pedagógia

2020.03.10. 11:20

Buksi, a tündéri tanársegéd színesítette a bárnai tanórákat

Hétfőn nyílt napot tartottak a Bárnai Általános Iskolában. A szülők láthattak egy alternatív pedagógiai módszert is: a második osztályosok matematika óráján egy kutya volt az asszisztens.

Veres Edina

Nyílt nap a bárnai általános iksolában, állataszisztált matematika óra.

Forrás: NMH

Fotó: H.M.

A nyílt napon a csengőszó nem csak a gyerekeknek, hanem a szülőnek is szólt, akik érdeklődve figyelték a gyerekeket tanulás közben. A tanórák közül egy különösen kitűnt, hiszen nem sok megyei oktatási intézményben tekinthetnek meg a szülők egy állatasszisztált matematikaórát!

Ezt megerősítette Oraveczné Torják Anita, a Bárnai Általános Iskola pedagógusa is, aki elmondta: tudomása szerint szűkebb hazánkban sehol nem használnak Buksihoz hasonló tanársegéd ebeket.

– Buksi féléves kölyökként került hozzám. Szándékosan választottam a spániel fajtát, hiszen tudtam, hogy szelídek és nagyon szeretik a gyerekeket. A sikerhez ez még nyilván nem elég, így részt vettünk egy egri egyéni képzésen, az úgynevezett temperamentumtesztet is sikerrel letudtuk. Emellett hétvégenként kint vagyunk a kutyaiskola pályáján és gyakorlunk. Néha úgy éreztem, hogy valójában nem is a kutyát kellett képezni. Sokkal inkább nekem kellett elsajátítanom a módszert, amellyel megakadályozhatom, hogy a külső ingerek eltereljék rólam az asszisztensem figyelmét – mondta.

A tanárnő régi álma vált valóra azzal, hogy az iskolai órákat négylábú társa segítségével tudja színesíteni. Ezért továbbképzésen is részt vett.

– A tanfolyamon kaptam betekintést az állatasszisztált órák megtervezésébe. Persze egyéb területeken is hatékony ez a módszer, így például gyógypedagógiai foglalkozásokon vagy saját nevelési igényű gyerekek fejlesztésénél is. Én az iskolában főként ez utóbbit gyakorlom Buksival. Ilyenkor csak egy-két tanulóval foglalkozunk, míg a tanórák alatt kis csoportokkal dolgozunk. Az osztályomba például öt diák jár, ez a létszám kedvez az ilyen foglalkozásoknak. Tapasztalataim szerint a gyerekek motiválásában sokkal hatékonyabb a kutya, mint bármilyen piros pont vagy dicséret. Maga az állat jelenléte is ösztönző, a Buksihoz hasonló asszisztensek segítségével sok – például a mozgáskoordináció vagy a beszédfejlesztés – területén is fejlődhetnek a diákok – mondta Oraveczné Torják Anita.

Hozzátette: Buksi számára az egyik legmegerőltetőbb feladat, hogy nyugton feküdjön, amikor nem tud segédkezni, éppen ezért egy-egy tanóra még elég megterhelő a spániel számára.

Ellenben a délutáni élménypedagógiai foglalkozásokon gyakrabban megjelenik az asszisztens, aki szívesen végighalad a felállított akadálypályán a diákokkal. A pedagógus és asszisztense mindemellett szívesen ellátogatnak más iskolákba és óvodákba is, hogy bemutassák, milyen is egy kutyás foglalkozás.

Hármas szorzó négy mancson

Buksi a nyílt matematikaórán segítette begyakorolni a diákoknak a hármas szorzótáblát. A spániel feladatkártyákat húzott a gyerekeknek, a diákok emellett nagyon élvezték azt a játékot is, amelyekben Buksit kellett kiszabadítaniuk a matematikai műveletek megoldásával. A tanóra végére Buksi láthatóan elfáradt. Gazdája és egyben trénere elmondta: sokan úgy gondolják, hogy ezek csupán trükkök a kutya számára, holott egy-egy órára való felkészülés mögött kőkemény munka áll. Oraveczné Torják Anita azt is kifejtette, hogy társa jelenleg legfeljebb 45 percen keresztül tud dolgozni. Utána pihenésre van szüksége, éppen ezért egyelőre hetente csak néhány tanórán segédkezik a négylábú asszisztens.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában