2019.11.10. 11:20
Egyre több atrocitás éri a Közútnál dolgozókat
Tizenkilenc év alatt országszerte 17 közutas szakember vesztette életét figyelmetlen autósok miatt munkaterületen, az autópályákon pedig szinte hetente éri baleset az ott dolgozókat. Halálos kimenetelű baleset Nógrád megyében nem történt, de itt is szinte hetente fordulnak elő kisebb balesetveszélyes helyzetek a munkavégzés közben.
Kátyúzás Mátraszele és Salgótarján között. A dolgozókat sok veszély fenyegeti Illusztráció: H. Cs.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 6200 fővel folyamatosan azon dolgozik, hogy a biztonságos közlekedés feltételei adottak legyenek minden közlekedő számára. Legtöbbször a közutasok munkájukat a forgalomterelés mellett végzik, nemcsak maguk, hanem a közlekedők biztonsága érdekében is. Azon dolgoznak, hogy a szükséges üzemeltetési és fenntartási munkákat ütemezetten, a lehető leggyorsabban elvégezzék, hogy a közlekedők a lehető leghamarabb, újra korlátozás nélkül használhassák a közutakat.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nemrégiben készült belső felmérése alapján azonban nincs könnyű dolga a társaságnál dolgozóknak, akiket sokszor nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is bántottak már munkavégzés közben az autósok. A 94 mérnökség 1480 szakembere által kitöltött felmérés adatai alapján a társaság az ősszel tovább folytatja a tavaly elindított Biztonságunk az Ön kezében van! című kampányát.
Az idei kampány május végén indult, amelyben arra hívták fel a figyelmet, hogy 2000 óta 17 közutas szakember vesztette életét országszerte a figyelmetlen autósok miatt munkaterületen, míg az autópályákon szinte hetente éri baleset az ott dolgozókat.
– A társaság mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkatársai számára balesetveszélyes helyzetek kialakulási lehetőségét minimalizálja, míg a közlekedők a lehetőségekhez mérten optimálisan érjék el úti céljukat – mondta Pécsi Norbert Sándor, a társaság kommunikációsosztály-vezetője.
Hozzátette: a terelések kiépítését újratervezték, az előjelzéseket meghosszabbították úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik.
További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek – ezekből évente több tucatot törnek össze autósok. Emellett folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a munkások biztonsága.
– Nógrád megyében összesen 162 ember dolgozik Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél, ebből több mint 110-en a mérnökségi munkatársak létszáma. Szerencsére halálos kimenetelű baleset nem történt Nógrád megyében, azonban szinte hetente fordulnak elő kisebb balesetveszélyes helyzetek a munkavégzés közben. Legutóbb például a karbantartási munka során egy türelmetlen autós szándékosan túl közel hajtott egy kollégánkhoz és a tükörrel meglökte őt – tájékoztatott a kommunikációs igazgató.
A társaság az autósok együttműködését és megértését kéri, mindkét fél, a közutasok és a közlekedők érdekében is.
Kereszttűz: sértés és bántalmazás
A Biztonságunk az Ön kezében van! című kampány keretében a legnagyobb videómegosztó portálra videókat töltött fel a társaság, de ezenkívül országosan 150 darab óriás molinót – amelyek egy részét angol, ukrán, román és szerb nyelveken készítették el – is kihelyeznek a legforgalmasabb útszakaszokon, hogy a nemzetközi tranzitútvonalakon közlekedő külföldi állampolgárokat is hatékonyan meg tudják szólítani. A nemrégiben készült belső felmérés szerint ugyanis a mérnökségi dolgozók 80 százaléka úgy véli: a munkaterületek mellett elhaladó tíz autós közül kettő sofőr tartja be az ideiglenes sebességkorlátozást. A közutas szakemberek 88 százalékát sértegették már szóban. Az úton dolgozó közutasok több mint 20 százalékát dobálták már meg autókból, míg minden harmadik közutast ledudáltak már munkavégzés közben.