2018.07.05. 19:00
A kiskutyáknak csak bemutató és biztatás kell, a többi megy magától
A nyolchetes kölyök kutyák egy új feladat megoldását az emberektől és felnőtt fajtársaiktól egyaránt képesek megtanulni.
An Akita Inu puppy named Masaru is shown to public during an exhibition conducted by Akita Inu Hozonkai, a preservation group, in Odate, Akita Prefecture on May 3, 2018. Female puppy will be offered to Russian Olympic champion figure skater.( The Yomiuri Shimbun )
Az ELTE csütörtöki közleménye szerint az Etológia Tanszéken működő Családi Kutya Program kutatói jutalomfalatot rejtettek el egy probléma-dobozban, majd megmutatták a különböző fajtából származó kutyakölyköknek, hogy miképpen kell azt kinyitni. A feladat megoldását a kísérletvezetők, vagy egy előre betanított felnőtt kutya mutatta be, majd a kölykökre bízták, hogy mit tesznek.
„Azok a kölyökkutyák, akiknek volt lehetőségük megtekinteni, amint egy ember vagy egy kutya kinyitja a probléma-dobozt, sokkal gyorsabban oldották meg önállóan a feladatot, mint azok, akik ilyen tapasztalat híján voltak” – idézi a közlemény Claudia Fugazzát, a kutatás vezetőjét.
A kutatás – amelyről a Scientific Reports folyóiratban jelent meg tanulmány – azt is igazolta, hogy a kiskutyák később is képesek voltak hasznosítani a megszerzett tudásukat, ami azt jelenti, hogy
már egy rövid szociális tapasztalatról is stabil emléknyom alakul ki egy kölyökkutya elméjében.
A kutatók azt is vizsgálták, vajon a kölykök hasonlóan jól tanulnak-e ismeretlen felnőtt kutyáktól, mint a saját anyjuktól. Az eredmények meglepően alakultak, hiszen
az ismeretlen kutyáktól tanulva még jobban teljesítettek, mert több ideig nézték az ismeretlen kutyát, mint a saját anyjukat
- fejtette ki Pogány Ákos, a tanulmány egyik társszerzője.
Amennyiben gyakorlati szempontból vizsgálják a tudósok ezeket az eredményeket, akkor egy új tanítási, kiképzési módszer lehetősége is felvetődik: a kölyökkutyák szociális tanulási képességeire is lehetne alapozni, amikor kutyakiképzésről van szó – érvelt Miklósi Ádám, az Etológia Tanszék vezetője. Mint mondta, a kutatás rámutat arra, hogy
az lehet a legkönnyebb és legtermészetesebb módja egy kölyökkutya tanításának, hogy egyszerűen meg kell nekik mutatni, mit hogyan kell csinálni. Ezután csak bátorítani kell őket.
Ez alól persze a szobatisztaság kérdése kivételt képezhet – teszi hozzá a kutató.
Borítóképünk illusztráció.
Forrás: AFP / Hiroto Sekiguchi / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun