2018.12.09. 07:00
Fokozatosan szoktatják az ovisokat az iskolába a megyében
Rövidesen elérkezik az idő, amikor az iskolába induló nagycsoportos óvodások szüleinek dönteniük kell, melyik intézménybe írassák be csemetéjüket. Településtől és a szülők mobilitásától is függ, van-e választási lehetőség, vagy eleve csak egy iskola jöhet szóba. Utánajártunk, megyénkben mennyire elterjedt a kicsiknek tartott iskolai előkészítők szervezése.
Balassagyarmaton a Dózsa György Általános Iskolában témahetekkel várják a nagycsoportos óvodásokat
Forrás: NMH
Fotó: Torjay Attila
Úgy tűnik, hogy településtől és iskolától függetlenül, mindenütt fontosnak tartják, hogy szeptemberben már egy megszokott környezetben kezdjenek a gyerekek, de kifejezetten iskolára való felkészítés nem zajlik az intézményekben, inkább az új környezethez való szoktatás a cél.
Balassagyarmaton a Dózsa György Általános Iskola igazgatója, Szabó Csaba mesél az iskolai előkészítőkkel kapcsolatos tapasztalataikról.
– Mivel sporttagozatos intézmény vagyunk, talán kicsit eltérünk a máshol bevált gyakorlattól. A 2010-es évek elején bevett szokás volt nálunk is, hogy előkészítő foglalkozásokat szervezünk az óvodásoknak négy óra után.
A szülők elfoglaltsága és a gyerekek leterheltsége miatt azonban átálltunk egy másik gyakorlatra. Már szeptembertől folyamatosan megszólítjuk az óvodásokat, a témaheteken, nyílt napokon és bármely iskolai programunkon szeretettel várjuk őket napközben, iskolaidőben. Februártól egy intenzívebb folyamat, az Iskolakóstoló címmel szervezett előkészítő veszi kezdetét. Ez négy–öt alkalomból áll. A különböző tematikájú foglalkozások mellett természetesen vannak sportfoglalkozások is. A folyamat legvégén van egy alkalmassági szűrés a sporttagozatos osztályba készülőknek.
Nagyháziné Bacsa Mónika a Rétsági Általános Iskolát vezeti. A Nógrád Megyei Hírlapnak elmondta, hogy intézményükben az iskolássá válás többlépcsős a folyamat.
– Mivel az óvoda az iskola közvetlen szomszédságában található, folyamatosan élő kapcsolatban van a két intézmény. Elsőként egy szülői értekezletet szoktunk tartani az óvónénikkel közösen, majd két hétvégén a leendő tanítónénik egy-egy félnapos foglalkozás keretében megismerkednek a kicsikkel – mondja az igazgatónő.
– A következő lépés, amikor a nagycsoportosok átlátogatnak az iskolánkba és bekukkanthatnak néhány elsős tanórába, betekinthetnek az igazi iskolai életbe. Szerencsére a környező településeken élők is szép számmal íratják be hozzánk a gyermekeiket, mivel elég nagy az iskola vonzáskörzete.
Kisebb település, azonos esélyek
Karkusz Rita, a Magyarnándori Általános Iskola igazgatónője a témával kapcsolatban lapunknak kifejtette:
– Fontosnak tartjuk, hogy megmutassuk, a vidéki iskolák ma már szinte ugyanazt tudják nyújtani, mint a városiak. A második félév elején személyesen felkeressük a környező települések óvodáit a leendő elsős tanító nénikkel, megismerkedünk a kicsikkel. Márciusban a hívogató című programunk lehetőséget nyújt a leendő iskolásoknak arra, hogy az elsős és másodikos osztályaink nyílt óráin részt vegyenek. Kifejezetten iskolai előkészítőt nem tartunk – mondta az oktatási intézmény vezetője.
A szülők gyakran tekintenek aggodalommal az átmenet idejére, hiszen óvodás csemetéjük bekerül egy új közösségbe, másféle elvárások közé. Tartani azonban nincs mitől.