boldogságóra

2018.10.09. 17:00

Boldogságból építik az élet bástyáját több nógrádi iskolában

A boldogságórák magyarországi meghonosítója, a Jobb Veled a Világ Alapítvány ezerötszáz intézményvezető, pedagógus és oktatási szakember jelenlétében nyújtotta át a Boldog Óvoda és Iskola okleveleket a napokban Budapesten. Nógrád megyében több mint húsz intézmény érdemelte ki az elismerő címet.

Palchuber Kinga

Fotó: Torjay Attila, NMH

A boldogságprogramban részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint a korosztálybeli társaik, emellett tanulmányi eredményük és szociális érzékenységük is javul.

– A boldogságórák célja vezérfonalat adni a gyermekeknek ahhoz, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, hogy képesek legyenek megbirkózni a problémákkal. A program a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására is lehetőséget teremt – mondta Bagdi Bella, a Jobb Veled a Világ Alapítvány elnöke.

Nógrád megyében idén több mint húsz intézmény érdemelte ki a Boldog Óvoda és Iskola címet. Hényelné Pásztor Zita, a Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde vezetője elmondta: nagyon büszke arra, hogy intézményük úttörő lehetett a programban.

– Magyarországon elsőként mi érdemeltük ki a Boldog Óvoda jelzőt, s jó érzés azt látni, hogy tavalyhoz képest szinte megtriplázódott a boldog intézmények száma. Külön öröm, hogy az intézmény kollektívája is jó szívvel üdvözölte a programot, s már évek óta nagy hangsúlyt fektet a gyermekek érzelmi fejlődésének fejlesztésére – tette hozzá.

Az óvodavezető ismertette: a boldogságórákon a gyermekek közelebbről megismerkednek a boldogság fő összetevőivel, úgymint a hála vagy a jó cselekedetek fontosságával. A játékok során csökken a gyermekek szorongása, erősödik az önbizalmuk és kiegyensúlyozottabbá válnak.

– Az órákon nemcsak a kicsik, hanem mi, felnőttek is rengeteget tanulunk. Minden évben újra és újra örömmel lépünk rá a boldogsághoz vezető tanösvényre annak érdekében, hogy a boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai fokról fokra kibontakoztassák apróságainkban az életszeretetet – hangsúlyozta Hényelné Pásztor Zita, aki szerint „gézengúzaik” egyre jobban ráéreznek arra: nem a tárgyiasult dolgokat, hanem a társas kapcsolatokat kell előtérbe helyezni.

Tény: boldognak lenni egészséges

Két évvel ezelőtt az ELTE Pozitív Pszichológia Laboratóriuma prof. Oláh Attila vezetésével tudományosan mérte a Boldogságóra program hatékonyságát. A gyerekek kérdőíveket töltöttek ki a Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet, a kutatásvezetők és a pedagógusok együttműködésével, s immár hivatalos a végeredmény: a boldogságórák hozzájárulnak a gyermekek pozitív lelki fejlődéséhez és belső jóllétéhez. A boldogságórákat Bagdi Bella, az alapítvány elnöke indította el Magyarországon 2014 szeptemberében arra törekedve, hogy gyermekek a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, s ezáltal boldogságra képes emberré váljanak. Egyre több országban alkalmazzák sikerrel az órákat, amelyek hozzájárulnak a gyerekek boldogságszintjének növekedéséhez is.

Pócsik Csilla, a Rimóci Szent István Általános Iskola munkaközösség-vezetője elmondta: iskolájukban már harmadik éve működnek sikerrel e boldog órák.

– Amikor kolléganőmmel felfedeztük a programot, egyből tudtuk: mekkora lehetőségeket rejt magában. Egy alsós és egy felsős csoporttal kezdtük el beindítani a boldogságórákat, ám a sikert látva idén már az iskola teljes egészére kiterjesztettük a programot – tette hozzá.

Pócsik Csilla hangsúlyozta: ezen órák nem hétköznapi tanórák, itt ugyanis a diákoknak saját érzéseikről és gondolataikról kell beszélniük.

– A nagyobbak egyre jobban ráéreznek a feladatok ízére és jelentőségére, de a kisebbek is játszva tanulhatnak az élet szépségeiről. A gyakorlatokkal apró lépésekben haladva, de eljuthatunk oda, hogy a gyermekek megerősítsék önmagukat, s ki tudjanak lépni egy konfliktushelyzetből anélkül, hogy másnak vagy saját maguknak ártsanak – emelte ki a tanító.

A 2018-19-es tanévben a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programjához több mint ezer iskola csatlakozott, így több mint 6000 pedagógus és százezer gyermek vesz részt a programban.

Kiemelt fotónkon: A Rimóci Szent István Általános Iskolában már három éve boldogok az órák – Fotó: Torjay Attila, NMH

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában