2019.08.11. 06:40
Két nógrádi bekötőúton hat kilométer újul meg
Etes és Karancsalja, valamint Szuha és Mátraalmás között felújítják a bekötőutat. A Magyar Falu Programban országosan 50 milliárd forint értékben 89 szakaszon mintegy 250 kilométeren valósulnak meg teljes körű útfelújítások.
Etes határában már zajlik a munka. A kivételesen rossz állapotú bekötőút felújításának örülnek a környékbeliekFotó: L. B.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett országos közúthálózaton a napokban megindították a program első ütemében szereplő beruházásokat. Kettő Nógrád megyét is érinti.
Az országos közúthálózaton 2010 óta mintegy 5500 kilométernyi újult meg, csaknem 690 milliárd forint értékben.
– A felújítások a következő években is kiemelt prioritással folytatódnak, ugyanis a kormány központi költségvetési forrásokból, a Magyar Falu Program keretében éves szinten 50 milliárd forint értékben indított el olyan útfelújítási programot, amely elsősorban a mellékutak helyreállítását célozza meg. Ezzel a vidék népességmegtartó képessége szempontjából kiemelten fontos összekötő és bekötőutak rendbetételére van lehetőség – közölte a Nool.hu-val Pécsi Norbert Sándor, a társaság kommunikációs vezetője.
Hozzátette: a Magyar Falu Programban szereplő beruházások első ütemében összesen 89 szakaszon vonulhatnak fel a kivitelezők. A következő hónapokban – az egyes projektek esetében, a munkák nagyságrendjétől függően – 30-tól 180 napig terjedő átfutási idővel végeznek a szakemberek. Az ország mind a 19 megyéjét érintik a rendbetételi munkák: Nógrádban a Szuha–Mátraalmás és az Etes-Karancsalja közötti bekötőúton – összesen 6252 méter – hamarosan zökkenőmentessé válik a közlekedés. A mátraalmási szakasz közel 339 millió forintból, míg az etesi bekötőút több mint 229 millió forintból újul meg. Etesen már megkezdték az aszfalt felmarását.
Sokrétű feladat előtt állnak
Általánosságban elmondható: a szükséges helyeken új alapréteget építenek be a szakemberek, a lokálisan teherbírását vesztett felületeken a rossz burkolatot elbontják és új teherbíró pályaszerkezetet alakítanak ki a kivitelezők.
A pályaszerkezet-cseréket követően kiegyenlítő réteg beépítésével a meglévő burkolat egyenetlenségeit is megszüntetik, majd erre a felületre új kopóréteget terítenek. Az út menti területeken is zajlanak majd a munkák. Elvégzik az árkok tisztítását, a vízelvezetést helyreállítják, valamint új közlekedési táblákat is kihelyeznek. Emellett az új kopórétegre friss burkolati jeleket festenek fel. A munkálatok általában félpályás forgalomkorlátozás mellett zajlanak majd.