2024.04.02. 13:50
Áruházi káosz: takarítani és selejtezni kell a trehány vevők miatt (fotók)
Titokban készített, megdöbbentő fotók terjednek a Facebookon: mintha egyes vásárlók szándékosan akarnának kitolni az áruház dolgozóival.
Napjaink divatos tudományterülete a marketingpszichológia, melynek tudatos alkalmazása jelentős hatással bír a fogyasztói magatartásra. A nagyobb áruházakban a hatalmas árukínálat és az elérhető lehetőségek sokszínűsége gyakran megnehezíti a döntéshozatalt, sokszor úgynevezett impulzusvásárlásra, több költésre bírja a vevőket.
A kereskedők számára azonban komoly probléma, hogy a bizonytalan vevők hajlamosak kirakni a korábban kosárba tett termékeket bárhová, ahelyett, hogy – amennyiben meggondolták magukat – visszatennék azokat az eredeti helyükre.
Hanyag vevők okoznak problémát
Olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy egy balassagyarmati áruházban a húsvét előtti bevásárlás során legalább tíz olyan terméket látott a polcokon, melyek elhagyatottan, rossz helyen hevertek. Ez nem csupán a bolti dolgozók, hanem a többi vásárló életét is megnehezíti.
– A vevők a termékekkel megtöltött kosarakkal vagy kocsikkal körbejárják az üzletet, majd pedig hirtelen eldöntik, hogy mégsem szeretnék megvásárolni azokat a termékeket, amelyeket kézbe vettek. Ilyenkor egyszerűen lerakják azokat bárhová a boltban, ahol éppen állnak, akár a polcok közepére, akár a pénztárak mellé. A húsvét előtti napokban ez igencsak szembetűnő rendetlenséget okozott. Nem irigylem a bolti dolgozókat – mondta el portálunknak olvasónk.
Hozzátette: nem érti azokat a gondatlan embereket, akik nem tudatosan vásárolnak. Mint fogalmazott, a saját környezetükre sem figyelnek, és a bolti alkalmazottakra sincsenek tekintettel.
Extra munka és kényszerű selejtezés
Megkerestük a Lidl sajtóosztályát a téma kapcsán. Felvetéseinkre adott válaszaikból kiderült, hogy nem csupán extra munkát, hanem sok esetben anyagi veszteséget is jelent számukra az efféle vevői magatartás.
„Az eladótérben elhelyezett termékek esetében pontosan meg van határozva, hogy egy-egy termék hova és milyen módon kerül ki. A vásárlóknál előfordul, hogy a bevásárlás során meggondolják magukat és nem az eredeti helyére teszik vissza a terméket, ami plusz munkaórákat eredményez a bolti dolgozók számára” – közölték érdeklődésünkre.
Azt is megtudtuk, hogy ilyen esetben, amennyiben nem hűtött áruról van szó és a termék csomagolása nem sérült, a bolti dolgozók visszahelyezik azt a polcokra. Hűtött áru esetében azonban – mivel nem garantálható a hűtési lánc betartása – a termékeket leselejtezik, ahogyan a sérülteket is.
„Ezt a folyamatot az áruházakban dolgozó munkavállalók folyamatosan végzik, minden polcrendezés vagy árufelöltés alkalmával összeszedik ezeket a termékeket” – tudtuk meg a Lidl Magyarország sajtóosztályától.