2018.12.03. 14:03
A gyarmati tanárok itthon is alkalmazzák az finnek módszereit
Egy pályázat keretében megvalósult szakmai tapasztalatcserére utazott nemrég a Balassi Bálint Gimnázium három pedagógusa. Százötven iskola közül a balassagyarmati és másik kilenc intézmény nyerte el a lehetőséget.
Afféle pihenőhellyé alakítottak át egy tantermet a gimnáziumban
Forrás: Nógrád Megyei Hírlap
Fotó: Torjay Attila
Dr. Fényes-Bók Szilvia igazgató is a szakmai csoport tagja volt, aki a finnországi tapasztalatokról beszélt portálunknak.
Az iskolai munka új terei a digitális osztálytermek. Ez nem más, mint egy keret, amelyet a diákok és a tanár tölt ki tartalommal. Ez azt jelenti, hogy csupán egy eszköz, amelynek a hatékonysága a felhasználókon, elsősorban a tanáron múlik. Nem szabad tehát áttörést, vagy nagyon komoly változást várni pusztán attól, hogy létrehozzuk a tanórák, az iskola online kiterjesztését. A virtuális osztályterem is a pedagógus és a diák munkáját segítő eszköz. Mielőtt belevágnánk, tanácsos alaposan átgondolni, hogy mire, hogyan és miért szeretné az adott iskola használni.
– A szakmai tanulmányútról sok értékes információval, módszertani tapasztalattal érkeztünk vissza. A sokat emlegetett finn oktatási rendszer valóban eltérő a miénktől, de bármennyire is jó, lehetetlen lenne egy az egyben adaptálni a magyarországi rendszerbe. Azonban kellenek a külső viszonyítási pontok, nem torpanhatunk meg, apróbb elemeket át kell venni, hiszen sokat kell még fejlődnünk – mondta dr. Fényes-Bók Szilvia.
Az intézményvezető szerint a tiszta, céltudatos finn gondolkodásmód tükröződik az oktatásukban is.
A közösségi siker rendkívül fontos számukra. A tanár-diák közötti együttműködés kiváló, a tanár nem információátadó, hanem segítő, támogató, koordináló szerepet képvisel. Önállóság, felelősség, élményalapú tanulás – e három szempont jellemzi leginkább az északi ország oktatási rendszerét.
És úgy tűnik, számos tapasztalatot tudnak hasznosítani a Finnországban látottakból a Balassi Bálint Gimnáziumban.
– Mi elsősorban a digitális módszertant tanulmányoztuk, azon belül is a digitális osztályok működését és a projektmunkákat. Ma már lehetetlenség digitális eszközök nélkül felkészíteni a diákokat a munkaerőpiacra. A közeljövőben iskolánkban megvalósítunk egy digitális osztálytermet – először egy informatikaérettségi előkészítő csoportot – a látott módszereket alkalmazva – fejtette ki dr. Fényes-Bók Szilvia.
Hozzátette: a másik fontos tapasztalatuk az volt, hogy a finnek törekednek arra, hogy élhető tereket alakítsanak ki a diákok számára. Az iskolákban mindenütt kényelmes kuckók vannak.
– Az élhető terek kialakításán mi is évek óta dolgozunk. Átalakítottunk egy tantermet afféle pihenőhellyé kényelmes fotelekkel, vízforralóval, mikróval felszerelve, ahová bemehetnek a diákjaink – fűzte hozzá az igazgató.
Most további hasonló újításokon gondolkodnak.