2021.12.13. 17:12
A csokoládékészítés fortélyait is elsajátíthatják az SNI-s tanulók Balassagyarmaton
A Mosoly Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Mosoly Egymi), Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégiumban folyamatosak a fejlesztések. Ennek köszönhetően az idei évben is nagy sikerrel zajlik a csokoládétermékgyártó-képzés. A High-Tech Suli című pályázaton pedig 20 millió forint támogatást nyertek el, ami által új informatika-robotika tantermet létesíthettek.
A robotok összeszerelése során javulhat a tanulók személyisége és kommunikációs készsége is
Forrás: NMH/Ladóczki Balázs
A Mosoly Egymi, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium jelenleg százhúsz óvodást, általános iskolást és középiskolás tanulót lát el a szegregált intézményben. Az utazó gyógypedagógusi és konduktori hálózatuk pedig 180 integrált, sajátos nevelési igényű (SNI) tanulót lát el Nyugat-Nógrád 30 iskolájában.
– Célunk, hogy szakszerűen elláthassuk a Nyugat-Nógrádban élő SNI-s gyermekeket. Éppen ezért igyekszünk folyamatosan fejleszteni az intézményünket – mondta Siketné Zsiga Judit. Az intézményvezető hozzátette: – A szakközépiskolánkban eddig is számos képzés közül választhattak a tanulóink. Tavaly azonban az Országos Képzési Jegyzék átalakulása miatt nem sikerült meghirdetni a szakácssegédszakmát. A nagyszámú jelentkezés miatt viszont mindenképpen szerettünk volna konyhai foglalkozást indítani. Így esett a választásunk a csokoládétermékgyártó-képzésre.
Az intézményvezető kifejtette, hogy a Balassagyarmati Tankerületi Központ az oktatáshoz szükséges eszközöket beszerezte számukra. A szakoktatók rendelkeznek cukrászvégzettséggel, azonban csokoládét nem tudtak készíteni. Ebben Dénes Ákos, a budapesti Kockacsoki manufaktúra vezetője volt a segítségükre. – Dénes Ákos örömmel vállalta, hogy megtanítja az oktatóinkat a csokoládékészítés fortélyaira, illetve hamarosan szaloncukor-készítésre is sort kerítenek. A balassagyarmati származású Mészáros Gábor, a chocoMe manufaktúra vezetője által pedig megtekinthettük a csokoládéüzemüket. Mindennek köszönhetően a tanulóink manapság nemcsak ízletes, hanem különleges bonbonok elkészítésére is képesek – mondta Siketné Zsiga Judit. De nemcsak a csokikészítés terén jeleskednek a diákok, hanem a programozás terén is fejlődhetnek. Ugyanis az intézményhez tartozó Rejtett Értékek Alapítvány sikeresen pályázott a High-Tech Suli felhívásán, aminek következtében új informatika-robotika termet is kialakíthattak.
– A pályázat részét képezte egy tanterem kifestése, dekorálása és felszerelése. Az új bútorok mellett többek között laptopokat, Lego Spike robotokat, Micro:Biteket, egy interaktív panelt, egy 3D nyomtatót és egy lézervágót is kaptunk. Továbbá három pedagógusunk ehhez kapcsolódó képzésen is részt vehet. A tanulók mindezek által nemcsak elsajátíthatják a programozás alapjait, hanem fejleszthetik személyiségüket, vagy akár kommunikációs készségük is javulhat – hangsúlyozta Siketné Zsiga Judit, aki szerint továbbra is az lesz a legfőbb céljuk, hogy megmutassák az SNI-s gyermekekben lévő megannyi rejtett értéket.
Elsősorban szűkebb hazánk SNI-s gyermekeire fókuszál az intézmény
A Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány szakképző és speciális szakképző iskola 1998-ban kezdte meg működését. Aztán 2008-ban átkerültek a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítványhoz, amelynek köszönhetően remek szakmai hátteret építettek fel. Majd 2016-ban a két helyszínnel rendelkező intézmény, Balassagyarmat és Nyíregyháza különvált, az előbbi pedig a Salgótarjáni Tankerületi Központhoz került. Egy évvel később az intézmény fenntartója a Balassagyarmati Tankerületi Központ lett, így még ebben az évben egy általános iskolával bővültek. Nem sokkal később létrejött a Mosoly Egymi azzal a céllal, hogy ne csak szegregáltan lássák el az SNI-s tanulókat, hanem az integrációt is támogassák az utazógyógypedagógus-hálózattal. Ezenkívül tavaly óvodát is létrehoztak. A jövő a Mosoly Egymi fejlesztése, az elmúlt húsz év pedig azért is fontos az intézmény számára, mert az ezen idő alatt megszerezett tudásra, tapasztalatra és innovációra építhetik fel.