy középtávú elképzelések sem születtek az esetleges fejlesztést tervezve. Gere József, a balassagyarmati csomópont korábbi főnöke egy beszélgetésben felvetette, hogy talán Diósjenő és Rétság között lenne értelme a szakasz újranyitásának, mondván, a Budapestre tartó autóbuszjáratok igen zsúfoltak, míg vasúton jóval kényelmesebben – igaz, hosszabb ideig utazva – lehet eljutni a fővárosba. 

Ekkor jött a képbe a tavaly októberi vasútmentő konferencia, amelyen szóba került a Diósjenő–Romhány vonal helyzete, mi több, a résztvevők a záró memorandumban is megfogalmazták, hogy a megváltozott gazdasági, közigazgatási és demográfiai körülményekre való tekintettel kérik ezen az úton a személyszállítás újraindítását. A tárgyalások után hangzott el, hogy az érintett települések önkormányzatai részéről Tolmács, Rétság és Bánk polgármestere szeretné, ha a falujában újra megállnának és áthaladnának a szerelvények, ám többen úgy vélekedtek, Romhány nem partner az ügyben, hiszen a kiürült állomás helyén állítólag kamionparkolót szeretnének létesíteni. 

Tavaly októberben több pontból álló memorandumot fogadtak el a konferencián 
Forrás: L.B. / NMH

– Félreértés, hogy nem támogatjuk a vasút újraindításának ötletét – reagált a hírre Vezér Attila, Romhány polgármestere. – Ha az illetékesek ezt alkalmasnak látják, mindenképpen támogatjuk a vonalszakasz forgalmának visszatérését. Ráadásul a kerámiagyár komoly fejlesztéseket tervez az üzemegységben, és nem mindegy, hogy a megnövekedő közúti szállítások mekkora mértékét terelhetik át a vágányokra. Annak idején, hétvégente népszerű volt a turisták körében ez a szakasz, sokan jöttek el hozzánk vagy éppen Bánkra a vonattal. 

Balla Mihály országgyűlési képviselő még 2021-ben nyilatkozott a témában, elsősorban a Vác és Diósjenő közötti résszel kapcsolatban, kiemelve, ezen a vonalon érdemesebb lenne korszerűbb és gyakrabban forduló motorkocsikat szolgálatba állítani, hiszen sok az ingázó, a diák és a munkás, nem beszélve arról, hogy egyre többen vásárolnak ingatlant a Pest megyei nagyváros agglomerációjában, amelynek szerves területe a délnyugat-nógrádi vidék. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában