2021.10.01. 13:50
Akár életek is múlhatnak rajta: Nógrádban is tartottak már fel kéklámpást
Évről évre több autó vesz részt a közúti közlekedésben. Ennek következtében pedig gyakrabban fordul elő, hogy a megkülönböztető jelzést használó járművek balesetveszélyes helyzetbe kerülnek, esetleg karamboloznak is.
Ha egy káresethez vonuló jármű balesetet szenved, az időveszteséggel jár
Forrás: NMH
Fotó: H. Cs.
Ahogy azt a KRESZ előírja, a megkülönböztető jelzést használó járműveknek haladéktalanul elsőbbséget kell biztosítani, szem előtt tartva a személy- és vagyonbiztonságot. Ez a járművezetőkre és a gyalogosokra egyaránt érvényes.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta, hogy a mentőket egy évben 1,2 millió esetben riasztják, így több mint 40 millió kilométer tesznek meg az utakon.
– Gyakori szereplői a forgalomnak a mentőautók. Útjuk egy részében pedig megkülönböztető jelzést használnak, amely szigorú szabályokhoz kötött. Éppen ezért komoly követelmények vannak a mentőautók gépkocsivezetőivel szemben, akik a jármű vezetése mellett aktív részesei az ellátásnak is – közölte Győrfi Pál.
Hozzátette: egy évben 70 klasszikus baleset van, amelyben érintett mentőautó is. Ezek többségében nem, vagy nem csak a mentőautó vezetője a felelős.
A szóvivő arra is kitért, hogy igyekeznek mindent megtenni a balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében.
– A forgalomnak van egy általános dinamikája. Egy szirénázó jármű mindenkit váratlan helyzetbe hoz. Persze vannak általános szabályok, amiket fontos betartani. Ezekről oktatófilmeket is készítettünk, de a való életben nem mindig ilyen egyszerű. Sokszor a járművezető helyzetfelismerő képességén múlik, hogy megtalálja-e a legjobb megoldást az adott szituációban – emelte ki Győrfi Pál, aki szerint a közlekedési kultúra az elmúlt időszakban javult.
A probléma azonban nemcsak a mentőket, de a tűzoltókat is érinti.
Kapás Márton, a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság megbízott szóvivője felhívta a figyelmet, hogy a megkülönböztető jelzést használó járművek esetében fennálló balesetek nagy részét a járművezetők figyelmetlensége okozza, amelyekben nem egyszer tűzoltók is sérülést szenvednek.
A megbízott szóvivő hangsúlyozta, amennyiben egy káresethez vonuló jármű balesetet szenved, azzal emberi életek és anyagi javak is veszélybe kerülnek. Ha nem tudja folytatni az útját a gépjárműfecskendő, abban az esetben egy másik egységet kell a helyszínre riasztani, és ez késedelemmel jár.
A villogó kék fényjelzést és szirénát használó gépjárműveknek a sofőrök minden helyzetben adjanak elsőbbséget. Megközelíteni, vagy mellette elhaladni pedig csak fokozott óvatossággal szabad, de tilos megelőzni, és tartani kell a követési távolságot is. Fontos továbbá, hogy a tűzoltógépjárművek nagy súlyukból adódóan lassabban blokkolnak, majd lassabban is gyorsítanak újra, mint a személygépjárművek. Fontos, hogy ne a hirtelen fékezés vagy megállás módszerét alkalmazzák.
Nem adott elsőbbséget a sofőr
A tapasztalatok szerint sok esetben a gépjárművezetők figyelmetlenek, és nem adják meg az elsőbbséget a megkülönböztető jelzést használó autóknak. Ráadásul manapság sok autó hangszigetelt, és olyan hangberendezések vannak felszerelve, amelyektől nem hallják meg, ha mentőautó közeledik. A közelmúltban Salgótarjánban történt egy baleset, amikor is egy kisbusz, két személyautó és egy mentőautó karambolozott egymással a litkei elágazóban. A balesetben egy ember könnyű sérüléseket szenvedett, az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint azonban senkit nem kellett kórházba szállítani. Dankóné Nagy Éva, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője ismertette: egy 26 éves férfi gépkocsijával az útkereszteződéshez érve a neki szabad jelzést biztosító jelzőlámpánál továbbment, amikor nekiütközött a megkülönböztető jelzést használó járműnek. A szóvivő hozzátette, hogy a mentőgépkocsi belecsapódott egy várakozó autóba, majd azt egy másik járműnek is nekilökte.